27.06.2017

Bugatti Chiron nemôže dosiahnuť 483 km/h, výkon mu ale nechýba

Nový hyperšport z Molsheimu mal podľa očakávaní pokoriť hranicu 300 míľ za hodinu.

Chiron mal neľahkú úlohu - prekonať svojho predchodcu, Veyron. Špekulovalo sa totiž, že by mal pokoriť jednu z „magických“ hraníc v podobe méty 300 mph, čo je 482,7 km/h. Podľa informácií zvnútra automobilky to však nezvládne. Jeho konštruktéri momentálne riešia nečakané problémy. Nemajú k dispozícii dôležitý komponent, vďaka ktorému by naplno rozbalil svoj potenciál.

V súvislosti s tým je zaujímavé, že aj americké Hennessey pripravuje hyperšportové auto F5, ktoré by malo zviesť s Bugatti Chiron boj o najrýchlejšie auto planéty. Teraz to vyzerá, že firmička z Texasu možno bude mať jednoduchšiu prácu, ako sa čakalo.

Zatiaľ Chiron predviedol, že určite má na to, stať sa dôstojným nástupcom Veyronu. No doposiaľ nikto nemal šancu na 100% využiť jeho výkon 1088 kW (1480 koní). To preto, že neexistuje pneumatika, ktorý by takéto stádo koní dokázala dlhodobo zvládať. Sklamali teda pneumatikári sklamali. Kvôli nim nemôže ísť Bugatti Chiron 300 míľ za hodinu.

Testovací jazdec Bugatti Andy Wallace v rozhovore pre Popular Mechanics naznačil, že sa Chiron na tých 483 km/h nedostane. Uviedol, že elektronicky obmedzená maximálka 261 mph, čo je 420 km/h, sa dá dosiahnuť „celkom ľahko“ a auto má potenciál ísť ešte viac. To však len vtedy, ak by Michelin vyvinul adekvátne pneumatiky. Potom by sa vraj mohol dostať aj za hranicu 280 mph, teda 450 km/h.

A že práve Andy by o maximálnej rýchlosti mal vedieť svoje. Práve on stanovil v 90. rokoch minulého storočia svetové rekordy za volantmi takých strojov, ako Jaguar XJ220 a McLaren F1. A okrem toho tiež vyhral dvadsaťštyrihodinovku v Le Mans.

Pokoriť 300 míľovú hranicu podľa Wallace auto zrejme nezvládne, sily, pôsobiace na pneumatiky a kolesá sú vraj v týchto rýchlostiach už príliš extrémne. Ako príklad toho, o čom je reč, sa uvádza čiapočka ventilu. Tá váži síce iba púheho 2,5 gramu, ale pri týchto rýchlostiach už pôsobí silou, zodpovedajúce viac ako 7 kg. Sme teda veľmi zvedaví, s čím nakoniec príde Hennessey ...

Chiron má v súčasnosti elektronicky zníženú maximálnu rýchlosť „len“ na 420 km/h a jazdí na tých najlepivejších pneumatikách, akeé Michelin vyrába. Táto rýchlosť je navyše dostupná iba vtedy, ak vodič zasunie do dierky vo dverách špeciálny kľúč. Podobne to má riešené tiež najostrejšie Dodge SRT. Bez tohto kľúča je Chiron elektronicky nastavený na 380 km/h. Chiron potom vykoná všetky kontrolné testy, zníži podvozok, nastaví zadné prítlačné krídlo. Ak auto počas jazdy zaznamená viac ako štvrtinu otáčky volantom, okamžite deaktivuje „top speed mode“.

Michelin momentálne vyvíja pneumatiky, ktoré majú zvládnuť 450 km/h. Tieto pneumatiky by mali byť hotové v roku 2018, kedy sa Chiron pokúsi o rýchlostný rekord.

Rýchlosť 300 mph, teda vyše 480 km/h je ale podľa Wallacea stále nereálna, pretože sily pôsobiace na pneumatiky v takej rýchlosti sú devastujúce.

Ako sme už naznačili, Chiron nie je jediný, kto mieri na taký vysoký cieľ. Hennessey Special Vehicles pripravujú model Venom F5, ktorý sa chce tiež pokúsiť o métu 300 mph a znova zatieniť Bugatti. No, uvidíme, kto to nakoniec zvládne ako prvý. Toto bude naozaj ešte poriadne zaujímavé... Veď pri takýchto rýchlostiach sa nepohybujú ani bežné športové lietadlá.

Jozef Vydra
ZDROJ: Popular Mechanics

Komentáre k článku