2017-03-19 13:20:00
Prototyp Wartburg 314 -
Prototyp Wartburg 314 - P100
Zdroj: Zdroj: Stadtarchiv Eisenach

Wartburg vyvíjal auto s motorom uprostred - vyzeralo úžasne

Hovorí vám niečo model 314-P100? Asi nie, lebo okrem prototypu neuzreli svetlo sveta sériové kusy.

Čo sa vám vybaví, keď sa povie Wartburg? Asi iba málokto vie, že je to hrad nad mestom Eisenach, kde sa vyrábali známe autá. Modely áut dostali pomenovanie práve podľa neho. Pamätníci si asi vybavia nezameniteľný zvuk dvojtaktného trojvalca, modrastý dym a charakteristickô „vôňu“ z výfuku. No a k tomu patrila jednoduchá karoséria, ktorá sa ne(z)menila desiatky rokov.

Platí to nielen o modeli 311 (vrátane medzitypu 312), ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1965 až 1988 , ale aj o známejšej, modernejšej verzii 353. Tú nahradil od roku 1991 model Wartburg 1,3 so štvortaktným motorom.

Mohlo to byť aj výrazne lepšie. No žiaľ v socialistickom plánovanom hospodárstve boli vždy iné „priority“. Wartburg nechcel byť spojený s dvojtaktmi naveky, pracoval aj na iných riešeniach pohonnej sústavy. Fascinujúci bol najmä prototyp známy ako P100, prípadne model 314. Automobilka sa mu venovala na začiatku 60. rokov. Auto na prvý pohľad vôbec nevyzerá, že je to Wartburg. No mohol byť, ale nakoniec sa tak nestalo.

">

Zdroj: Zdroj: Stadtarchiv Eisenach
Zdroj: Zdroj: Stadtarchiv Eisenach

Zaujímavý je elegantný dizajn, najmä zadná časť auta vyzerá skvelo. To najzaujímavejšie sa však schováva pod kapotou. Prototyp P100 totiž dostal plochý štvorvalec, ktorý poháňal zadné kolesá. No a prekvapením je, že bol umiestnený „uprostred“!

Výrobca o tomto zvláštnom, pre klasický sedan skutočne netradičnom usporiadaní, uvažoval z niekoľkých dôvodov. Otvárala sa tým nielen cesta k dvom batožinovým priestorom, ale cieľom pritom bolo ponúknuť aj dobré jazdné vlastnosti. Wartburg na plochom motore pracoval už od 50. rokov minulého storočia a v tomto prípade bol zrejme umiestnený pod zadnými sedadlami.

Do sériovej výroby sa „wartík“ s motorom uprostred nikdy nedostal, konštruktéri si totiž nedokázali poradiť s niekoľkými nevýhodami tohto riešenia. Problémom bolo napríklad chladenie agregátu. Motor v kabíne vytváral nepríjemný hluk a bol k nemu aj zložitejší prístup.

Zdroj: Zdroj: Stadtarchiv Eisenach
Zdroj: Zdroj: Stadtarchiv Eisenach

Napriek tomu vznikol neskôr na základe modelu 314, resp. prototypu P100 aj koncept nádherného športového kupé s označením 313/2. Jeho elegantný vzhľad však zrejme niekomu veľmi prekážal v socialistickom bloku... Preto sa ani tento športový automobil nikdy nedostal do sériovej výroby.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo