21.10.2016

Lynk & Co. je čínske Volvo - technika z XC40 smeruje do Ameriky!

Švédska značka sa v Číne spojila s Geely a výsledkom je firma Lynk & Co.

Jej prvým dieťaťom je koncept luxusného SUV. Nesie zatiaľ pomenovanie 01. Dôležité je, že sa pod zaujímavou karosériou v útrobách ukrýva najnovšia platformu Volva CMA. Hoci bol vraj koncept konštruovaný vo Švédsku a z Číny sa bude do Európy aj do USA iba dovážať, dizajn je čínsky.

Ako to už býva pri čínskych modeloch zvykom, čínska novinka s koreňmi Volva vyzerá na prvý pohľad ako zmes rôznych, prevažne už známych SUV od iných značiek. Zboku a spredu pripomína Porsche Macan. Z iných pohľadov v ňom rozpoznáte aj Nissan Juke, alebo tiež Jeep Cherokee. A zozadu auto trochu pripomína Range Rover Evoque.

Pozoruhodne sú do karosérie zapracované predné delené svetlá. Horná časť je venovaná dennému svietenie typu LED, ktoré je navyše umiestnené vertikálne, spodné hlavným svetlometom. Maska s výrazným horizontálnym rebrovaním je zase akoby vypožičaná z Chevroletu Camaro. Sama firma uvádza, že dizajn vozidla sa nesie v hesle štyroch smerov: zosobnenie, rešpekt, nové technológie a určité napätie, ktoré majú vytvárať kontrasty farieb. Nuž, istá osobitosť sa mu uprieť nedá, ale o nejakej originalite nemôže byť reč, to uznáte.

Ázijský štýl je ešte viac ako zvonku viditeľný v kabíne auta. Napriek tomu aj tu sa nám zdá, že sa „opisovalo“. Od súčasných Renaultov Mégane a Talisman, ktoré interiér pripomína riešením stredového panelu palubnej dosky vrátane niektorých ovládačov. Farebne to je zmes sivej a čiernej, teda na prvý pohľad nič extra, no na fotkách to nevyzerá zle...

Rozmery radia vozidlo medzi kompaktné SUV. Dĺžka vozidla je 4530 mm, pričom rázvor zaberá 2730 mm. Výška je 1654 mm a vozidlo je 1855 mm široké. Dizajnovo sa jedná o klasicky strihaný crossover. Novinka sa bude vyrábať v Číne. Na americký a európsky trh by sa SUV 01 malo dostať v roku 2018.

Technika auta vychádza zo súčasného Volva. Vďaka tomu auto na zadnej náprave nepoužíva obligátne torznú priečku, ale omnoho sofistikovanejšie zavesenia v podobe nápravy so štyrmi ramenami na každej strane. O prednej náprave správa nič neuvádza, avšak z priložených obrázkov sa zdá, že namiesto kinematicky takmer dokonalého lichobežníkového zavesenia, ktoré používa súčasné Volvo XC90 či najnovšie S90, Číňania zvolili jednoduchšie a výrobne lacnejšie modifikované zavesenie typu McPherson.

Pod kapotou má byť na výber viacero pohonných jednotiek. Základom sa majú stať trojvalce, vyššia métou budú štvorvalcové motory. Chýbať nemá ani hybrid, či dokonca plug-in hybrid. Hovorí sa vraj aj o čisto elektrickej verzii. Tá by mala prísť na trh o niečo neskôr. K dispozícii sú zatiaľ iba vybrané údaje o hybride. Kombinuje trojvalec s objemom 1,5 litra preplňovaný turbodúchadlom, ktorý má výkon 132 kW (180 k) s elektromotorom. Ten poskytuje výkon 55 kW (75 k). Celkový výkon hybridnej sústavy je 162 kW (220 k). Nie je to 187 kW (255 k),  lebo sa nedá urobiť jednoduchý súčet dosahovaných výkonov. Dôvodom sú odlišné otáčky, pri ktorých oba pohony dosahujú maximá.

Tento pohon bude prenášať svoju silu na kolesá (nevie sa, či len na jednej, alebo oboch nápravách) cez sedemstupňovú automatickú prevodovku s dvojicou spojok. Neviem, či je to šťastný ťah, lebo ak má byť auto v USA úspešné, nie je stávka na dvojspojkovú prevodovku správne riešenie. Američania im zatiaľ neprišli na chuť a radšej majú buď prevodovky s meničom momentu, alebo variátory, teda bezstupňové prevody. „Dvojspojka“ radí síce rýchlo a je účinnejšia ako automat s meničom, ale robí tak s pomerne nižším stupňom komfortu. No a to Američanom prekáža.

Automobilka plánuje vstup svojej „jednotky“ na trh v roku 2018. Nasledovať budú ďalšie dva, vraj až tri modely označené 02, 03 a 04. Čo sa za nimi skrýva, na to si budeme musieť počkať. Dizajnovo i technicky sa budú odvodzovať od SUV 01, pričom jedným z nich má byť aj športové vozidlo s dverami, ktoré sa budú otvárať v štýle superšportov. Kedy sa tieto modely objavia na trhu nie je zatiaľ známe.

Automobilka uvádza, že "01" bude najviac online autom na trhu. Má byť neustále pripojené na internet, z čoho údajne plynie niekoľko výhod pre zákazníka. Výrobca chce ponúknuť aplikáciu do inteligentných telefónov, ktorá poskytne užívateľovi viac možností, než je tomu u konkurencie. Predovšetkým ide o novú formu zdieľania autá, kedy možno svoje vozidlo ponúknuť za poplatok iným vodičom. V takom prípade možno svoje vozidlo sledovať a mať tak prehľad o tom, kde sa pohybuje.

Bude teda nová čínska globálna značka prvým vážnym konkurentom zavedených európskych a amerických automobiliek? Alebo je to iba ďalší márny pokus? Kórejské automobilky tiež čelili posmechu, dnes sú na cestách v Európe úplne bežné. Spojenie Lynk & Co s vývojovým strediskom Volva dáva Číňanom ešte väčšiu nádej, že sa ich plán stane realitou. Prvý pokus tiež vyzerá nádejne. Veď SUV tejto veľkosti sa na dnes predávajú ako teplé žemle - najmä v Európe a v USA.

Komentáre k článku