15.08.2016

Poznáte toto auto? Holden Commodore Sportwagon je Superb po „austrálsky“

Holden Commodore je jedným zo symbolov austrálskeho automobilového priemyslu.

Kedysi patrili lokálne vyrábané modely lokálnej austrálskej značky Holden k najpopulárnejším automobilom na cestách u „protinožcov“. Konkurovať im mohli hádam len lokálne vyrábané automobily značky Ford.

Austrália je známa nielen kengurami a mestom Sydney, známa je tiež špecifickými automobilmi, akými sú napríklad karosárske verzie Ute – napríklad Holden Ute.

Ute vychádza taktiež z modelu Commodore, no namiesto zadných sedadiel má len malý úložný priestor. Kabína jednoducho ustúpila vonkajšiemu úložnému priestoru. Ide tak v podstate o nízky pick-up. Praktické auto ideálne pre miestnych farmárov sa časom zmenilo na športovo-úžitkový automobil, ktorý Holden navyše ponúka i so silným benzínovým osemvalcom Podkapotou.

I keď značka Holden nekončí, končí lokálna výroba vozidiel tejto značky (i značky Ford) a s ňou i takéto unikátne stroje (čiastočne). Modelové portfólio automobilky už dlhšie dopĺňajú rôzne preznačkované modely v rámci koncernu GM. Vďaka tomu tak v Austrálii nájdete Opel Astra, Insignia, Cascada, Chevrolet Aveo, Cruze, Trax, Malibu a ďalšie.

Avšak aj domáci model Commodore nie je úplne domáci, stačí jeden pohľad do interiéru a hneď viete, že auto je akýsi miš-maš medzi Oplom Insignia a niekoľkými ďalšími modelmi amerického koncernu.

To mu ale neuberá na výnimočnosti z nášho pohľadu. Jeho najväčším konkurentom na austrálskom trhu je Škoda Superb. Konkrétne pri verzii SV6 Sportwagon je najväčším konkurentom Superb 2,0 TSI 4x4 DSG6. Majú k sebe blízko nielen rozmermi, výkonmi, ale aj cenou. Rozdiely možno nájsť len v prístupe k výkonu a v dielenskom spracovaní (či v pohone náprav).

Na rozdiel od Superba ale aj od Insignie, Passata, Mondea a ďalších veľkých sedanov v segmente D, ktoré sa predávajú v Európe, Holden má Podkapotou výhradne motory s objemom nad 3 litre. Základný model Evoke disponuje 3,0 litrovým motorom V6 s priamym vstrekovaním a maximálnym výkonom 185 kW (250 k) a maximálnym krútiacim momentom 290 Nm pri 2600 ot/min. Model má v základe automatickú 6-stupňovú prevodovku. Zaujímavejší je model SV6 s motorom V6 s objemom 3,6 litra, ktorý disponuje maximálnym výkonom 210 kW (285 k) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm pri 2800 ot/min. SV6 môžete získať i s manuálnou prevodovkou. Vrcholom ponuky sú buď výkonnostne orientované verzie Commodore SS, alebo luxusne orientované Calais. Verzie Commodore SS majú Podkapotou 6,2 litrovú V8 s maximálnym výkonom 304 kW (413 k) a maximálnym krútiacim momentom 570 Nm pri 4400 ot/min. Všetky motory sú atmosférické a Commodore má pohon výhradne zadnej nápravy.

Navyše sú všetky modely dostupné i vo verzii SportWagon. Už len tá predstava kombi modelu s motorom V8 je v Európe taká nehorázna, že jediný, kto si na ňu trúfa je Mercedes AMG. Ten ale pred objemom už zopár rokov uprednostňuje turbodúchadlá. Avšak to vzhľadom na schopnosti daných modelov vôbec nevadí, skôr naopak.

Je pre nás smutné sledovať, že už aj modely strednej triedy (D) musia namiesto silných veľkých motorov ponúkať malé benzínové a naftové troj a štvorvalčeky. Iste, konštruktéri robia čo môžu a automobilky robia všetko preto, aby i tie malé motory boli konkurencieschopné a ponúkajú aspoň výkonnostné varianty so silnejšími motormi. Ale emisné normy sa nedajú oklamať a čoskoro i z tých posledných väčších a výkonnejších motorov zostanú len spomienky.

I z modelu Commodore jedného dňa budú už len jazdené vozidlá, na trhoch mimo Európy však stále nájdete motory dosutpné aj pre bežnejších ľudí, pri ktorých srdce zaplesá. Možno Commodore nie je najlepším autom na svete, má v sebe ale niečo veľmi zaujímavé. Toľko k sentimentu, späť k vodíku, elektrike, hybridom a mikromotorom!

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Caradvice.au, Holden.com

Komentáre k článku