2016-08-03 11:00:00
Mercedes Urban eTruck
Mercedes Urban eTruck
Zdroj: Daimler

Mercedes predbehol Teslu. Predstavil prvé plne elektrické ťažké nákladné vozidlo

Koncern Daimler ukázal svoje prvé plne elektrické nákladné vozidlo s nosnosťou až 26 ton.

Keď sa Elon Musk vo svojom Master Plan II. vyjadril, že v budúcnosti sa Tesla zameria aj smerom k nákladným automobilom s cieľom vyrábať plne elektrické nákladné vozidlá, ešte asi netušil, že pár dní potom koncern Daimler predstaví prvé plne elektrické ťažké nákladné vozidlo v kategórii nad 7,5 tony s celkovou nosnosťou až 26 ton.

Vozidlo s univerzálnym podvozkom môže byť doplnené rôznymi druhmi nadstavby (valník, skriňa, doplnkový príves..), nejde však o ťahač. Výrobca vidí potenciál takéhoto vozidla v mestskom prostredí pri distribúcii na krátke trasy. Práve v mestách je nevyhnutné znižovať emisie výfukových plynov, na ktorých sa nákladné automobily podieľajú nezanedbateľným podielom.

Automobil s názvom Mercedes-Benz Urban eTruck disponuje lítium-ionovými batériami s celkovou kapacitou 212 kWh, ktoré sú umiestnené v nerozbitných boxoch na podvozku a automobilu zabezpečujú dojazd približne 200 kilometrov.

Urban eTruck poháňajú dva elektromotory, každý umiestnený v nábojoch zadných kolies. Ich celkový výkon je 250 kW (340 k) a krútiaci moment je 1000 Nm. Pritom nabitie automobilu na plnú kapacitu netrvá viac ako 2 až 3 hodiny (pri extrémnej rýchlosti nabíjania až 100 kW jednosmerným prúdom vďaka CCS – kombinovaný nabíjací systém). Výrobca očakáva, že v budúcnosti bude nabíjanie ešte výrazne rýchlejšie.

Elektrické nákladné automobily boli donedávna v podstate nepredstaviteľné najmä pre vysoké ceny a nízku kapacitu/životnosť batérií. Veci sa však rýchlo menia a už koncom dekády (keď príde reálny čas elektrických nákladných áut) sa podľa odhadov výrobcu zníži cena o viac ako polovicu na 200 eur/kWh a zároveň sa dramaticky zvýši kapacita z 80 Wh/kg až na 200 Wh/kg (v sledovanom období od 1997 do 2020). To značí zníženie nákladov na kúpu elektrických nákladných vozidiel.

Zdroj: Daimler

Daimler predstavením tohto automobilu nevystrelil do vetra. Reálne využívanie elektrických nákladných vozidiel je tak blízko, že značka chce už dnes do zdokonaľovania elektrických nákladných vozidiel zapojiť zákazníkov (a nielen testovať), aby už koncom tohto desaťročia prevážili v danom sektore (distribúcia na krátke trasy) elektrické nákladné automobily.

Daimler má pritom s plne elektrickými nákladnými vozidlami mnoho skúseností a to najmä vďaka malým elektrickým nákladným vozidlám v kategórii do 7,5 tony značky Fuso (súčasť koncernu).

Fuso Canter E-Cell, teda plne elektrická verzia modelu Canter sa prvýkrát objavila v roku 2010. V roku 2014 nasledovala už druhá generácia, ktorá sa osvedčila pri testovacom používaní v Portugalsku. Vďaka dojazdu 100 km na nabitie dokázali bez problémov pôsobiť v distribúcii na krátke trasy. V priebehu jedného roka využívania najazdili vozidlá 50-tisíc kilometrov. Testovanie v reálnej distribúcii dokázalo, že elektrické automobily produkujú o 37 % menej emisií ako porovnateľné naftové vozidlá a to pri zarátaní emisií vyprodukovaných pri výrobe paliva/energie. Prevádzkové náklady boli pritom o 64 % nižšie.

Zdroj: Daimler

Testovanie týchto vozidiel v reálnych podmienkach v súčasnosti prebieha v Stuttgarte od apríla tohto roku, pričom prvé výsledky budú známe začiatkom roka 2017.

Mercedes navyše nedávno oznámil, že budúca generácia modelu Sprinter bude pripravená na elektrifikáciu a stane sa tak ďalším úžitkovým vozidlom schopným čeliť mestskému prostrediu bez lokálnych emisií.

 

jh
ZDROJ: Daimler

Komentáre k článku


Stream naživo