Vyberáte dobrý „ťahač“ pre príves? Poznáme víťazov Tow Car Awards 2016
Britská anketa Tow Car Awards patrí k najprestížnejším svojho druhu. Nielen v Európe, ale na svete.
Pozor, nepomýľte si ju s podobnou konkurenčnou súťažou Towcar of the Year, ktorú organizuje Caravan Club založený v roku 1907, no nie je natoľko prestížna a známa aj za hranicami Británie.
Výsledky ankety Tow Car Awards berú vážne aj ďaleko za kanálom La Manche. Karavaning a Briti totiž patria neodmysliteľne spolu. Sú do neho zamilovaní. No keby len to. Zodpovední sú aj k hodnoteniu obytných prívesov, na ťahanie ktorých potrebujú aj autá. Preverujú aj tie. Každý rok súťažia desiatky modelov. Dohromady už 440 áut. Testovanie sa totiž začalo v roku 2006.
Testy organizujú a prihlásené modely preverujú experti z renomovaných magazínov Practical Caravan, Wath car? spolu so zástupcami britského The Camping and Caravaning Club. Nejde iba o subjektívne hodnotenie. Prihlásené vozidlá absolvujú náročné skúšky s meracími zariadeniami. Auto musí absolvovať zrýchľovanie, brzdenie, meria sa, ako drží stopu a ako sa rozbieha do svahu. V tomto už desiatom ročníku sa na ankete zúčastnilo 41 áut. Víťazom však môže byť ale iba jeden model. Teda, ak hovoríme o absolútnom víťazstve. V tomto roku britskú anketu o najlepšie auto na ťahanie prívesu vyhrala Škoda Superb. Dokonca to nebolo prvý raz. Žezlo prevzala od minuloročného víťaza, ktorým bol Volkswagen Passat.
Kategórií je však viac, preto bodovali aj Honda HR-V, Kia cee´d, či nová Suzuki Vitara. Nedosiahli ale na celkového víťaza. Škoda Superb dosiahla excelentné výsledky vo všetkých disciplínach. S prívesom výborne zrýchľuje, drží stopu, bezpečne brzdí a problém jej nerobí ani rozbeh do svahu. Je preto celkom logické, že si odniesla hlavnú cenu.
Tvrdé porovnávanie
Autá súťažili v niekoľkých hmotnostných kategóriách. Ide o to, že hoci niektoré autá dokážu ťahať príves s hmotnosťou rovnakou ako vážia, počas týchto testov majú zapriahnutý príves s hmotnosťou, ktorá má 85 % prevádzkovej hmotnosti samotného auta. Nižšiu iba vtedy, ak je maximálna hmotnosť prívesu udávaná výrobcom pod touto hranicou. Je pritom úplne jedno, či to je SUV, malý hatchback, alebo iný druh auta - všetky absolvujú rovnaké testy. Hodnotia sa pri nich rôzne vlastnosti. Ale najdôležitejšie sú tie, ktoré súvisia s ťahaním prívesu.
Hodnotí sa stabilita jazdy pri rýchlostiach 60 a 70 míľ za hodinu (96,6 a 112,6 km/h). Potom príde na rad náročný slalom (môžete si ho, spolu s ďalšími disciplínami pozrieť v pripojenom videu) a rozbeh do kopca so sklonom až 19 %. Vyhodnocuje sa po meraní tiež pružné zrýchlenie zo 48 na 96 km/h, no a dôležité je tiež núdzové brzdenie z rýchlosti 48 km/h. Pri niekoľkých rýchlostiach sa vyhodnocujú aj zmeny jazdných pruhov. Vplyv nárazového vetra simuluje manéver s prudkým trhnutím volantu. Pri celkovom hodnotení zohrávajú svoju rolu tiež cena auta, jeho cena, prevádzkové a servisné náklady, ale dôraz sa kladie aj na celková praktickosť auta.
Samostatne sa hodnotí ekonomika prevádzky. Tento test prebieha na okruhu s dĺžkou 88 km, pričom na rovinkách udržuje vodič rýchlosť približne 100 km/h a v zákrutách 65 km/h. Aby boli výsledky čo najobjektívnejšie, vozidlá riadi jediný vodič. Spotreba sa potom meria dotankovaním nádrže, čím sa vylúčia chyby palubného počítača. Hybridy absolvujú až dva okruhy, jeden s nabitými a druhý s vybitými batériami. Je to logické, v odlišných režimoch totiž dosahujú rozdielne spotreby, zvlášť sa to týka plug-in hybridov.
Keď autá absolvujú toto všetko, zrátajú sa získané body a potom dochádza k vyhodnoteniu piatich víťazov podľa hmotnostných kategórií, najlepšie benzínové auto, najlepšie ultraľahké auto, najlepšie „zelené“ auto s najlepšou spotrebou, najlepšie MPV, no a samozrejme celkový víťaz.
Suzuki Vitara Sport sa mohla tešiť zo zlata v triede ultraľahkých áut. Bola najľahšia z testovaných vozidiel. Váži iba 1200 kg, napriek tomu si poradila s prívesom bez väčších problémov - spoľahlivo drží stopu a disciplínu v pružnom zrýchlení zvládla vďaka jej preplňovanému 4-valcu 1,4 BoosterJet za 14,4 sekundy.
Prekvapením v triede ekonomiky prevádzky a najúspornejším autom je Kia Ceed 1,6 CRDi. Na 100 km si s prívesom vypýta len 8,9 litra nafty. Výkonný Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Vignale zviťazil v triede benzínových áut. Problematická je iba vysoká cena, lebo pružné zrýchlenie zo 48 na 96 km/h mu trvá len 9,2 sekundy.
V kategórii vozidiel MPV získal najlepšie ocenenie SEAT Alhambra napriek tomu, že pri rozbiehaní do kopca má tendenciu začať s prívesom cúvať. V ďalších hmotnostných triedach zvíťazili ešte Honda HR-V, Jaguar XF, Land Rover Discovery Sport a v najťažšej triede opäť Land Rover s veľkým Discovery.
Excelentná Škoda Superb
Tento rok získala prvenstvo Škoda Superb 2,0 TDI z Mladej Boleslavi, ktorá dokáže ťahať príves s hmotnosťou až 100 % svojej hmotnosti. Hodnotiaci odborníci v porote ocenili vynikajúcu stabilitu auta, vynikajúce brzdenie (z rýchlosti 48 km/h za 10 s), bezproblémový rozjazd do svahu, ako aj pružnosť zrýchlenia. Zo 48 na 96 km/h to zvládne za 13,5 sekundy.
Superb bol vo všetkých parametroch vyrovnaným modelom a neukázal ani jediné slabé miesto. Má navyše obrovský vnútorný priestor a batožinový priestor, ako aj množstvo praktických prvkov. No a to všetko za cenu, ktorá je nižšia, ako má vlaňajší víťaz VW Passat. Nový Superb vyhral tiež vo svojej hmotnostnej kategórii od 1 400 do 1 549 kg.
Výsledky Tow Car Award 2016
Kategória Najlepší model
Celkový víťaz Škoda Superb 2,0 TDI (110 kW) Business
do 1 400 kg Honda HR-V 1,6 i-DTEC SE
od 1 400 do 1 549 kg Škoda Superb 2,0 TDI (110 kW) Business
od 1 550 do 1 699 kg Jaguar XF 2,0 i4D Prestige Auto
od 1 700 do 1 899 kg Land Rover Discovery Sport TD4 SE Tech Auto
nad 1 900 kg Land Rover Discovery 3,0 SDV6
Najlepšie MPV Seat Alhambra 2,0 TDI (135 kW) SE Lux DSG
Najlepšie benzínové auto Ford Mondeo Vignale 2,0 EcoBoost
Najlepšie ultraľahké auto Suzuki Vitara Sport 1,4 BoosteJet
Na záver vám prinášame ešte prehľad celkových víťazov predchádzajúcich deviatich ročníkov ankety:
2007 Volkswagen Passat kombi 2.0 TDI Sport 4Motion
2008 Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi Titanium auto
2009 Volvo XC60 D5 SE Geartronic
2010 Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 XS
2011 Volkswagen Passat 2.0 TDI 170 Bluemotion Sport
2012 Jaguar XF 2.2D Premium Luxury
2013 Škoda Octavia 2.0 TDI CR 150PS Elegance
2014 Nissan Qashqai 1.6 dCi (130PS) S&S Acenta Premium
2015 Volkswagen Passat kombi 2.0 TDI BMT 150PS SE Business DSG
ZDROJ: thetowcarawards.com
Komentáre k článku