2016-06-05 04:25:00
Volvo T5 a T8
Volvo T5 a T8 hybrid V40

Volvo je ako prvá značka pripravené rozlúčiť sa s naftovými motormi

Švédsko-čínska automobilka Volvo je pripravená vzdať sa motorov spalujúcich naftu.

Postoj automobilky objasnil jej šéf Hakan Samuelsson pri predstavovaní konceptov modelov s číslovkou 40, ktoré budú mať k dispozícii pohonnú jednotku označenú ako T5 Twin Engine hybrid.

Samuelsson sa pre zúčastnených novinárov rozrozprával o tomto novom hybridnom systéme, ktorý je v porovnaní s hybridom T8 menej náročný a to ako na batérie, tak i ďalšiu inštaláciu. Obsahuje totiž iba jeden elektromotor umiestnený priamo pri hybridnej dvojspojkovej prevodovke, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru vtedy, keď to najviac potrebuje, a tak nevyžaduje také veľké zásoby energie ako T8 s viacerými elektromotormi. T5 znamená, že sa o pohon vozidla starajú spoločne benzínový 1,5 litrový turbomotor a elektromotor.

„Je to veľmi atraktívna alternatíva k naftovému motoru (T5 motor). Ponúka omnoho nižšie emisie C02 pri viac, či menej rovnakom výkone a krútiacom momente. Ak ide o cenu, povedal by som, že je otázkou niekoľkých rokov, keď uvidíme prelom, teda bod keď sa naftové motory stanú drahšími a hybridné systémy lacnejšími.“

Samuelsson ďalej poukázal na dôležitú skutočnosť, a síce, že vplyvom sprísňujúcich sa emisných noriem a ich merania budú naftové motory čoraz komplikovanejšie a budú obsahovať čoraz výraznejší „aftertreatment“ teda spracovanie výfukových plynov, ktoré bude okrem viacerých typov filtrov vyžadovať aj viacero kvapalín vstrekovaných do výfukového potrubia. V podstate je podľa jeho tvrdení AdBlue iba začiatok. Šéf Volva tvrdí, že udržanie emisií naftových motorov na prijateľnej úrovni bude v budúcnosti vyžadovať kvapaliny, ktoré bude nutné dopĺňať nie raz za rok, ale v podstate pri každom tankovaní. To znamená, že autá budú nielen zložitejšie, ale aj náročnejšie na údržbu a drahšie nielen z hľadiska kúpnej ceny, ale aj udržiavania pri živote.

Samuelssononov hrubý odhad je, že koniec naftových motorov nastane v nasledujúcej dekáde, i keď pripúšťa, že naftové motory tu pre istých zákazníkov budú aj naďalej. Všetko je však vecou miery využitia. Ak zákazníci prestanú mať o naftové motory záujem, prechod na hybridné motory bude pre Volvo jednoduchý. Zároveň tvrdí, že ak by sa zákazníci predsa len rozhodli naďalej veriť naftovým motorom, ani to pre Volvo nie je problém, keďže značka dokáže robiť benzínové i naftové agregáty v podstate na tej istej linke.

Tvrdenia šéfa Volva tak možno postaviť do kontrastu s tým, že nemecký Daimler nedávno ohlásil investície v hodnote miliárd eur do ďalšieho vývoja naftových motorov. Ktorá strana je bližšie k pravde tak ukáže až čas. Pripomenieme ale, že ani Volvo do naftových motorov neprestáva investovať, i keď sa sústredí na menšie motorizácie s väčším podielom prepĺňania a rôznych doplnkových technológií.

jh
ZDROJ: car and driver

Komentáre k článku


Stream naživo