2016-06-13 12:00:00
Emisie automobilov
Emisie automobilov
Zdroj: cbw.ge

Mesto Paríž plánuje zakázať všetky staršie autá a motorky!

Radnica hlavného mesta Francúzska to so znížením smogu v meste myslí smrteľne vážne.

Po rôznych pokusoch zahŕňajúcich zákazy podľa poznávacej značky, párne a nepárne dni, po pokusoch znižujúcich rýchlosť na úroveň peších bežcov až po snahu o úplný zákaz naftových vozidiel. Teraz prichádzajú vedúci predstavitelia s ďalším z kreatívnych riešení, chcú postupne úplne vymazať staršie vozidlá z ciest v meste. Vedúci predstavitelia mesta a rôznych eko organizácii sa dohodli s ministrom pre životné prostredie a presadili, že všetky vozidlá smerujúce do Paríža musia byť ošetrené nálepkou na čelnom skle, ktorá bude signalizovať akú mieru znečistenia vozidlá produkujú. Celkovo budú mať Parížania a návštevníci 6 farebných nálepiek symbolizujúcich mieru znečistenia. Prvá, najlepšia kategória bude pre elektrické a vodíkové vozidlá, nasledovať budú hybridné automobily atď. Najhoršie na tom budú nákladné a osobné vozidlá vyrobené pred rokom 1997 a motocykle vyrobené pred rokom 1999. Všetky vozidlá, ktorých sa to týka budú mať zakázaný vstup na územie mesta počas všetkých dní v týždni a to počínajúc 1. júlom tohto roku.

Vodiči, ktorí zákaz neuposlúchnu budú v prvých troch mesiacoch platnosti zákazu upozornení na tento priestupok, od 1. októbra budú všetci vodiči ocenení pokutou 35 eur. Od začiatku roka 2017 pokuty stúpnu na 68 eur pre osobné vozidlá a na 135 eur pre nákladné vozidlá vyrobené pred spomínanými rokmi. Radnica očakáva, že týmto krokom bude ovplyvnených 10 % vozidiel dennodenne brázdiacich preplnené ulice Paríža.

Už z toho je zrejmé, že mesto si od tohto kroku sľubuje zlepšenie kvality ovzdušia, no nielen tým, že staršie menej eko vozidlá nebudú jazdiť po mestách, najmä tým, že z ulíc zmizne 10 % vozidiel, čo pomôže tiež žalostnej dopravnej situácii v meste.

Pôvodný plán rátal so 7 stupňami, avšak minister životného prostredia považoval iba najvrchnejšie štyri za tie, ktoré by mali dostať vstup do mesta. To ostatné strany považovali za príliš rázne, ba priam brutálne a snažili sa o postupné zavádzanie týchto pravidiel. Nakoniec teda zostalo pri šiestich kategóriách s tým, že siedma kategória (autá do roku 1997) bude prvá na odstrel a teda de facto vozidlá z tejto kategórie žiadny eko štítok nedostanú.

Prvý krok teda vstupuje do platnosti už o necelý mesiac, ďalšie kroky a postupné odpisovanie jednotlivých eko štítkov bude nasledovať. Očakáva sa, že do roku 2020 nebudú môcť do centra Paríža vchádzať vozidlá vyrobené pred rokom 2011. Postupne sa chce Paríž zbaviť všetkých ne-ekologických vozidiel. Do centra by radnica najradšej vpúšťala iba tie najefektívnejšie spaľovacie motory najlepšie doplnené elektromotormi, či výhradne elektrické vozidlá.

I keď sa toto pravidlo môže zdať ako najefektívnejšie a najzmysluplnejšie, má jeden háčik. Ním je skutočnosť, že niektoré modelové rady využívali tie isté motory napr. od roku 1996 do roku 2000, no postihnuté budú iba tie s dátumom výroby pred rokom 97. Samozrejme, postupom času je vo všeobecnosti očakávané, že čím staršie vozidlo, tým v horšom technickom stave je, a preto má striktné uvalenie embarga na daný rok výroby zmysel. Ale čo autá, o ktoré sa ich majitelia príkladne starajú a sú v lepšom stave ako novšie vozidlá?

Každopádne je systém emisných nálepiek založený na emisných triedach, prvé sa teda dostanú na rad vozidlá s emisnými triedami Euro 0 (bez emisnej normy), Euro 1 a Euro 2. Následne odpíšu Euro 3, 4...

jh
ZDROJ: le monde

Komentáre k článku


Stream naživo