26.05.2016

Mustang, Challenger, Camaro: Muscle cars majú svaly, ale nie primeranú bezpečnosť

V silných autách je riziko nehody vysoké, napriek tomu tie najsilnejšie muscle cars nepatria medzi najbezpečnejšie.

I keď by sa z nižšie uvedených výsledkov mohlo zdať, že autá nepochodili práve zle, vzhľadom na ich športové schopnosti a rýchlosti akými dokážu jazdiť sú to výsledky hlboko podpriemerné. Výsledky americkej IIHS dokazujú, že síce sa muscle cars z čias automobilov „iba na rovinku“ posunuli bližšie aj k zákrutám, stále ešte nedokážu poskytnúť to čo európske športové vozidlá obdobných výkonov a to nielen v oblasti jazdných vlastností, ale aj v oblasti bezpečnosti. Treba však uviesť, že výsledky nie sú ani zďaleka katastrofálne

IIHS ako pravdepodobne prvá organizácia vykonávajúca crash testy zobrala najnovšie a najpopulárnejšie vozidlá z kategórie muscle cars a jedno po druhom roztrieskala v tých najťažších crash testoch aké svet doposiaľ spoznal. A pritom nebrala základné modely, Podkapotou priadli V8-čky...

Vozidlá museli prejsť štandardnými nárazovými testami, testom pevnosti strechy a tiež najtvrdším testom s malým prekrytím. Ani jedno z áut nezískalo najvyššie ani druhé najvyššie hodnotenie a ako Ford Mustang, Dodge Challenger i Chevrolet Camaro sa potuľujú v rámci bezpečnosti niekde na úrovni priemerných hatchbackov a sedanov.

Najlepší z trojice je „neprekvapivo“ zároveň najpredávanejší model – Ford Mustang. Tomu udelenie známky Top Safety Pick ušlo najtesnejšie, ale aj Mustang má čo doháňať. Práve Mustang získal z trojice najlepšie hodnotenie v nárazovom teste s malým prekrytím a spolu s Chevy Camaro dokázali poskytnúť posádke dobrú bezpečnosť i v najnáročnejšej situácii pri čelnom náraze – náraz do pevnej prekážky s malým prekrytím. Práve typ nehody kde iba malá časť konštrukcie vozidla musí zvládnuť pohltiť energiu stretu s prekážkou je zodpovedný za približne štvrtinu všetkých smrteľných nehôd a nehôd spôsobujúcich vážne zmrzačenie posádky vozidla.

Dôkazom toho je aj výsledok modelu Dodge Challenger, ktorého koleso sa vtlačilo smerom do kabíny vozidla a tým zmenšilo priestor pre nohy vodiča do takej miery, že testovacej figuríne museli pri vyťahovaní z auta amputovať nohu... A predstavte si to isté na človeku.

 Najslabšou časťou inak celkom bezpečného modelu Chevrolet Camaro je strecha, ktorej pevnosť ocenila IIHS známkou akceptovateľné, body automobilu ubral i fakt, že nemá systém prevencie/zmiernenia následkov čelného nárazu.

Mustang mal najslabší práve small overlap crash test a body stratil za slabšie bezpečnostné asistenčné systémy. Dodge Challenger ako najslabší z trojice stratil body ako za small overlap, tak aj za pevnosť strechy i za opierky hlavy a sedadlá.

  

jh
ZDROJ: IIHS.org

Komentáre k článku