2016-04-20 14:15:00
Chevrolet Sail Crash Test
Chevrolet Sail Crash Test NCAP 2016

Chevrolet Aveo získalo 0 hviezdičiek v crash testoch NCAP

Chevrolet Aveo je jedným z nových automobilov, ktoré nedokážu ochrániť pasažierov pri nehode.

Nie je auto, ako auto, to čo je v Európe bezpečné, môže byť inde smrteľne nebezpečné. Ešte stále sa vyrábajú nové autá neschopné ochrániť svoju posádku od následkov nárazu do deformovateľnej prekážky, teda napríklad nárazu do iného automobilu. Nehoda v aute, ktoré má 0 slovom nula hviezdičiek z crash testov znamená, že riziko úmrtia je veľmi vysoké aj pri „mestských“ rýchlostiach teda okolo 50 km/h.

To si hádam uvedomuje každý kto jazdí v starom aute bez airbagov, či trojbodových pásov. Avšak uvedomuje si to posádka, ktorá sadá do práve kúpeného novučičkého automobilu s rokom výroby 2016? Uvedomujú si, že akýkoľvek náraz v takomto aute znamená riziko vážnych poranení krčnej chrbtice, zlomeniny, pomliaždeniny, invaliditu až smrť? Asi ťažko.

Pravda, takýto pocit nemusia zažívať záujemcovia o nové auto v Európe. Ani nové automobily s úplne najhoršími výsledkami v crash testoch nie sú tak zlé, aby bola takto nebezpečná akákoľvek nehoda.

V Európe už nemôžete kúpiť nové auto bez trojbodových bezpečnostných pásov , bez airbagov a čoskoro nebude možné kúpiť nové auto ani bez asistenčných systémov. Lenže rovnaké automobily ako v Európe sa v niektorých prípadoch predávajú po celom svete avšak "mierne" upravené. Preto Aveo v Európe získalo 5 hviezd z crash testov Euro NCAP, no v Latinskej Amerike 0 hviezd. V Latinskej Amerike prísne pravidlá nemajú a automobilky stále môžu predávať nebezpečné autá.

A že odlišnosti v legislatíve niektoré automobilky využívajú nemožno pochybovať. Cieľ je jasný – znížiť cenu, zvýšiť maržu, predaje a prilákať zákazníkov na cenu od...

Global NCAP, respektíve Latin NCAP, teda organizácie sledujúce a testujúce bezpečnosť automobilov vo svete a konkrétne v Latinskej Amerike na problém nulových ratingov už roky bez väčšieho efektu upozorňujú. Nedávno poslali list šéfke koncernu GM Mary Barryovej s požiadavkou, aby koncern zvýšil bezpečnosť svojich automobilov. Podobnú žiadosť poslali GM už pred desiatimi rokmi pri prvom teste modelu Aveo.

„GM sa rozhodlo využiť slabú aplikáciu bezpečnostných štandardov v legislatíve štátov Latinskej Ameriky na vytvorenie verzií svojich modelov, ktoré by spoločnosť nemohla predať v Európe, či v Severnej Amerike,“ povedal na margo výsledkov crash testov šéf Global NCAP David Ward.

GM reagovalo, že „Spoločnosť General Motors zdieľa cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách celosvetovo, vrátane prijatia základných bezpečnostných automobilových štandardov na svetových trhoch a tým vyradiť automobily s nulovými ratingami.“

GM chce investovať do modelov na rozvíjajúcich sa trhoch v nasledujúcom období 5 miliárd dolárov. Časť týchto investícií má ísť aj do aplikácie minimálne dvojice airbagov a trojbodových bezpečnostných pásov v každom predanom novom automobile. Skôr ako v roku 2019 to ale čakať nemožno.

GM pritom nie je jediná automobilka využívajúca absenciu minimálnych bezpečnostných požiadaviek na nové automobily na rozvíjajúcich sa trhoch. Podobnú stratégiu v súčasnosti uplatňujú značky ako Fiat, Hyundai, Nissan, Renault, Suzuki a značky pochádzajúce z Číny ako Geely, či Chery, či JAC a Lifan. V minulosti obdobnú stratégiu uplatňovali aj Peugeot, či Volkswagen. Často ide o staršie modely (napr. Clio II), ktoré sa na týchto trhoch predávajú aj keď na iných trhoch už patria jedine medzi staré lacné jazdenky.

Chevrolet, člen GM, však má nové modely, ktoré v crash testoch získali 0 hviezdičiek – Chevrolet Aveo, Spark, Sail, Agile, či Celtia (1 hviezdička). Ani jeden z modelov nemusí alebo nemôže mať vo výbave airbagy. Práve absencia nafukovacích vankúšov je jedným z dôvodom takýchto výsledkov, no nielen to. Samotné modely majú veľmi slabú konštrukciu a nedostatočné deformačné zóny, energia uvoľnená pri náraze sa tak dostáva priamo do kabíny a pôsobí na pasažierov intenzívnejšie než by bolo bezpečné. Navyše sa kabína krúti, láme a zmršťuje tak priestor na prežitie. Navyše sa v kabíne uvoľňujú, alebo približujú časti interiéru, ktoré ohrozujú posádku – napríklad volant, palubná doska a podobne. Pre lepšiu ilustráciu pripájame nasledujúce videá.

jh
ZDROJ: carscoops, Latin NCAP

Komentáre k článku


Stream naživo