04.04.2016

Mazde na znižovanie spotreby a emisií stačia Skyactiv motory. NIE hybridom!

Mazda elektromobily ani hybridy nemá a ani ich neplánuje. Na plnenie noriem ich jednoducho nepotrebuje.

Zatiaľ čo väčšina automobiliek doteraz najčastejšie využívané slovko crossover mení za hybrid a do hybridizácie svojich modelov investuje miliardy, japonská Mazda sa len usmieva. Mazda tvrdí, že na plnenie emisných noriem ani v budúcnosti nebude potrebovať hybrid a tobôž nie elektromobil. Vystačí si so zvyšovaním efektivity vlastných motorov a so znižovaním hmotnosti a odporu.

Šéf Mazdy v Európe Jeff Guyton sa pre Autoexpress vyjadril, že Mazda neplánuje hybridy ani elektromobily a na splnenie európskeho emisného Olympu 95 gramov CO2 na kilometer si vystačí s vývojom svojich spaľovacích motorov bez výraznejšieho rozvoja „elektrických hračiek.“

„Myslím, že do konca dekády dokážeme dosiahnuť o 20 až 30 % vyššiu efektivitu,“ povedal Gyuton. Takéto výrazné zvýšenie efektivity a teda zníženie spotreby a emisií výfukových plynov dokáže Mazda zabezpečiť na základe vývoja v súčasnosti existujúcich technológií na základe dlhodobého plánu známeho pod označením Skyactiv. Očakáva sa nasadenie technológie HCCI, ktorá kombinuje výhody (aj nevýhody) benzínových a naftových motorov. Ďalším zvýšením kompresného pomeru (až 18,8:1) na úroveň naftových motorov umožní zapálenie nasatej zmesy bez iskry prostredníctvom tlaku tak ako to prebieha v naftových motoroch. Takýto motor dokáže byť až o 30 % efektívnejší ako klasický benzínový motor. Následne alebo súčasne sa môže Mazda posunúť ďalej zvyšovaním efektivity prostredníctvom prepĺňania, znižovaním vnútorného trenia, hmotnosti pohonného ústrojenstva i celého vozidla a podobne.

Zároveň však Guyton nevylučuje, že by sa v budúcnosti hybrid, či elektromobil v ponuke automobilky objavil, avšak značka si chce počkať na moment, keď bude táto technológia lacnejšia. V podstate sa tak chce značka vyviesť na vlne a nechať iných, väčších hráčov nech prostredníctvom vlastných investícií znížia náklady daných systémov. Pre Mazdu je podľa neho zbytočné pridávať hmotnosť a komplexnosť zastúpenú zložitými systémami pre neisté až minimálne výsledky. Mazda jednoducho vidí potenciál v ďalšom vývoji benzínových motorizácií a elektromobilitu naďalej považuje za okrajovú záležitosť.

Pritom ale neplatí, že by Mazda riskovala, že zaspí dobu. Už dnes má technologické partnerstvo s inou japonskou automobilkou Toyotou, ktorá je v tejto oblasti jedným z lídrov. Ak by v nasledujúcich rokoch následne prešla na hybridizáciu (hybrid je stále závislý na efektivite spaľovacieho motora) bude mať tromf v podobe najefektívnejších spaľovacích motorov. Už dnes má Mazda najlepšiu reálnu spotrebu modelového portfólia a to bez hybridu, či elektromobilu (v USA).

jh
ZDROJ: Autoexpress

Komentáre k článku