2016-03-18 12:15:00
Doprava v meste Miláno
Doprava v meste Miláno
Zdroj: autoblog.it

Talianske mesto Miláno chce obyvateľom PLATIŤ, aby do práce jazdili na bicykli

Mestá plné áut a lokálne znečistenie ovzdušia sú jedným z najpálčivejších problémov veľkých miest.

Jazdiť do práce autom je pohodlné. Ak máte na svojej trase poloprázdne cesty a jazda autom vám naozaj ušetrí čas, plus pri práci máte kde zaparkovať, ťažko sa svojho pohodlia vzdáte. Keď však cestou do práce a z práce strávite zbytočne veľa času v zápche, môžete byť náchylnejší na alternatívne riešenia. Ak v danej lokalite nejaké alternatívne riešenia existujú.

Problémom veľkých miest je, že pracujúca populácia veľa alternatívnych možností nemá, respektíve sú ešte menej efektívne ako jazdenie autom v rannej a poobednej zápche. Výsledkom je tak znečistené ovzdušie, preplnené cesty a všetky problémy s tým súvisiace.

Jedným z najlepších riešení, ktoré môžu tento problém vyriešiť je efektívna a rýchla mestská hromadná doprava. Ideálne koľajová, tak aby netrpela na cestné zápchy a zároveň emitovala výrazne menej lokálnych emisií. Ak však ani fungujúca mestská hromadná doprava nezaberá, respektíve nie je bez veľkých investícii možné zefektívniť ju, pozornosť zodpovedných sa obracia na bicykle.

Talianske mesto Miláno preto uvažuje o zavedení finančných odmien pre tých, ktorí na ceste z a do práce budú používať bicykel. Dohliadať na cyklistov by mohol sledovací systém prostredníctvom GPS. Miláno má na podporu alternatívnej dopravy vyhradených cca 33 miliónov eur a práve tento systém by mohol byť jedným z hlavných cieľov spomenutých peňazí. Avšak úspešnosť takéhoto riešenia je otázna.

Podľa skúseností z iných veľkých miest je najvýznamnejšou pomocou v rozvoji používania bicykla pri jazde do práce zlepšovanie a rozširovanie infraštruktúry. Ľudia využívajúci na cestu do a z práce bicykel v dánskom hlavnom meste Kodaň sú toho dôkazom. Iba šesť percent z nich uvádza, že do práce chodia do práce pre úsporu peňazí. Iba jedno percento to robí pre lepšie životné prostredie. 56 percent jazdí do práce na bicykli preto, lebo je to najjednoduchší a najrýchlejší spôsob ako sa do práce a z nej dostať. Dôvod je jasný – mimoriadne dobré podmienky pre cyklistov v meste.

 Rozvoj infraštruktúry pre cyklistov skutočne môže pomôcť. Ak sa čas potrebný na presun na bicykli dostane na úroveň času, ktorý by inak pracovník strávil v zápche, môže to byť silný argument. Pre rozvoj infraštruktúry je však okrem rýchlosti potrebnej na presun z miesta na miesto dôležitá i bezpečnosť cyklistu ako zraniteľného účastníka cestnej premávky.

Ani nápad finančnej podpory cyklistov nemusí byť zlý, mal by však byť súčasťou väčšieho balíka opatrení, ktoré by mohli presvedčiť väčšie množstvo pracujúcich presedlať z auta na bicykel.

Prijali by ste finančnú podporu za jazdenie do práce na bicykli?

jh

Komentáre k článku


Stream naživo