26.12.2015

Výskum tvrdí: ak chcete čierne auto, ste chaotický muž, alebo energická žena

Aká je vaša „naj“ farba? Obľuba jednotlivých farebných odtieňov súvisí s osobnosťou človeka.

Farba karosérie auta vypovedá nielen o obľúbenosti špecifického odtieňa daného zákazníka, ale aj o tom, ako vníma sám seba. Vyplýva to z prieskumu, ktorý nechala urobiť automobilka Ford. Výsledky ukázali, že obľuba špecifické farby sa líši v závislosti na osobnosti daného zákazníka. V mnohých prípadoch vyplávali na povrch silné kontrasty medzi mužmi a ženami, ktorí si vybrali auto rovnakej farby. Obľúbenosť farby sa líši často od pohlavia danej osoby, lebo charakter žien a mužov uprednostňujúcich rovnakú farbu býva veľmi odlišný.

Napríklad ženy jazdiace v čiernych autách sa často považujú za cieľavedomé a energické. Prekáža im, keď  nie je všetko podľa nich. Naopak muži, ktorí uprednostňujú autá tejto farby označili sami seba za chaotických. Priznali, že sa nechajú ľahko rozptýliť a spoliehajú sa na to, že veci, ktoré začnú, dotiahne do konca niekto iný.

Muži, ktorí si volia auto modrej farby, sú vo veľkej miere konzervatívni a obvykle načúvajú svojim pocitom a emóciám. Pri rozhodovaní dajú skôr na city ako na fakty. To mimochodom platí aj o tých, čo už nosia tmavomodrý oblek. Vodičky modrých áut zasa hľadajú harmonické vzťahy, vyhýbajú sa konfliktom a majú pevnú vôľu. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že pre mužov, ktorí dávajú prednosť strieborným autám, je ľahšie zachovať pokoj v stresových situáciách. Muži so záľubou v červenej bývajú nadpriemerne systematickí a orientovaní na výsledok. U žien uprednostňujúcich striebornú, tmavomodrú a červenú sa žiadne špecifické osobnostné rysy neukázali...

Výskum prebiehal vo Veľkej Británii, zúčastnilo sa na ňom 204 respondentov vo veku 25 až 65 rokov, muži a ženy boli zastúpení v takmer rovnakom počte. Všetci v rámci prieskumu prešli štandardizovaným testom osobnosti NEO PI-3. „Farba vozidla môže prezradiť veľa, ale väčšinou to platí len vtedy, ak vezmete do úvahy, či ide o muža, alebo o ženu“, povedala na margo výsledkov psychologička Wendy Lordová, ktorá spracovala záverečnú správu o výsledkoch. „Je pritom určite zaujímavé, že jedinou výnimkou bola kombinácia čiernej a červenej farby“. Podľa Lordovej sa bez ohľadu na pohlavie páči ľuďom vyhľadávajúcim rizikové a vzrušujúce aktivity s poriadnou porciou adrenalínu.

Ford vytvoril podľa týchto poznatkov zo svojho výskumu formulár, ktorý vám na základe niekoľkých odpovedí vyberie ideálne farbu pre vaše auto. Nájdete ho na tomto odkaze.

Čo vám vyšlo? Pochváľte sa v diskusii...

Automobilka Ford priznáva, že obľuba farieb závisí aj na aktuálnych módnych trendoch. John McLeod, šéfdizajnér pre individualizáciu vo Forde Europe si všimol, že dnešnou módou sú kontrastné kombinácie. „Výrazný a pôsobivý farebný kontrast býval kedysi rezervovaný pre extrovertov, dnes je ale súčasťou oveľa širšieho trendu, ktorý zahŕňa nielen autá, ale aj oblečenie a dokonca aj elektronické produkty“, tvrdí McLeod.

Ford teraz uvádza na trh nový Focus vo variantoch Red Edition a Black Edition. Tieto dva odtiene sa u mužov i žien opýtaných v prieskume objavovali medzi prvou štvoricou preferovaných farieb. Focus Red Edition má exteriér v červenom odtieni Race so strechou v čiernom odtieni Shadow. Čierne sú taktiež kryty spätných zrkadiel a lemovanie masky chladiča. V prípade Focusu Black Edition je kombinácia farieb opačná: čierna karoséria s červenou strechou, krytmi zrkadiel a lemovaním masky chladiča. Komu by červené zrkadlá a strecha pripadali príliš extravagantne, môže si bez príplatku zvoliť tradičné farebné riešenie vo farbe karosérie.



Oba varianty majú tiež exkluzívne čierno lakované 18palcové kolesá z ľahkej zliatiny, športový podvozok a interiér oživený červenými švami. Ponuku pohonných jednotiek tvoria zážihové motory 1.0 a 1.5 EcoBoost s výkonom 92, respektíve 110 kW (teda125 a 150 k). Obe verzie sa dodávajú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Komentáre k článku