2015-09-12 07:29:10
Sklá Gorilla Glass ušetria
Sklá Gorilla Glass ušetria hmotnosť
Zdroj: Corning

ZAUJÍMAVOSTI: Gorilla Glass ušetrí kilá, Insignia narastie, diesel má zvuk benzínu

Oddýchnime si dnes (tak trocha) od noviniek, ktoré sa hrnú na frankfurtský autosalón.

Spoločnosť Corning, ktorá vyrába tvrdené sklá Gorilla pre smatfóny, sa chce viac presadiť v automobilovom priemysle. Všade sa šetrí na hmotnosti. Čelné sklo Gorilla Glass je nielen pevnejšie, ale hlavne ľahšie a ušetrilo by tri kilá. Corning už takéto sklo dodáva pre hybridný mníchovský superšport BMW i8. Tam sa to však zatiaľ skončilo. Všetko môže byť inak.

Gorilla Glass sa vyrába ponorením tenkej tabule skla do roztavených solí s teplotou 400 stupňov Celzia. Pri chemickej reakcie nahradia atómy sodíka väčšie atómy draslíka. Sklo je vďaka tomu pevnejšie a odolnejšie proti mechanickému poškodeniu. Obrovským plusom je však nižšia hmotnosť.

Normálne sklo auta sa vyrába z dvoch vrstiev, medzi ktorými je fólia. Corning aj kvôli cene ráta s nahradením iba vnútornej vrstvy. Náklady na výrobu čelného okna by aj tak stúpli približne na dvojnásobok zo súčasných zhruba 20 na 44 dolárov. Takže dve vrstvy by boli o ďalších minimálne 20 – 30 dolárov drahšie. (Za čo vám dnes vymenia sklo v servise..?) Pre malé a lacné autá by to bolo drahé. Technologicky ale nič nebráni tomu, aby sa sklá Gorilla Glass presadili aspoň v luxusných autách.


Nový Opel Insignia má prísť na budúci rok. Bude nielen modernejší, ale aj ľahší a má byť priestrannejší ako je Škoda Superb. Opel vyvíja svoju vlajkovú loď na modernizovanej platforme E2XX. Vychádza zo súčasnej platformy Epsilon II, využíva ale nové materiály, je pevnejšia a ľahšia. Umožní tiež stavbu auta s dlhším rázvorom. Autá postavené na nej ponúknu viac vnútorného priestoru.

Ten má byť hlavným argumentom novej Insignie. Hoci Opel zatiaľ všetko tají, informácie naznačujú, že nemecká automobilka porovnáva prototypy novej Insignie priamo so Škodou Superb. Zrejme sa schyľuje k boju o najpriestrannejšia auto v strednej triede. Insignia má poraziť Superb aj veľkosťou kufra. Insignia má byť pritom medzigeneračne ľahšia o 100 až 150 kg. Sedan už v ponuke asi nebude, očakávajú sa len praktickejší liftback a kombi.



V prípade motorov sa nečaká žiadna revolúcia. Opel použije nové posilnené motory 1.6 CDTI vrátane verzie s dvojitým preplňovaním a tiež downsizované benzínové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra s preplňovaním. Pripravuje sa aj nová osemstupňová automatická prevodovka.


BMW, presnejšie divízia M Performance, pripravilo výfuk s reproduktorom, aby dieselový motor mal zvuk benzínového. Reproduktor vo výfuku má zmeniť akustiku diesla na zvuk benzínového motora nielen pre posádku. Na rozdiel od bežných generátorov zvuku bude mať úžitok z benzínového „naladenia“ aj okolie.

Generátory zvuku sú dnes v autách už celkom bežné. Ich úlohou úlohu je „zlepšiť akustický prejav“. Napríklad z malého turbomotora „vyrobiť“ šesťvalec, alebo si dokonca vybrať zvuk motocykla...

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Aj BMW používa zvukový generátor v prípade modelu M 550d, so 6-valcovým naftovým motorom s trojicou turbodúchadiel. Najsilnejší diesel sveta v osobnom aute prekvapuje parametrami, ale nevie zatajiť svoj naftový pôvod. V kabíne sa preto šíri z reproduktorov umelý zvuk ostrých benzínových BMW M. Nevýhodou je fakt, že generovaný zvuk je určený iba pre posádku a zvonka je naftové auto aj zvukovo naftové. V BMW Performance s tým chcú skoncovať. Umiestnili reproduktor priamo do výfuku. Teda do špeciálnej komory výfukového potrubia so samostatným vývodom. Podľa BMW takto nové zariadenie umocní zvukový prejav typický pre benzínové motory. Aktívne bude ale iba v režimoch Sport a Sport+ a pri normálnom móde nebude upravovať zvuk diesla.

Ak by ste čakali jeho nasadenie na najvýkonnejších modeloch – opak je pravdou. Paradoxne, novinka je určená pre slabšie naftové modely, najmä so 4-valcovými motormi. Dostane sa za príplatok do radov 2, 3 a 4 s motormi 18d, 20d, 25d, 28d, 30d a 35d a bude dostupná ešte pred koncom tohto roka. Jej montáž prezradí dvojitá koncovka výfuku vo verziách, ktoré majú iba jednu koncovku. Tie, ktoré majú štandardne dvojitý výfuk, získajú zväčšený priemer koncoviek.

Jozef Vydra
ZDROJ: internet, BMW, Opel, Corning

Komentáre k článku


Stream naživo