08.09.2015

Zakladateľ značky Opel zomrel pred 120 rokmi. Prvého auta Opel sa nedožil

Nemecký konštruktér Adam Opel zomrel 8. septembra pred 120 rokmi. Najprv sa venoval šijacim strojom, potom bicyklom.

Vášnivý milovník technických noviniek dal meno slávnej automobilovej značke, ale prvé vozidlo Opel nikdy nevidel.

Adam Opel sa narodil 9. mája 1837 v malom nemeckom mestečku Rüsselsheim. Vyučil sa zámočníkom a počas tovarišskej cesty po Európe sa zoznámil so šijacími strojmi. Tie ho očarili natoľko, že si už ako 25-ročný otvoril svoju manufaktúru na ich výrobu sídliacu v starej šope. Rodinný podnik dostal meno Opel. Firma vyrábala šijacie stroje podľa vlastných nápadov majiteľa, hlavného konštruktéra a prvého mechanika v jednej osobe, ktorému pomáhali manželka Sophie i piati synovia. Opelove šijacie stoje sa začali presadzovať okolo roku 1880, to však už Adama Opela nadchol iný technický zázrak.

Na výstave vo francúzskom Paríži v roku 1884 ostal fascinovaný bicyklom a opäť sa okamžite vrhol do výroby tohto moderného dopravného prostriedku. Za dvanásť mesiacov vyšli z dielní Opel prvé bicykle ich vlastného prevedenia. Boli to typické bicykle na tú dobu s vysokým predným kolesom a menším zadným. Dobrou reklamou pre ne bola účasť bratov Opelovcov v bicyklových pretekoch po celej Európe.

Keď 8. septembra 1895 Adam Opel vo veku 58 rokov zomrel na týfus, jeho firma ročne produkovala 2000 bicyklov a zároveň bola najväčším predajcom šijacích strojov. Jeho nečakaná smrť však znamenala koniec jednej éry v rodinnom biznise.

Malá továreň založená v roku 1862 sa po smrti jej zakladateľa začala orientovať ďalším novým smerom – smerom k automobilom. Vo vedení firmy nahradila Adama Opela jeho manželka Sophie. Za jej výdatného povzbudzovania sa bratia Opelovci začali venovať aj výrobe áut, potom čo spojili sily s Friedrichom Lutzmannom, ktorý už dlhšie . V roku 1899 vyprodukovali prvé auto značky Opel a podnik sa tak stal druhou najstaršou nemeckou automobilkou.

Pri rekonštrukcii továrne po požiari v roku 1911 Opelovci neobnovili linku na šijacie stroje, ale venovali sa už len výrobe automobilov. Výrobu bicyklov však ukončili až v roku 1936. V roku 1929 kúpil 80 percentný balík akcií v spoločnosti americký koncern GM. O dva roky neskôr navýšil podiel na 100 %.

 

jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku