Najrýchlejšie nabíjanie: čínsky elektrický autobus sa nabije za 10 sekúnd!
Nový čisto elektrický autobus z Číny sa dokáže nabiť na dostatočnú úroveň za 10 sekúnd.
Nový elektrický autobus bol minulý týždeň odovzdaný do užívania a už poctivo zarezáva v meste Ningbo na 11 kilometrovej trase s 24-mi zastávkami. V nasledujúcich troch rokoch bude v meste do užívania nasadených 1200 takýchto autobusov.
Autobus sa dobíja buď na konečnej zastávke, alebo priamo na jednotlivých zastávkach počas nástupu/výstupu cestujúcich. Každé min. 10 sekundové nabíjanie autobusu umožní prejsť ďalších 5 kilometrov. Aspoň to tvrdí Zhou Qinqhe, prezident spoločnosti Zhuzhou Electric Locomotive, vetvou výrobcu rýchlovlakov CRRC.
Autobus si k predĺženiu dojazdu pomáha aj rekuperáciou energie z brzdenia a jazdy dolu kopcom. Vtedy dokáže spätne získať až do 80% energie vynaloženej na spomaľovanie a následne ju uložiť a skladovať pre ďalšiu spotrebu. To autobusu umožňuje znížiť spotrebu energie až o 50 % v porovnaní s konvenčnými autobusmi v rovnakých podmienkach.
Nabíjanie prebieha prostredníctvom pripojenia sa na „stĺp“ na zastávke. Superkapacitná technológia využívaná pri tomto systéme bola v meste Šanghaj testovaná viac než 8 rokov priamo v premávke. Celkovo autobusy s týmto systémom najazdili viac než 8 miliónov kilometrov. Vysokokapacitné energetické úložiská v autobusoch sú vyrobené z pokrokových materiálov (aj karbón), sú ľahké a môžu byť nabíjané a vybíjané viac než milión krát. Možno ich využívať v teplotách od -40 do 65° Celzia a ich životnosť je odhadovaná na 12 rokov, čo je životnosť samotného autobusu.
Autobus minie počas týchto 12-tich rokov jednu desatinu energie naftového autobusu, čo znamená úsporu paliva vo výške približne 180-tisíc eur. Cena na vybudovanie infraštruktúry, ako aj cena samotných autobusov nebola pochopiteľne spomenutá.
Pravdou je, že síce sa takéto autobusy v Európe len tak neukážu, v Číne sú na podporu elektrifikácie dopravy vynakladané obrovské prostriedky. Čínska vláda chce dotáciami znížiť vysokú hladinu smogu v mestách a dozaista tiež závislosť na ropných produktoch. V súčasnosti je v Číne boj s následkami ľudskej činnosti na programe dňa. Čínska vláda chce napríklad v nasledujúcich 10-tich rokoch investovať neuveriteľných 618 miliárd dolárov na projekty zlepšenia vodnej infraštruktúry vrátane projektov na desalinizáciu (odsoľovanie) morskej vody, na projekty boja s povodňami a na projekty boja so suchom. V nasledujúcich rokoch tiež Čína preinvestuje 227 miliárd dolárov na zníženie znečistenia ovzdušia.
ZDROJ: news.cn, electric-vehiclenews.com
Komentáre k článku