Taxíky z bambusu – skutočnosť, alebo fikcia?
Nie je to žiadne sci-fi, ale realita - bambusové taxi ponúka štýlové jazdenie.
Je leto a to inšpiruje pozrieť sa niekedy aj na naozaj letné témy a riešenia, ktoré môžu inšpirovať aj súčasnosť. Zaujalo nás jedno netradičné, ktoré sa pred časom objavilo na úplne inom konci sveta.
Najmä motocykle sú jedným z hlavných spôsobov dopravy na Filipínach. Okrem toho sú známe ich tricycle, ktoré sa napríklad v Thajsku, ale aj v iných krajinách volajú tuk tuk taxi. Sú to motorové rikše s jedným kolesom vpredu a dvoma (a viac) miestami vzadu. Ich názov vznikol z typického zvuku dvojtaktných motorov.
Nebudeme sa teraz zaoberať ekologickou stránkou týchto dopravných prostriedkov, ktoré sa napríklad v Manile, ale aj iných mestách na Filipínach snažia v súčasnosti vymeniť za nové elektrorikše. Zaujalo nás, že pred časom, keď sa ešte neriešila významne ekológia, predstavili týmto klasickým dopravným prostriedkom „konkurenciu“, ktorá sa nezaoberala pohonom a jeho dôsledkami, ale „výrobou“ auta. Presnejšie jeho „karosériou“ z netradičného materiálu. Starosta mesta Tabontabon v provincii Leyte, Rustico Balderian predstavil pred pár rokmi bambusové taxi, ktoré boli vyrobené z 90% bambusu a ich motor bežal na kokosovú bionaftu.
Bambus je šetrný k životnému prostrediu a je to obnoviteľný materiál, pričom netreba veľa krokov na jeho spracovanie a použitie na autách. Skvelé napríklad je, že jeho pevnosť v ťahu je rovnako dobrá ako v prípade ocele, pritom ide o vynikajúci alternatívny materiál na stavbu vozidiel s trvalo udržateľným vplyvom na životné prostredie.
Oba taxíky majú mená Eco 1 a Eco 2. Eco 1 môže odviezť až dvadsať ľudí, pričom mu jeden galón kokosovej bionafty (3,785 litra) vydrží na asi 8 hodín jazdy. Pre model Eco 2 je spotreba zhruba rovnaká, ale je menší a odvezie osem ľudí.
Až 90 % každého z vozidiel je vyrobených z bambusu a taxíky skonštruovali v Tabontabon Organic Transport Industry [TOTI]. Poskytujú pracovné príležitosti pre miestnu mládež a bezpečnejšiu dopravu pre rodiny, ktoré inak jazdili tak, že na jednom motocykli „viseli“ a štyria, či piati členovia. Zaujímavosťou je aj povrch vozidiel, ktorý je v prípade modelu ECO 2 pokrytý tradičnými ručne tkanými pestrými filipínskymi kobercami, ktoré majú meno banig.
O osude týchto zaujímavých vozidiel nie je známe, či sa rozšírili podľa predpokladov, no už v tom čase sa chystal aj tretí model ECO 3.
ZDROJ: interestingengineering.com, greencarreports.com
Komentáre k článku