25.04.2015

Honda NSX dostala 10 chladičov, má ich toľko, ako Bugatti Veyron

Motor potrebuje tri, prevodovka dva, načo sú ďalšie?

Nová NSX dostane do vienka trojicu elektromotorov a preplňovaný 3,5 litrový V6 twin-turbo motor, ktorý bude používať priame aj nepriame vstrekovanie a priamo na jeho kľukovom hriadeli bude napojený zadný elektromotor. Až za ním potom deväťstupňová automatická prevodovka. Ďalšie dva elektromotory nájdeme pri prednej náprave. Celá táto sústava má výkonom vyše 400 kW (viac ako 550 k) koní zásobovať všetky štyri kolesá. Podrobnosti chýbajú, hoci na novú Hondu NSX čaká rad fanúšikov ako na zmilovanie.

Chladiť celý tento „cirkus“ dá zrejme veľa práce. Na novom NSX teda narátame spolu desať chladičov. Hneď tri sa viažu na motor, ďalšie dva potrebuje prevodovka, chladiť sa musia tiež dva predné elektromotory aj ten zadný. A aby toho nebolo málo, sú tu ešte dva medzichladiče stlačeného vzduchu pre nasávanie hlavného šesťvalcového motora.

Podľa automobilky bola pohonná jednotka sa 75 stupňovým rozovretím valcov usadená čo najnižšie, čím značka dosiahla najnižšie ťažisko v segmente. Vpredu potom môžeme hovoriť o špecificky navrhnutom dvojitom lichobežníkovom zavesení kolies, ktorého spodné kontrolné ramená dokážu separovať končekmi prstov vodiča na volante vplyv krútiaceho momentu elektromotorov na riadenie. Keďže navyše oba elektrické agregáty sú nezávislé, dostáva každé koleso len toľko výkonu, koľko je v danom momente potrebné.

Honda NSX dostala prepracovanú aerodynamiku, ktorá je najlepšia v danej triede, ale ktorá sa zaobišla bez aktívnych prvkov. Testovalo sa napríklad vo veternom tuneli v Ohiu na modeli zmenšenom na štyridsať percent veľkosti reálneho auta, avšak tento model mal všetky detaily vrátane dielov pod kapotou.

Hoci má sériová verzia svetovú premiéru už za sebou, o tomto aute stále nevieme úplne všetko. Napríklad presné parametre výkonu hybridného ústrojenstva a dynamické vlastnosti. Honda sľubuje extrémne tuhú karosériu vďaka tomu, že kombinuje hneď niekoľko materiálov. Rám je totiž zostavený z hliníkových zliatin, vysokopevnostnej ocele a celok uzatvára karbónová podlaha. Navyše automobilka pripravila špeciálnu technológiu „ablačného“ odlievania, takže výsledné dielce sú ešte pevnejšie.

Metóda pripomína kalenie ocele. Kombinované sú totiž tradičné metódy liatia s následným extrémne rýchlym ochladením materiálu. Dosiahnutá by tak malo byť neobyčajná pevnosť, pričom eliminovaná bola aj nežiadúca krehkosť odliatkov. Ich následné zváranie si navyše vyžiadalo menšie zvary, pričom samotná pevnosť materiálu bola dôvodom, prečo sa priestorový rám vplyvom vyšších teplôt nedeformoval. Okrem toho môžeme spomenúť aj špeciálnu metódu trojdimenzionálneho formovanie čelných stĺpikov, ktoré tak môžu byť rovnako úzke ako pri origináli, čím sa zlepšuje výhľad z vozidla. Straty pevnosti sa pritom obávať nemusíte, rovnako ako v prípade „ablačního“ liatia ide o svetové prvenstvo.

Jozef Vydra
ZDROJ: Honda motor

Komentáre k článku