2015-03-17 16:30:00
Michelin CrossClimate je letná
Michelin CrossClimate je letná pneumatika s certifikátom na zimu
Zdroj: Michelin

Prevrat v histórii pneumatík - Michelin má letnú pneumatiku s certifikátom na zimu

Nechcete už po tomto lete prezúvať opäť na zimné? Michelin našiel riešenie: letnú pneumatiku vhodnú na zimu!

Celé roky nás experti od čiernej mágie pneumatikárskych firiem presviedčali, ako treba auto prezúvať – na leto letné pneumatiky a na zimu zimné. Teraz to má byť jedno. Teda letné pneumatiky vhodné aj do zimy! Kto to kedy počul? Vývoj ide tak dopredu, že to vraj bude možné. Michelin vyvinul letnú pneumatiku pre zimu. Aby totiž bolo jasné - Michelin tvrdí, že má pneumatiku, ktorá vie dokonale zlúčiť nezlučiteľné. Ich pneumatika má ideálne vlastnosti pre prevádzku v zime aj v lete.

Čo potrebujeme vedieť o Michelin CrossClimate, ako sa táto pokroková pneumatika volá? Nuž, hlavne to, že je schopná prispôsobiť sa rôznym klimatickým situáciám. Podľa výrobcu je to jediná pneumatika, ktoré v sebe spája výhody letných aj zimných pneumatík. Napríklad jej brzdná dráha je krátka na suchom povrchu. Získala najlepšie označenie „A“, definovanú európskym označením pre brzdenie za mokra a navyše bola schválená pre používanie v zime, čo je možné identifikovať podľa loga 3PMSF (3-Peak Mountain with Snow Flake - symbol hory s tromi vrcholmi so symbolom snehovej vločky na bočniciach pneumatiky), ktorý označuje, že sa môže používať v zime vrátane krajín, kde je zo zákona povinné mať na vozidlách zimné pneumatiky.

Cross Climate sa zdá byť ozajstným prevratom a revolučnou technológiou vo svete pneumatík a všetkého čo o nich vieme. Michelin známy svojim maskotom, panáčikom s menom Bibendum, je tu už 126 rokov a vybudovala si povesť serióznej firmy. Do 1. apríla je ešte ďaleko, oficiálne Michelin vydal správu začiatkom marca, takže všetko čo v nej tvrdí by mala byť pravda.

Zdroj: Michelin
Zdroj: Michelin

Aká je (pneumatika aj pravda)? Ak ste si mysleli, že už naozaj nebudete musieť na jar a na jeseň absolvovať prezúvací maratón, netešte sa. V našich klimatických podmienkach to asi nebude možné. Ale vyzerá to tak, že do krajín mierneho podnebného pásma na obidvoch pologuliach príde pneumatiková revolúcia. Michelin totiž v máji uvedie letnú pneumatiku so zimnou certifikáciou. Kto by tomu veril ešte pred pár rokmi?

Vlastnosti novej Michelin CrossClimate sú dôsledkom kombinácie 3 technológií:

 1. Inovatívna zmes behúňa: oblasť behúňa je extrémne ohybná a zvyšuje schopnosť zmesi prispôsobovať sa nepatrnej hrboľatosti povrchu vozovky za všetkých podmienok (sucho, mokro, sneh). Nový behúň optimalizuje energetickú efektívnosť pneumatiky znižovaním produkcie tepla. Inžinieri Michelinu redukovalil zahrievanie použitím novej generácie kremíka (siliky), ktorý pridali do zmesi gumy, čím sa navyše podarilo znížiť valivý odpor, a teda spotrebu paliva.

2. Kombinácia jedinečného „V“ dezénu s novou 3D zámkovou lamelou. Jedinečný V dezén s evolučným uhlom optimalizuje priliehanie na snehu.

 3. Samoblokovacie 3D lamely: ultra-vlnité s variabilnou hrúbkou a s komplexnou geometriou, vytvárajú tieto plno hĺbkové lamely pazúrový efekt na snehu a preto zvyšujú záber.

Pre vytvorenie revolučnej pneumatiky využil Michelin už v začiatkoch vývojového procesu. Na základe štúdií vykonaných spoločnosťou Michelin sa ukazuje, že:

* až 65% euroópských motoristov používa letné pneumatiky celý rok, čím v studenom počasí, v snehu a ľade ohrozujú nie len svoju bezpečnosť. Tieto čísla predstavujú 20% v Nemecku, kde predpisy dokonca vyžadujú používanie zimných pneumatík počas zimného obdobia, a až 76% vo Francúzsku, kde však nie sú žiadne regulačné obmedzenia.

* 4 z 10 európskych motoristov považujú sezónu výmenu pneumatík za nátlak a nechávajú ich výmenu na posledný možný moment. Tí, ktorí nemôžu alebo nechcú akceptovať náklady a nepohodlie spojené s prezúvaním odmietajú  pre svoje autá používať zimné pneumatiky.

* 3% šoférov v Nemecku a 7% šoférov vo Francúzsku naopak používa zimné pneumatiky po celý rok. Obetujú brzdenie za sucha, obzvlášť za teplého počasia a permanentne si zvyšujú spotrebu paliva.

Zdroj: Michelin

Každý rok Michelin investuje viac ako 640 miliónov eur do výskumu a vývoja, vykonáva 75 000 testov medzi užívateľmi na celom svete a robí prieskumy približne u 11 000 ľudí nakupujúcich pneumatiky.

Počas svojho uvedenia na trh v máji 2015 budú pneumatiky Michelin CrossClimate dostupné v 23 rôznych veľkostiach od 15 do 17 palcov, čím pokryjú 70 % požiadaviek európskeho trhu. Ďalšie veľkosti sú pripravené na rok 2016. Pneumatika spĺňa oblasti bezpečnosti a hospodárnosti. Motorista na nich môže šoférovať počas celý rok, bez ohľadu na výkyvy počasia.

Ešte niekoľko čísel z vývoja Michelin CrossClimate:

7 - počet krajín, v ktorých pneumatiku testovali: Nemecko, Kanada, Fínsko, Francúzsko, Poľsko, Španielsko a Švédsko.

 36 - počet mesiacov, počas ktorých pneumatiku navrhovali, od prázdneho papiera až po tlačové uvedenie pneumatiky 2. marca 2015. Vývoj trval iba 3 roky. Štandardný rozvrh zvyčajne vyžaduje 4,5 roka. Čas požadovaný na vývoj novej Michelin CrossClimate bol 1,5 krát rýchlejší než pri iných automobilových pneumatikách.

70 – Stupňov Celzia, v ktorých sa vykonávali testy. CrossClimate totiž testovali a vyvíjali v rozmedzí teplôt od -30° C do +40 °C.

150 - počet inžinierov a expertov, ktorí na vývoji, testovaní, industrializácii a výrobe MICHELIN CrossClimate pracovali.

1000 - laboratórnych testov uskutočnených na materiále, behúni a kostre.

5 000 000 – počet kilometrov najazdených počas testov dynamiky, opotrebovania a vytrvalosti. Je to vzdialenosť zodpovedajúca 125 násobku obvodu okolo zemegule po rovníku!

No a či to bude fungovať? Najradšej by som si to vyskúšal hneď, ale bude treba počkať zatiaľ do mája – a potom sa uvidí, či vynaložené prostriedky naozaj znamenajú pneumatiku, aká tu doteraz nebola.

Jozef Vydra
ZDROJ: Michelin

Komentáre k článku


Stream naživo