2015-01-30 13:15:00
Autonómne autá už nie
Autonómne autá už nie sú hudbou budúcnosti - budeme im ale veriť?
Zdroj: Daimler,

Nemecká A9 bude komunikovať s autonómnymi autami. Stane sa testovacou traťou!

Z diaľnice A9 v Bavorsku vytvoria Nemci testovaciu trať pre autonómne vozidlá. Stane sa tak inteligentnou diaľnicou.

V Nemecku má už čoskoro vzniknúť testovacia trať pre autonómne vozidlá a prvé opatrenia v rámci pilotného projektu Digitálna testovacia oblasť - diaľnica. "Na diaľnici A9 v Bavorsku vytvoríme testovaciu trať," povedal nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt. Informoval o tom denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Trať má byť technicky vybavená tak, aby umožňovala komunikáciu medzi cestou a vozidlom, ako aj medzi vozidlami navzájom. "Budú tam môcť jazdiť automobily s asistenčnými systémami a neskôr aj úplne automatizované vozidlá," povedal minister. "Nemecký automobilový priemysel sa môže stať svetovou špičkou aj v oblasti digitálneho vozidla."

Diaľnica A9 vedie od Mníchova až do Berlína a je jednou z najdôležitejších dopravných tepien Nemecka. Územie Bavorska končí pri meste Hof, čo je od Mníchova vyše 280 kilometrov.

Cieľom tohto projektu je, aby si Nemecko vytvorilo vlastné technické riešenia v oblasti autonómnych a digitálnych vozidiel a nemuselo byť závislé od technologických spoločností ako Google. Namiesto toho, aby museli nemecké automobilky spolupracovať s Googlom a ďalšími obdobnými molochmi v informačných technológiách, budú spolupracovať navzájom medzi sebou a s ďalšími technologickými spoločnosťami a inštitútmi z Nemecka.

„Musíme sa vyzbrojiť proti monopolizácii dát,“ zdôraznil Dobrindt. K tejto iniciatíve, ktorá odštartovala v Bavorsku sa pridala aj ďalšia spolková republika Baden-Württemberg. Konkrétne ide o diaľnicu A 81 od Würzburgu po Bodensee, čo je cca 300 km. Diaľnica samozrejme úplne náhodou prechádza okolo Stutgartu, v ktorom sídli automobilka Daimler. Tá svojim Mercedesom triedy S, autonómnym kamiónom a futuristickým konceptom F015 v ostatnom čase demonštrovala, že to s autonómnymi vozidlami myslí skutočne vážne a je zároveň spoločnosťou, ktorá na nemeckých politikov najviac tlačí ohľadom testovania autonómnych vozidiel. Keď už sme pri konšpiráciách, istotne nebude náhodou, že prvom prípade ide o diaľnicu A9 z Mníchova (BMW) cez Ingolstadt (Audi).

Zdroj: Daimler

Okrem osadenia potrebných technológií, nadviazania spolupráce medzi spoločnosťami však obe spolkové republiky čaká ešte niekoľko problémov v legislatíve.

Celé Nemecko viaže Dohovor o cestnej premávke známy pod označením Viedenský dohovor, ktorý nepripúšťa používanie autonómnych automobilov. V Nemecku už ale sú výnimky, ktoré povoľujú jednotlivé spolkové republiky. Automobily však musia byť registrované a vodiči musia mať špeciálne školenia.

Technológia autonómnych vozidiel je síce pre motoristov najzaujímavejšia práve pri osobných automobiloch, najväčší potenciál však tkvie v diaľkovej kamiónovej doprave. Práve tu je Daimler jedným z najsilnejších hráčov o čom svedčí autonómny kamión, ktorý vypustil na testovaciu dráhu minulý rok. Kamióny, ktoré jazdili samé a vodiči by mali maximálne kontrolnú úlohu (prípadne by sa „striedali“ s autom, alebo by neboli prítomní vôbec) by mohli výrazným spôsobom ušetriť náklady a zvýšiť rýchlosť prepravy kamiónmi. Ako by povedali v susednom Česku: a kamionisti nebudou mít co žrát...

Zdroj: europe.autonews.com

Andreas Schwarz (nie ten na obrázku), jeden z politikov presadzujúcich ekologickejšie spôsoby dopravy pripomína, že pred samotným testovaním autonómnych vozidiel v reálnej premávke treba ešte veľa úsilia vo výskume. Vpustiť takéto autá do premávky môže znamenať riziko a práve riziko nikto nechce.  

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Komentáre k článku


Stream naživo