2014-12-05 04:55:00
Audi S6
Audi S6
Zdroj: carsguide.com.au

Ako to vlastne bolo s luxusným fárom za 128-tisíc pre Košický samosprávny kraj?

Košický samosprávny kraj sa rozhodol vymeniť reprezentatívne auto pre šéfa kraja. S cenou 106 425,82 eur bez DPH.

Všetko sa udialo ešte minulý týždeň. Oslovili nás kolegovia z košického večerníka košice:dnes s otázkou, či by sme sa nemohli vyjadriť k tendru, ktorý si prichystal Košický samosprávny kraj. Kraj sa rozhodol nahradiť služobné vozidlo Audi A6 Quattro 4,2 FSI z roku 2006, ktoré malo najazdených takmer pol milióna kilometrov a kraju sa zdalo byť pridrahé na údržbu.  

Rozhodli sa teda, že vyhlásia novú súťaž, v ktorej sa pokúsia získať na reprezentatívne účely pre vedenie Kraja vhodného náhradníka.

V roku 2006 stálo výborné Audi A6 Quattro s benzínovým atmosférickým osemvalcom Podkapotou cca 83 000 eur (ešte v korunách). Adekvátnej náhrade však určili cenu 106-tisíc bez DPH.

Skutočne len „mierny“ posun v cene smerom nahor vyvolal vo večerníku košice:dnes obavy, či daná zákazka nie je viac než len adekvátnou náhradou.

Keď sme sa na údaje zákazky pozreli, okamžite sme si všimli jednoznačnú chuť vedenia kraja užiť si svoje budúce služobné jazdy. Minimálnymi parametrami totiž bol vidlicový osemvalcový motor s minimálnym obsahom 4,0 litra s minimálnym výkonom 331 kW. V zákazke ďalej stálo, že má mať stály pohon všetkých štyroch kolies, minimálne sedemstupňový automat, 75 litrovú nádrž a na zadnej náprave má mať športový diferenciál.

Už tieto parametre sa zdajú byť dosť špecifické, ale určujúce sú parametre vonkajších rozmerov ako dĺžka, šírka a rázvor. Tie doslova vylučujú všetky automobily (iných značiek) s výnimkou Audi A6. Ibaže A6-tka nemá k dispozícii osemvalec s výkonom 450 koní. Ten má v rukáve športová Audi S6, ktorá má zhodou okolností aj športový diferenciál na zadnej náprave a stály pohon všetkých štyroch kolies a výkon rovných 331 kW. Audi S6 stojí v základnej výbave 73 tisíc eur.

Ako to však v takýchto zákazkách býva, ani tu nestačí základná výbava. Medzi minimálnymi požiadavkami totiž stojí perforovaná koža na predných sedadlách, vyhrievané a masážne sedadlá s klimatizáciou, head up displej, parkovacia kamera, senzory vpredu a vzadu, elektrické dovretie zadných a predných dverí, navigačný dotykový systém s obrazovkou minimálne 8 palcov, 3D mapu Európy, 10 airbagov, Full LED svetlá so schopnosťou tlmenia jednotlivých segmentov tak, aby nedochádzalo k osvetleniu chodcov, asistent nočného videnia s funkciou rozpoznania chodca, asistent udržiavania jazdného pruhu s možnosťou automatického zásahu do riadenia a iné.

Keď si toto všetko naklikáte v konfigurátore, hravo prekročíte hranicu 100-tisíc eur. Ale s DPH. Cena zákazky však bola 106-tisíc bez DPH, z daňou by to teda bolo takmer 128-tisíc eur. Cena tak zodpovedá skôr Audi A8 než Audi S6, pritom rozmery a parametre v zákazke Audi A8 jednoznačne vylučujú. V čom je háčik? Chyba pri výbere auta, neznalosť zákonov, cenníkov, alebo niečo iné? Lebo rozdiel 22-tisíc eur je dosť, čo poviete?

Kde sa stala chyba sa už nedozvieme. Vďaka večerníku košice:dnes a vďaka portálu Podkapotou.sk ešte v deň vydania večerníku oznámila hovorkyňa Košického samosprávneho kraja, že sa tender ruší, keďže by vysúťažené auto nebolo adekvátnou náhradou, ale posunom smerom nahor. A dosť výrazným posunom nahor.

Tento tender následne vyvolal ostrú diskusiu o tom, či by sa nemal nastaviť maximálny limit na automobily pre štátnych úradníkov a ďalších zamestnancov štátnej správy. Mal, ale nie necitlivo. Čo má taký šéf Košického samosprávneho kraja, či ného kraja jazdiť v aute bez osemvalca a bez športového diferenciálu, skoro ako normálny človek? To snáď nie!

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo