30.07.2014

Desať najlepších filmových áut sveta, od Jamesa Bonda po nesmrteľného KITT-a

K autám neodmysliteľne patria ženy. Oddávna. A k filmom zasa autá. Od počiatku kinematografie.

Autá vo filmoch sú niekedy iba autami, niekedy výrazovými prostriedkami, pracovnými nástrojmi, zaujímavými kulisami... Ale niekedy, hlavne v akčných filmoch hrajú hlavnú rolu,  sú hrdinami. Vedia plávať, strieľať, potápať sa, šoférovať bez vodiča.

Pripravili sme prehľad 10 najzaujímavejších, aké sa vo filmoch objavili. Nenárokujeme si ich zoradiť ako rebríček od najlepšieho po najhoršie. Zoradiť akékoľvek autá podľa rôznych kritérií je ťažké, v prípade tých filmových to platí ešte viac. Hlavne preto, že výber áut bol pomerne subjektívna záležitosť. Vlastný rebríček si preto urobí každý z vás. Dokonca nám môžete napísať, ktoré by ste ešte do nášho prehľadu doplnili, alebo naopak ktoré auto do neho nepatrí.

Čím vlastne zaujali autá vo filmoch? Buď umelá inteligencia, futuristický, alebo veľmi extravagantný dizajn, či nadprirodzené schopnosti lietať desiatky metrov ďaleko. Alebo len excelentná predstava scenáristov, kaskadérov a režisérov, no týchto desať áut pozná asi každý fanúšik strieborného plátna alebo štyroch kolies - ideálne oboch. A hoci filmy, v ktorých sa tieto autá objavili, nepatria vždy ku klenotom svetovej kinematografie, kvalite áut to nič neubralo.

 

Aston Martin DB5 Jamesa Bonda

Tajný agent 007 s povolením zabíjať, alebo inak Bond, James Bond. Bol dlhé roky neodmysliteľne spojený s vozidlami Aston Martin, hoci neboli jediné, s ktorými jazdil. Aston DB5 vo filme Goldfinger, kde Bonda hral Sean Connery, je nabitý až po strechu nie práve bežnou výbavou - napríklad samopaly vpredu, vysúvací nepriestrelný štít vzadu, otáčací mechanizmus registračných značiek a na nich tri rôzne čísla, či nože, ktoré sa vysunú z nábojov kolies a zničia tak pneumatiky vedľa idúceho auta. A aby sme nezabudli - otváracia strecha nad spolujazdcom s vystreľovacím sedadlom. Vo filme boli dve DB5, jedna so všetkými bondovskými hračkami a druhá obyčajná. John Stears, expert na špeciálne efekty, získal za tú upravenú Oscara. DB5 sa okrem spomenutého filmu Goldfinger objavil aj vo filmoch Thunderball, Zlaté Oko, Zajtrajšok nikdy neumiera, Casino Royale. Daniel Craig, posledný predstaviteľ Bonda, s ním jazdí aj v najnovšom filme Skyfall. Pre mnohých fanúšikov tejto filmovej série je práve DB5 tým najlepším vozidlom, na ktorom agent 007 jazdil.

 

Volkswagen Chrobák alias Herbie

Volkswageny  boli v 60. rokoch minulého storočia v Spojených štátoch veľmi populárne. Takmer každej fotografii z ciest či miest Ameriky tej doby nájdete aspoň jedného VW Chrobáka. Na konci toho desaťročia tomu zrejme dosť pomohla rodinná komédia Môj miláčik Chrobák a niekoľko ďalších pokračovaní, kde tento predchodca Porsche 911 dostal hlavnú rolu. Okrem bieleho laku, modrých a červených pruhov a nezabudnuteľného čísla 53 totiž mal svoju vlastnú dušu, a to nie hocijakú. Herbie bol pretekár, chcel vyhrávať a bol pre to ochotný urobiť všetko. Jeho majiteľ, John Douglas, bol majiteľom pretekárskej stajne. Film podľa mienky odborníkov nestojí za veľa, ale divoký štvorkolesový hlavný hrdina si svojou odvahou a nasadením zaslúži miesto v tomto zozname.

 

Lincoln Futura alias Batmobil

Batman jazdil vo svojej histórii mnohých autami a všetky boli svojím spôsobom úžasné. Niektoré sa dokonca vedeli premeniť na helikoptéru, či sa z nich mohla oddeliť menšia motorka pre ľahší útek. Prvý Batmobil z 60. rokov minulého storočia však patrí k tým najzaujímavejším, hoci nemá také zázračné schopnosti. Za jeho základ poslúžil tvorcom filmu koncept Lincoln Futura, ktorý bol sám o sebe dosť avantgardný. To bolo výhodou - po stránke dizajnových úprav stačilo v podstate len vozidlo nalakovať na čierno a na hrany dať červenú farbu. Na palube bol telefón, počítač, systém automatického nafukovania pneumatík, zabezpečenie proti krádeži a vozidlo, ktoré malo pod kapotou osemvalec, dokázalo urobiť dymovú clonu. George Barris v roku 1965 urobil z desať rokov starého konceptu v doslova šibeničnom termíne za tri týždňe prvý Batmobil, ktorý jazdil v televíznom seriáli o netopierom mužovi. Možno aj práve preto si Batmobil zachoval okrídlenú karosériu Future bez veľkých zmien. Minulý rok sa predal z Barrisovej zbierky v aukcii za neskutočných viac ako 3,2 miôlióna eur.

 

Lotus Esprit S1 Jamesa Bonda

Nielen s modelmi Aston Martin jazdil James Bond - jednou zo značiek, s ktorou tiež mal čo do činenia, bol Lotus. Z dvadsiatich troch filmov o agentovi 007 bol biely však Lotus Esprit S1 jediný, ktorý sa vedel potápať. Objavil sa v roku 1977 vo filme Špión, ktorý ma miloval, keď v úlohe Bonda bol Roger Moore. Teda, až na chvíle, keď bol Esprit skutočne pod vodou - vtedy sedel za volantom Donald Griffin z takzvaných jednotiek Seals amerického námorníctva. Samozrejme, že v skutočnosti auto nevedelo zároveň jazdiť a plávať pod vodou, boli to dva rôzne stroje. Lotus dodal dve kompletné cestné vozidlá a šesť ďalších karosérií, pričom jedna z nich bola upravená na ponorku, niekoľko ďalších prispôsobili pre použitie na vode. Ponorka nebola autom ani trochu, o pohon sa starali elektromotory a mohla sa pohybovať len dopredu.
Esprit bolo špičkové auto a pri nakrúcaní neboli filmári schopní s ním na ceste získať ani trochu adrenalínové zábery - priľnavosť proste bola príliš veľká. Keď bol kaskadér preč, jeho miesto za volantom zaujal Roger Becker, testovací vodič Lotusu. Išiel s autom ako nikto iný a keď šmykom zastavil pred kamerami, požiadal ho producent Cobby Broccoli, aby to urobil znova, že tentoraz už kamery budú bežať...

 

Dodge Charger alias General Lee

Hoci existuje novšia film s oranžovým Chargerom v hlavnej úlohe s dvojicou Johnny Knoxville a Sean William Scott v kabíne, originál pochádza ešte z konca 70. rokov zo seriálu Dukes of Hazzard. Dvaja členovia rodiny bývalých výrobcov nelegálneho alkoholu v časoch americkej prohibície by s oranžovým Chargerom možno chceli pretekať, ale viac než na trati používajú 375koňový osemvalec k útekom pred šerifom. Na tomto modeli Chargera z modelového roku 1969 nie je vlastne nič tak zvláštne, až na čísla 01 na bokoch, vlajku konfederácie na streche, ochrannú klietku a štvorbodové pásy, ako aj to, že sa muselo vyliezať oknom, pretože dvere boli pevne zvarené s karosériou. Zvláštnosťou je tiež to, že farba Hemi Orange je pre niektoré vrcholné modely značky Dodge k dispozicii dodnes a že niektoré skoky v seriáli boli vlastne prvými špeciálnymi efektmi.
Napriek tomu je práve toto auto hlavnou hviezdou a dvojica hercov tam bola len preto, že Generál Lee nevedel na rozdiel od Herbieho jazdiť sám. Počas výroby seriálu sa „spotrebovalo“ niekoľko desiatok vozidiel Charger, čo občas aj vidieť - v niektorých častiach je v aute štvorstupňová manuálna prevodovka, potom má vozidlo automat s voličom na stĺpiku riadenia a potom je zase vidieť volič automatickej prevodovky na stredovom tuneli.

 

Ford Falcon XB GT Šialeného Maxa

Mel Gibson si zahral tiež v postapokalyptickej trilógii Šialený Max, odohrávajúcej sa v Austrálii niekedy „v blízkej budúcnosti" – teda blízko po roku 1979, kedy išiel do kín prvý diel. Autom, ktorým sa Max vozil, bol Ford Falcon XB GT ročníka 1973. Keď sa v roku 1976 začala príprava filmu, producenti potrebovali silné a drsne vyzerajúci austrálskej auto, ktoré by stvárnilo rolu policajného Interceptoru, čo Ford Falcon presne spĺňal.
Pozoruhodná je predná časť Concorde, ktorú je na čiernom filmovom Falcone. Vznikla pôvodne len ako koncept priamo v austrálskom Forde a priateľstvo jedného z producentov s človekom zodpovedným za jej vývoj ju dostalo do filmu. Až obrovský záujem verejnosti zapríčinil, že sa takto modifikovaná predná časť dostala do predaja. Z hromady ďalších zmien, ktoré Falcone absolvoval, spomeňme tú najviditeľnejšiu - obrovský kompresor, vykúkajúci dierou v kapote. Podobne ako väčšina ostatných doplnkov, aj táto vec bola len na parádu.

 

Stroj času DeLorean DMC-12

Nerezový DeLorean je síce na pohľad a hlavne na dotyk neuveriteľne úžasný, ale tiež veľmi ťažký. Uprostred auta umiestnený 2,8 litrový šesťvalec s výkonom len 96 kW (130 k) na neho ani trocha nestačil. Aj preto nebol nikdy veľmi úspešný, napriek tomu, že v trilógii Návrat do budúcnosti z neho doktor Emmet Brown urobil stroj času. Kľúčovými súčasťami sú kapacitor v interiéri a fúzny reaktor vzadu, ktorý beží v prvom filme na plutónium a v ďalších dvoch na odpadky.
Toto auto sa na presun časom potrebovalo rozbehnúť na 88 míľ za hodinu (142 km/h), pričom na to používalo normálny spaľovací motor. Vodič nastavil do časových okruhov aktuálny dátum a cieľový dátum a rozbehol sa. V spomenutej rýchlosti pri modrobielych bleskoch zmizne a objaví sa na rovnakom mieste, len v úplne inom čase....
Autá pre nakrúcanie naozaj existovali, jedno z nich je dokonca v múzeu v Hollywoode. Činnosť dodatočného vybavenia sa obmedzila iba na displeje s číslami a na všakovaké svetielka. Ako veľmi reálny bol fúzny reaktor, alebo vlastné cestovanie časom, asi nemusíme vysvetľovať.

 

Ford Mustang GT 500 alias Eleanor

Hoci film 60 sekúnd z roku 2000 je iba (vraj nie veľmi vydarený) remake originálu z roku 1974, dobre sa v ňom pozerá na množstvo špičkových áut a vtedy ešte zachovalú Angelinu Jolie sa pozerá celkom dobre. Skupina zlodejov chce počas jednej noci ukradnúť päťdesiat áut pre vplyvného gangstra. Posledným je práve spomínaný Ford Mustang GT 500, ktorý prezývajú Eleanor.
Názory na toto auto sa výrazne rôznia, niektorí ho dokonca považujú za najškaredší Mustang v histórii, iní naopak za dizajnový vrchol. No, vyberte si potom! Isté však je, že auto vo filme je Ford Mustang Fastback z roku 1967 s neštandardným bodykitom a interiérom, ktoré sa aktivuje k svojmu neuveriteľnému výkonu červeným tlačidlom s nápisom Go - Baby - Go na radiacej páke. Isté je tiež to, že práve onen ďaleký skok na konci filmu patrí k najmenej uveriteľným špeciálnym efektom modernej kinematografie...

 

Knight Industries 2000 alias KITT

V roku 1982 sa na amerických televíznych obrazovkách objavil čierny Pontiac Trans Am, ktorý mal byť v rukách kučeravého fešáka Michaela Knighta, ktorého hral David Hasselhoff, dokonalým nástrojom proti zločinom a zločincom všetkého druhu. Kľúčovou súčasťou bola umelá inteligencia, ktorá bola taká dokonalá, že zvládla komunikovať s ľuďmi, učiť sa, odhadnúť ako presne Michaelovi pomôcť a samozrejme sama riadiť vozidlo aj vďaka špeciálnemu skeneru v prednej časti auta. To ani nespomíname, že auto bolo dokonale nepriestrelné a odolné voči výbuchom.
Pre nakrúcanie toto auto skutočne existovalo, ako sa mali možnosť presvedčiť aj návštevníci podujatia Acceleration , ktoré bolo nedávno na okruhu Slovakia Ring. Bolo s prístrojovým panelom plným svetielok a so zúfalo nepraktickým volantom. Všetky špeciálne vlastnosti však boli pochopiteľne triky. Maximálna rýchlosť okolo dvesto míľ za hodinu (zhruba 320 km/h) nebola s vtedy novým päťlitrovým osemvalcom a so štvorkomorovým karburátorom ani náhodou reálna, rovnako ako schopnosť preskočiť akúkoľvek stenu, či preraziť pancierové dvere väznice. To nám však vtedy nebránilo chcieť toto auto. Repliky sa dnes predávajú za veľké peniaze.

 

Audi RSQ

Koncepčné športové Audi RSQ vzniklo pre film Ja, robot s Willom Smithom v hlavnej úlohe. Dej sa odohráva v Chicagu roku 2035 a auto nejazdilo na kolesách, ale na akýchsi špeciálnych guliach. Zakomponovať to do dizajnu bolo pre Audi údajne najzložitejšie, no z hľadiska marketingu sa všetko určite oplatilo. Hoci je RSQ futuristické, napríklad aj vzadu uchytenými krídlovými dverami, zásadnou požiadavkou bolo, aby všetci diváci jasne videli, že to je Audi. Podarilo sa, auto má nezameniteľné tvary, ktoré jasne definujú príslušnosť k značke.
Pre film vznikol len jeden kus, ktorý stále existuje. Zábery z interiéru neboli nakrúcané v skutočnom aute, ale v makete interiéru v štúdiu. Pre scénu, kde RSQ havaruje, dodalo Audi iba prázdnu karosériu.

Jozef Vydra

Komentáre k článku