2014-07-08 10:19:34
Euro skate paleta namiesto
Euro skate paleta namiesto električky
Zdroj: Tomáš Moravec

Problém s MHD v Bratislave je vyriešený, jazdiť budeme na paletách!

Problémom s meškajúcimi spojmi, preplnenými prostriedkami, nedýchateľným prostredím a revízormi je amen.

V Bratislave sa vždy hovorilo, že úzky rozchod koľajníc iba 1000 milimetrov  je horší, ako napríklad v Prahe, Brne, Plzni, v Košiciach, či ďalších európskych mestách, kde používajú klasický „železničný“ rozchod. Ten má o 435 milimetrov viac a električky sú na ňom stabilnejšie. No ukazuje sa, že mať niekedy menej nie je nevýhoda, ale naopak prednosť. Dokáže totiž na ňom jazdiť špeciálny dopravný prostriedok.   

Drevená štandardizovaná europaleta, ktorá je základným rysom akéhokoľvek skladu alebo skladovacích hál má štandardizované rozmery 1200x800mm. Práve to ju predurčuje po úprave použiť a spustiť sa. Teda na koľajniciach v Bratislave. Europaleta, je upravené tak, aby mohla jazdiť práve na tej zatracovanej úzkorozchodnej električkovej trati. Nový dopravný prostriedok prináša zmenu do priestorového pohľadu cestujúceho v pohybe a všeobecne zmení život mesta.

Je samozrejme jasné, že jazdiť na palete sa nedá kdekoľvek a na to, aby ste si vychutnali svieži vzduch počas jazdy, sú potrebné koľajnice. A samozrejme dobrá znalosť mesta, alebo mapa s vyznačenými úsekmi, kde sa dá použiť, lebo potrebuje rovinu, alebo mierny svah. Nemotorizovaná paleta by sa do prudkého kopca dostala asi ťažko – i keď, používa sa vlastne ako skateboard, či kolobežka. Teda pohyb vpred sa realizuje odrážaním. Hoci sa zatiaľ prezentuje iba ako dopravný prostriedok pre jedného, možno by sa dala počas jázd zdieľať..? To by však museli byť „cestujúci“ dokonale synchronizovaní, aby si užili jazdu a nie odreniny po páde.

Zdroj: Tomáš Moravec
Zdroj: Tomáš Moravec

Všetky problémy s parkovaním, brzdením, presunom na výhybkách a do kopca už nechávame na zvážení samotných „cestujúcich“. Rovnako riziko, že cestou zmoknú, keďže paleta nemá karosériu a vlastne ani kapotu... Takže neposkytneme ani údaje, čo sa v prípade tohto „odrážadla“ skrýva pod kapotou.

Kedy sa toto riešenie objaví v uliciach hlavného mesta? Nuž, na túto otázku odpoveď nemáme. Zdá sa však, že to bude ešte nejakú tú dekádu trvať. Veď jazdy prvého prototypu, ktoré si môžete pozrieť v nasledujúcom videu sa uskutočnili už v roku 2008.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo