2014-06-10 11:55:00
BMW radu 8 patrí
BMW radu 8 patrí k míľnikom bohatej histórie vozidiel typu kupé
Zdroj: BMW Group

BMW oslavovalo 25 rokov luxusného kupé radu 8 v dvoch mestách

Oslavy výročia a jubilejné medzinárodné stretnutie v Mníchove a Dingolfingene prilákalo 260 fanúšikov a 120 áut.

Bolo vo svojom čase ďaleko pred všetkými a nadčasovo pôsobí dodnes. Pohľad do kalendára však hovorí jasnou rečou: od prvého predstavenia BMW radu 8 uplynulo už 25 rokov. Minulý víkend sa v bavorskom domove automobilu stretli členovia medzinárodného fanklubu BMW radu 8 a zároveň poskytli v sídle BMW Group neopakovateľný pohľad na 120 kusov luxusného kupé.

Začiatok spoločného podujatia bol v továrni BMW Dingolfing, kde sa BMW radu 8 vyrábalo v rokoch 1989 až 1999. Zúčastnilo sa na ňom približne 260 účastníkov z 20 krajín. Druhým vrcholom bolo spoločné stretnutie členov klubu a ich automobilov s fotením na ploche pred BMW Museum a výškovými budovami BMW v Mníchove. Všetky automobily BMW radu 8 sa zoradili podľa farby a vytvorili tak impozantný obraz.

Klub ClubE31 Worldwide Owners Group e.V., ktorý združuje viac ako 2 000 majiteľov a priaznivcov BMW radu 8 organizoval toto stretnutie spolu medzinárodným spolkom priaznivcov BMW radu 8 (BMW 8er Clubs 8er.org) s podporou BMW Clubs International Office. Medzi aktivity klubu patria pravidelné medzinárodné stretnutia aj čulá výmena informácií vrátane podpory pri zháňaní náhradných dielcov, sprostredkovanie skúseností so starostlivosťou a údržbou, aby vozidlá svojim majiteľom prinášali maximum potešenia z jazdy. Na stretnutie v mestách Dingolfing a Mníchov prišli napríklad aj nadšenci z USA, Islandu a Nového Zélandu. Najdlhšiu cestu vo vlastnom automobile absolvovali členovia klubu zo Španielska, ktorí prešli viac ako 1 800 ba dokonca až 2 500 kilometrov.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

BMW radu 8 patrí k míľnikom bohatej histórie vozidiel typu kupé, ktorá v BMW siaha až do tridsiatych rokov minulého storočia. Automobil predstavoval úplne nový koncept, ktorý vtrhol do sveta luxusných športových kupé. BMW 850i sa po prvý raz predstavilo na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1989. Po prvý raz sa predstavilo viacero technologických noviniek, ktoré sa dovtedy v automobilovom svete ešte neobjavili. Klinovitému tvaru karosérie dominovala dlhá a plochá kapota s vyklápacími svetlometmi, na ňu nadväzovali plynulé línie bez B-stĺpika a ostré zakončenie zadnej časti. BMW 850i bolo dva doky po premiére limuzíny BMW 750i iba druhým nemeckým automobilom z povojnového obdobia s 12-valcovým motorom. Pri objeme 5,0 litra dodával výkon 220 kW (300 k) a maximálny krútiaci moment 450 Nm. Vďaka tomu 2+2-miestne kupé s hmotnosťou 1 790 kilogramov zrýchľovalo z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Výkon k zadným kolesám päťprvkovej zadnej nápravy prichádzal prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej alebo 4-stupňovej automatickej prevodovky vlastnej výroby. Auto malo automatický stabilizačný a trakčný systém (ASC+T), variabilný posilňovač riadenia a od jari 1990 aj príplatkové elektronicky ovládané tlmiče (EDC). Odborná tlač označovala BMW 850i ako "zamatové a hodvábne kupé" či "ideálne spojenie výkonu a komfortu". Odborný nemecký časopis "auto, motor und sport" po prvom teste napísalo: „BMW dotiahlo v podobe modelu 850i k dokonalosti všetky možné technické vymoženosti.“ Auto Bild sa vyjadril o technike podvozka: „Na to, aby ste uverili, čoho je schopné, sa v ňom musíte najprv odviezť. Najlepšie po rýchlych diaľničných zákrutách: vlny či medzery, ktoré v ostatných automobiloch zdvíhajú adrenalín, si vodič 850i ani nevšimne.“

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Medzi novinky BMW radu 8 patrili aj bezpečnostné pásy integrované do sedadiel, elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia s pamäťovou funkciou, automatické stmavovanie vnútorného spätného zrkadla, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním či výkonný palubný počítač. Súčasťou palubnej elektroniky bol po prvý raz systém Multiplex, ktorý prenášal dáta z rôznych systémov cez rovnaký kanál. To zlepšilo spoľahlivosť elektroniky a znížilo hmotnosť. Aj zadné okná luxusného kupé sa otvárali elektronicky. Ďalšou novinkou bolo automatické sťahovanie a zaťahovanie predných okien pri otváraní dverí, čo prospievalo aerodynamike a znižovalo vnútorný hluk. Už v roku 1993 sa predstavil model 840 Ci. Jeho 4,0-litrový motor V8 mal výkon 210 kW (286 k) a predstavoval vstupenku do sveta luxusných kupé značky BMW.

V roku 1994 sa ponuka pohonných jednotiek rozšírila o druhú verziu dvanásťvalcového motora. Objem vzrástol na 5,6 litra. Model 850 CSi dosahoval výkon 280 kW a krútiaci moment 550 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo menej ako šesť sekúnd. Model dostal aj nový systém na zlepšenie jazdnej dynamiky, ktorý aktívne ovplyvňoval pohyb zadnej nápravy. Podľa rýchlosti a natočenia volantu sa zadné kolesá natáčali rovnako ako predné, čo zvyšovalo jazdnú stabilitu pri dynamickom prejazde zákrutami a zlepšovalo reakcie vozidla pri vyhýbaní. Elektrohydraulický systém bol predchodcom aktívneho riadenia zadnej nápravy Integral Active Steering, ktorý dnes používajú BMW radu 5, 6 a 7.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Po príchode CSi základný model zmenil meno na 850 Ci a získal viacero úprav. V sériovej výbave boli airbag vodiča a spolujazdca, infračervené diaľkové ovládanie a sklápateľné zadné operadlá. V príplatkovej stabilizačný systém DSC a automatická prevodovka v spojení s adaptívnym riadením. Od jesene 1994 poháňal BMW 850 Ci 5,4-litrový motor V12 s výkonom 240 kW (326 k). Mohol byť aj s novou 5-stupňovou automatickou prevodovkou.

Do roku 1999 vzniklo 30 621 exemplárov BMW radu 8, pričom 24 z nich vzniklo nákladnou ručnou prácou v juhoafrickej fabrike BMW v meste Rosslyn. Tamojšia montáž bola daňovo výhodnejšia než dovoz hotového vozidla. Viac ako dve tretiny všetkých vyrobených kupé mali 12-valcový motor a len jedno zo šiestich bolo vybavené manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Na vrcholovú verziu 850 CSi pripadlo 1 510 kusov. Vzhľadom na jeho športový charakter sa predávalo iba s manuálnou prevodovkou.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

V rámci prehliadky fabriky v meste Dingolfing si mohli účastníci stretnutia s BMW radu 8 prezrieť aj viaceré prototypy luxusného kupé. V roku 1991 vznikla jediná verzia vysokovýkonného modelu BMW radu 8 s úplne novým 12-valcovým motorom s výkonom okolo 404 kW (550 k). Mala upravený podvozok a zmeny na karosérii pre lepšiu aerodynamiku. Superšportové vozidlo vzniklo v spolupráci medzi BMW Motorsport GmbH a BMW Technik GmbH a poslúžilo ako nositeľ inovatívnych technológií. Motor sa nakoniec napríklad uplatnil ako základ pre 12-valcovú pohonnú jednotku legendárneho vozidla Mc Laren F1.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Jozef Vydra
ZDROJ: BMW Group

Komentáre k článku


Stream naživo