2014-03-16 12:30:00
Škoda Yeti sa chystal
Škoda Yeti sa chystal na sneh, no zo snehu zostalo len blato.

FOTO: Ako jazdí nový Yeti v teréne? Skúšali sme v Nízkych Tatrách

Škoda Auto pripravila pre novinárov a pre svojich zákazníkov testovacie jazdy s Yetim v Tatrách.

Jazdy mali zákazníkom a novinárom predstaviť nové prvky, ktoré Yeti po facelifte získal. V prvom rade však mal ukázať ako si Yeti poradí so zasneženými kopcami neďaleko Jasnej.

Nevyšlo však počasie. Teda vyšlo. Bolo krásne teplo, slnečno, iba ten sneh chýbal.

Do rúk sa mi dostal Yeti s naftovým dvojlitrovým motorom s výkonom 125 kW (170 k), s automatickou šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a s pohonom 4x4.

Nový Yeti sa okrem jemných dizajnových zmien od staršej verzie odlišuje predovšetkým zmenami, ktoré na prvý pohľad nevidno. Pohon 4x4 zabezpečuje nový Haldex piatej generácie. Ten je ľahší a pri nasadzovaní pohonu zadnej nápravy je ešte rýchlejší. Okrem toho, novému Yetimu pomáha v teréne funkcia Off road i nová cúvacia kamera. Nové sú príplatkové bi-xenónové svetlomety a parkovací asistent druhej generácie, schopný parkovať priečne i pozdĺžne, so schopnosťou vyparkovať z parkovacieho miesta pozdĺžne k vozovke. Novinkou je tiež bezkľúčový prístup KESSY.

S Yetim sme sa v kolóne odobrali najprv na parkovisko, kde sme si mohli vyskúšať skrížiteľnosť náprav. Yeti na to, že je „len“ SUV obstál veľmi dobre. Ďalej sme sa malebnou krajinou presunuli na lesnú cestu, kde začalo pre niekoho napätie a pre niekoho zábava. Yeti sa prehrýzal ľahkým až stredne ťažkým terénom ako nôž maslom.

Vďaka dostatočnej svetlej výške 180 mm, ochrane podvozka a vďaka krátkym previsom sa nezľakol ani nerozumných prejazdov cez vytŕčajúce skaly, vyjazdené koľaje a priehlbiny, kde by si mnohé iné SUV-čka už drali spodničky.

Aj napriek tomu, že na poľných a lesných cestách absentoval sneh, neboli všetky úseky suché a prehľadné. Našli sa prudké stúpania s mokrým bahnom, kde auto nutne potrebovalo pripájateľný pohon všetkých kolies. Yeti sa opäť príliš nenatrápil, vďaka novému systému sa správal ako úplná štvorkolka a strmý výjazd na mazlavom blate vyšiel bez problémov. Pravda, pri takýchto ťažších podmienkach auto potrebuje pomoc vodiča a jeho skúseností. Na hrboľatom teréne síce platí zásada, že pomaly ďalej zájdeš, no na blate platí, že pomaly skôr zapadneš. V bežnejšom ľahkom až stredne ťažkom teréne Yetimu neublíži ani amatér, pravda ak vie točiť volantom.

Najväčšou výhodou Yetiho je systém Off-road, ktorý sa zapína tlačidlom pod panelom klimatizácie a funguje až do rýchlosti 30 km/h. Vďaka nemu dokáže Yeti urobiť väčšinu práce v kopcoch sám. Vodič len krúti volantom.

Yeti tak umožňuje prejazd ľahším terénom aj úplným začiatočníkom. Vďaka automatickej prevodovke a vyššie spomenutým systémom ide auto v podstate samo. Dole kopcom si pribrzďuje ABS, hore kopcom pripája kolesá vzadu a pomáha ASR, pri náklonoch pomáha EDS.

Naživo si to vyskúšala šarmantná dáma, ktorá sa priznala, že ešte nikdy nejazdila s automatom a aj v teréne toho veľa nenajazdila. Po krátkom brífingu však zvládla všetky prekážky na ceste a cez špinu, prach, blato a kamene sa previezla bez toho, aby musela vystúpiť a bez toho, aby poškodila auto.  

Yeti rozhodne nie je „tereňák“ v pravom zmysle slova, no predstavuje veľmi dobrý kompromis medzi jazdou po diaľnici, po meste i v teréne. Drží na ceste aj pri ostrejších prejazdoch zákrutami a zároveň má dostatočne mäkké pruženie aby z človeka nevytriasol dušu. Neprejde úplne všetkým a ani jazdy prebiehajúce v Tatrách ho nemali dostať na hranu možností (aj keď viacerých vodičov na hranu svojich možností dostali), no v rukách skúseného vodiča sa stane takmer dokonalým terénnym nástrojom, tak ako to dokázal aj pred faceliftom. Teraz sa za jeho volant vďaka asistentom môže posadiť aj začiatočník, prípadne pôvabná manželka a jazdu v snehu, blate, či na mokrej tráve zvládne aj ona bez nervov a bez strát na majetku.

Ján Hargaš
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


Stream naživo