2014-03-09 09:55:00
Upravený Ford z roku
Upravený Ford z roku 1934 od Eda Umlanda
Zdroj: Larry Chen

Tento 1200 koňový Ford nemá kapotu, ani lak a je mu to fuk!

Tento Hot Rod je jasným dôkazom toho, že pre skutočných milovníkov áut je mechanika viac než dizajn.

Áno, na krásne auto je radosť pozerať. Môžete naň hľadieť hodiny a stále ho nemať dosť. Ako nás však učia súčasné automobilky, to, že je auto krásne vlastne nič neznamená. Pod kapotou totiž môže mať nejaký smiešny mikromotor s pätnástimi nespoľahlivými turbami a malučkým výkonom, ktorý je navyše pridusený všetkými technológiami na znižovanie emisií... Ach.

Keď sa na tento prerobený Ford z roku 1934 pozriete prvý krát, pravdepodobne si pomyslíte, že veľa krásy nepobral. Veru, jeho účelom nie je byť krásny, vyčančaný a lesklý. Jeho zmysel je výkon a rýchlosť.

Lenže druhý, či tretí pohľad milovníka áut postupne presvedčia, že to auto je také škaredé a „nedokončené“ až je vlastne krásne. Svojim spôsobom.

Pohľad na obrovskú odhalenú V8-čku s dvoma turbami, na všetok ten ručne opracovaný plech, na patinu času v kombinácii s novými a unikátnymi súčiastkami... to všetko vám povie, že tento Ford má niečo viac. Má totiž štýl.

Majiteľ Forda menom Rich Feicher prišiel za Edom Umlandom z Eddie´s Chop Shopu a dal mu naozaj ťažkú úlohu. Chcel, aby z jeho Fordu spravil auto, za ktorým sa obzrie každý a zároveň auto, ktoré štvrť míle zvládne za menej než osem sekúnd.

Zdroj: Larry Chen

Existuje mnoho áut, ktoré sa snažia spĺňať viacero funkcií naraz. Hlavne v súčasnosti je na trhu čoraz viac crossoverov, ktoré sú do mesta i do terénu, pre rodinu i pre jednotlivca. Výrobcovia sa snažia vytĺcť z auta čo najviac a zákazníci to milujú. Faktom však je, že nech sa akokoľvek snažíte dať autu viacero funkcií, bude to vždy kompromis. Alebo bude dobré do mesta, alebo bude dobré na diaľnicu, alebo do terénu a ak aj zvládne všetko, bude stáť toľko, že si ho takmer nikto nebude môcť dovoliť. Prípadne bude žrať aj trávu pri ceste...

Ed to vedel, a tak musel pôvodné očakávania Richa trošku skresať a upraviť. Je totiž len málo „dragsterov,“ ktoré by zvládli letieť po dráhe a zároveň dostali povolenie na jazdu po bežných cestách. Pravda, v Amerike povolenie dostanú aj tie najbláznivejšie kúsky (ako tento Ford), no i tak by to mohol byť problém. Richov Ford jazdí na pretekárskych slickoch, má padák a zároveň platnú poznávaciu značku. To je možné len v USA :). A navyše podobných naháčov sa nájdu mraky, ale máloktorý vyzerá tak dobre.

Zdroj: Larry Chen
Zdroj: Larry Chen

Aj napriek tomu, že sa to nezdá, Ed sa pri tvorbe tohto auta zameral aj na dizajn. Otvorený motor pôsobí ako päsť na oko, no aj samotný motor má svoje čaro. Ak si odmyslíme fakt, že motor auta má každý obdivovateľ ako na dlani, pozornosť na seba strhne aj nádherná plechová kabína a všetky tie čarovné detaily na aute. A to sme sa ešte nepozreli do kabíny. Nech sa páči, sadnite si, ale polstrované sedačky rozhodne nečakajte.

Zdroj: Larry Chen

No ale späť k motoru. Ed namiesto bežnejšieho kompresora použil dve masívne turbá, ktoré do motora vháňajú toľko vzduchu, že si to vyžiadalo aj úpravu vstrekovania. Upravený je aj krútiaci moment, aby sa auto obišlo bez typických vymožeností používaných pri pretekoch dragsterov a im podobných. Zaujímavé je aj riešenie chladenia. Nie, mýlite sa ak tipujete, že sa motor chladí len prúdiacim vzduchom. To by sa zapiekol naozaj rýchlo. Všimnite si kufor, ktorý vyzerá ako kuchynský struhák. Ukrýva sa pod ním chladič a dva veľké ventilátory, ktoré dokážu držať teplotu motora pod kontrolou.

Celkový výkon auta je na kolesách 925 kW (1257 k). Štvrť míle zvládne za 8,3 sekundy, pričom na konci má rýchlosť 269 km/h. Okrem fotogalérie si môžete pozrieť aj video, kde na vlastné uši začujete, čo je to rozbehnúť 1257 koní. Toto úžasné auto nafotili chlapi zo SpeedHunters.com.     

Ján Hargaš
ZDROJ: speedhunters.com

Komentáre k článku


Stream naživo