2013-12-17 05:17:59
Autonómne autá už nie
Autonómne autá už nie sú hudbou budúcnosti - budeme im ale veriť?
Zdroj: Daimler,

Američania chcú autá bez šoféra, kto bude zodpovedať za ich nehody?

Amerika, Amerika, kam to všetko speje? Autonómne autá sú na obzore, ale čo bude ďalej?

Letecká doprava patrí k jednej z najbezpečnejších. Lietadlo viac ako inokedy riadi autopilot. Zdá sa nám to celkom samozrejmé.Samozrejme aj bezpečné. Napriek tomu, že sú na palube piloti, väčšina letu dnes prebieha v automatickom režime od vzletu po pristátie.

Ako to bude v prípade áut bez vodiča, ktoré nám čoraz intenzívnejšie vstupujú do života? Akosi sa neviem zbaviť pocitu, že autá sú niečo iné a musíme ich za každú cenu riadiť. Prečo? Autonómne vozidlá sú už dnes natoľko sofistikované, že vás nielen odvezú, ale aj samotné zaparkujú a zasa prídu po vás. A predsa im ešte stále akosi neveríme.

Bude to asi preto, že 99 % všetkých vodičov o sebe tvrdí, že sú najlepší vodiči na svete. Ako inak. Len keď sa máme o tom naozaj presvedčiť, zistíme, koľkokrát porušujeme predpisy, nesprávne parkujeme, zle sa radíme, nedodržiavame odstup... dalo by sa vymenovávať stále viac. Lenže svoje presvedčenie nezmeníme. Prekvapujúce sú však informácie spoza veľkej mláky...

CarInsurance: Auta bez vodičov chce plná pätina Američanov

Väčšine vodičov sa nepáči, že by nechávali šoférovanie na vyspelej elektronike. Niektorí Američania to ale vidia inak. Americký web CarInsurance.com, ktorý sa zaoberá poistením áut, urobil prieskum medzi približne dvoma tisíckami vodičov. Ppriniesol zaujímavé zistenia. Každý piaty by sa radšej nechal voziť samotným autom. Väčšina ľudí im však (zatiaľ) neverí. Ak by však bolo povinné poistenie v prípade autonómnych áut výrazne nižšie, percento by sa zvýšilo.  Napríklad 80 % zlacnenie poistného (?) už tretina vodičov označila kúpu autonómneho auta za „veľmi pravdepodobné“ a dokonca 90 % vodičov by to aspoň zvažovalo!

Autonómne autá - ale od koho

Iba jediné percento vodičov zúčastnených na prieskume by dôverovalo autonómnym autám, ktoré by vyvinuli komunikační operátori, 12 % by verilo autám od značiek Apple, či Samsung a 15 % by nemalo problém s autom od Google, alebo Microsoft. Výrobcom elektromobilov dalo svoj hlas 18 %. No automobilky si získali priamu dôveru až u 54 % opýtaných vodičov.

Zdroj: Nissan

Výsledkom sa nemožno veľmi čudovať, lebo väčšina tých, čo jazdia po cestách nielen v Amerike, ale aj na celom svete, nemá k riadeniu, alebo autám všeobecne, žiadny vzťah. Je to iba dopravný prostriedok. Nám, ktorí máme autá ako svojho koníčka a žijeme s nimi, sa nám tento postoj veľmi nepozdáva. Nie však preto, že by sme chceli vynucovať svoju náklonnosť k autám. Skôr nadobúdame čoraz intenzívnejší pocit, že práve tým, ktorí sú za volantom radi, vnucujú  ostatní celkom opačné nariadenia. Rôzne štátne aj iné nariadenia sa snažia čoraz viac zmenšovať úlohu vodiča za volantom bez ohľadu na jeho vôli. Budúci vývoj pritom zrejme nezmení svoje smerovanie.

Nie je zasa ale ešte všetko stratené a také čierne, ako sa zdá. Pri výskume sa zároveň ukázalo, že väčšina vodičov by počítačovému riadeniu auta neverila. Totiž až 64 % odpovedajúcich uviedlo, že autonómne riadenie počítačmi  nemá dostatočnú schopnosť rýchlo vyhodnotiť situáciu, v ktorej je množstvo premenných a ktorá sa nedá vopred namodelovať. No a také situácie zažívame na cestách denne mnohokrát. Až 75 % opýtaných by nezverilo automatickému autu odvoz svojich detí a rovnako uvideli, že vedia lepšie šoférovať, ako počítač...(?)

Auto šoféruje a čo my?

Odpovede na otázku, čo by ľudia robili, keby auto za nich šoférovalo, boli veľmi zaujímavé. Väčšina by sa zabávala, alebo komunikovala s ostatnými buď v aute, alebo prostredníctvom mobilu. 7 % by pracovala a 21 % by robilo „niečo iné –  z toho by 9% by sledovalo cestu, alebo sa pevne držalo zo strachu o život. No a 10 % by zaujímala krajina okolo.

Myšlienka, že ľudia, ktorí nemajú vzťah k šoférovaniu a preto sa nebudú chcieť zlepšovať, má svoje logické opodstatnenie a môže teoreticky viesť k zníženiu nehôd. Ale ani tí, ktorí budú naďalej šoférovať sami by nemali znížiť ostražitosť a spoliehať sa na to, že auto riadi počítač. Aj k tomu totiž obmedzovanie vlády vodiča nad autom vedie. Dnes už máme autá, ktoré vedia samé zaparkovať, odvrátiť nehodu (prípadne sa o to pokúsiť), natočiť volant späť do smeru, keď prechádzate bez smerovky čiaru na ceste, rozbiehať sa a zastavovať v zápche, upozorniť vás, že ste unavení, zatáčať podľa krajnice. Nie je toho dosť? autá, ktoré budú už naozaj šoférovať samé, bez nutných zásahov vodiča, sú iba logickým pokračovaním doterajšieho vývoja. Ten však odoberá vodičovi čoraz viac kontrolu z rúk, s čím mizne aj možnosť slobodnej voľby. Ale pozor, nie však zodpovednosť za následky niekedy už iba polovičatého riadenia auta.

Zveriť sa „do rúk“ automatu je ošemetné

Vy by ste posadili ráno svoje školopovinné deti do auta a nechali ich samotné odviezť autom bez vodiča? Tu okrem iného vystupuje do popredia otázka nutných právnych úprav, predsa len, vodičské preukazy s môžu vydávať od istého veku v USA od 16, inak väčšinou od 18 rokov).

Zdroj: Daimler

Ak si bohatý zákazník vybaví novú S-Klasse od Mercedesa kompletným zoznamom príplatkových prvkov, jeho zásahy do riadenia hlavne na diaľnici sú tak či tak obmedzené na samotné minimum... Nissan chce uviesť na trh plno automatizované riadenie fungujúce v ideálnych poveternostných podmienkach do roku 2020. Už teraz testuje  najnovšiu generáciu na prototypoch elektromobilov Leaf. Podobné plány má aj značka s trojcípou hviezdou a elektronika, ktorá zvládne jazdu i počas dažďa a na snehu, by sa mala objaviť o nejaký ten rok neskôr.

Stále sú to však len stroje, ktoré vyvíjajú omylní ľudia. Nie je predsa len sadnúť za volant a spoľahnúť sa na seba? Asistenčné systémy pomáhajú, no ešte stále je medzi nami (našťastie) dosť takých, čo nenechávajú za seba ani len radiť počítač v útrobách auta.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo