13.12.2013

Moderný benzínový motor „čmudí“ viac ako naftový! Dostane problematický filter

Paradoxy tohto sveta: čím modernejšie motory, tým viac môžu škodiť. Naftové motory zapríčinia 6% rakoviny.

Podľa posledných výskumov však ani moderné benzínové motory nie sú na tom lepšie! Na jednej strane prináša priame vstrekovanie paliva a presnejšie dávkovanie výhody v nízkej spotrebe. Lenže na druhej strane toto riešenie prináša problémy s pevnými časticami podobne, ako naftové motory.

Mali by to vyriešiť filtre. Vznetové turbodiesle svoje DPF už majú. Filtre však vyžadujú istú starostlivosť a majú obmedzenú životnosť. Takže po istom čase potrebujú nie práve najlacnejšiu výmenu. Problémy okolo nich tak postihnú aj majiteľov budúcich benzínových áut.

Nečakaný šok - kto to by to povedal?

Úhlavný nepriateľ ľudského zdravia - tak sa označoval v poslednom čase najmä dieselový motor. Presnejšie naftový dieselový motor. Chystá sa totiž v blízkej budúcnosti aj dieselový, či inak povedané vznetový motor so spaľovaním benzínu. Ale vráťme sa do súčasnosti.

Po zavedení filtra pevných častíc pre naftové motory sa začala pozornosť presúvať ku klasickým zážihovým benzínovým motorom. Najnovší test nemeckej skúšobne TÜV Nord, ktorý vykonala na objednávku spoločnosti Transport & Environment priniesol nečakaný zvrat. Ukázalo sa totiž, že úsporné benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva vyprodukujú mnohonásobne viac škodlivých častíc ako moderný diesel osadený filtrom! Toto asi nikto nečakal.. Keďže aj pri spaľovaní benzínu vznikajú škodlivé látky, ktoré spôsobujú  rakovinu, najväčší nemecký ekologický spolok Deutsche Umwelthilfe (DUH) žiada urýchlené nasadenie filtrov častíc aj pre zážihové motory. Medzi výrobcami to veľké prekvapenie nebolo, lebo o filtroch sa šepkalo medzi nimi už dlho. Keď sa čoraz viac rozmáhajú benzínové turbomotory, v ktorých sa vstrekuje benzín ultra jemne rozprášený, začína byť táto téma vysoko aktuálna.

Vyrieši to filter za 50 eur?

Možno ste si všimli aj vy, že moderné turbodiesely majú v poslednom čase čistú (napríklad aj chrómovú) koncovku výfuku. Benzínové motory však majú koncovky čierne ako kedysi diesely. Dôvod? Prísne limity produkcie oxidu uhličitého nútili výrobcov áut až doteraz zamerať pozornosť najmä na zníženie spotreby paliva. No práve honba za čo najnižšou spotrebou priniesla nepríjemný vedľajší efekt. Motory, u ktorých je benzín vstrekovaný priamo do valcov, produkujú podľa štúdie TÜV Nord desaťkrát až štyridsaťkrát viac škodlivín než tie, u ktorých je palivo vstrekované do sacieho potrubia. Keďže priame vstrekovanie paliva prináša podstatnú úsporu benzínu, stúpa počet takých motorov v autách. Odhady hovoria, že do roku 2020 majú v Európe úplne zmiznúť autá s nepriamym vstrekovaním. Odstrániť častice vo výfuku by mali filtre, ktoré nemajú stáť viac ako 50 eur.

Aj Greg Archeer zo spolku pre čistú dopravu Transport & Environment sa prihovára za nasadenie filtrov. Na nedávnej tlačovej konferencii v Bruseli vyhlásil, že ak si výrobcovia nebudú účtovať luxusné prirážky, nemusia autá s filtrom vôbec zdražieť. Odhaduje tiež, že cena takéhoto filtra pre benzínový motor neprekročí 50 eur.

Automobilka Volkswagen však už dala najavo, že téma použitia výfukového filtra je zjednodušovanie. „Stojí to oveľa viac peňazí, ako len s obľubou citovaných päťdesiat eur. Aj  vývoj filtra si vyžaduje nejaký čas," citoval denník Die Welt hovorcu automobilky Petra Weisheita.

Realita odlišná od laboratórií

Nemecká skúšobňa podrobila testom Ford Focus, Hyundai i40  a Renault Mégane. Ani jedno z áut nemalo problém s emisiami pri skúšaní na valcoch V reálnej premávke však vozidlá dosiahli nadlimitné hodnoty. Podobnú skúsenosť  má aj ekologická organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), keď testovala Volkswagen Golf 1,4 TSI a Hyundai i30 GDI. „Nefiltrované benzínové motory sú mnohonásobne špinavšie než filtrované diesely," povedal podľa servera Focus Online obchodný riaditeľ DUH Jürgen Resch a dodal, že spoločnosť bude robiť také právne kroky, aby motory bez filtra nedostali typovú homologizáciu.

Hon na líšku, alebo výnosný obchod?

Výrobcovia áut majú silného súpera v ekologických organizáciách. Ich vplyv sa neoplatí podceňovať. Práve Deutsche Umwelthilfe, ktorá hrozí žalobami kvôli nefiltrovaným benzínovým motorom, stojí napríklad za zavedením emisných zón v nemeckých mestách. Do nich smú vchádzať len autá vybavené zelenou nálepkou, čo v prípade dieselových áut vyžaduje napríklad aj dodatočnú montáž filtra pevných častíc.

Nemecká verejnosť často vníma DUH ako inkvizičnú organizáciu, ktorej pracovníci chodia po uliciach a hlásia polícii autá s nevylepenou ekologickou známkou. No ak ide o životné prostredie, má pri tvorbe zákonov často rozhodujúce slovo ako poradný orgán napriek tomu, že sa často poukazuje na prepojenie DUH a záujmových skupín, napríklad s výrobcami filtrov. Od tých DUH inkasovala v uplynulých rokoch „príspevok na prevádzku“ vo výške 100-tisíc eur ročne. Nejte teda iba o lobizmus?

Autoklub odporúča filtre tiež

Na stranu ekológov sa však tentoraz pridal aj nemecký autoklub ADAC. Ten určite nemožno označiť za militantnú záujmovú organizáciu. "V porovnaní s najlepšími dieselami sú emisie z benzínového motora s priamym vstrekovaním za istých okolností až desaťtisíckrát vyššie," tvrdí Reinhard Kolke, vedúci technického centra ADAC v Landsbergu. Podľa neho by sa mali zladiť limity vypúšťaných pevných častíc pre benzínové a dieselové motory tak, aby nadobudli platnosť spolu s chystanou emisnou normou Euro 6. Zavedenie sa plánuje už na september 2014.

Čo tam po motoristoch? Tí by mali zvýšiť pozornosť. Filter pevných častíc je dnes totiž jednou z najviac problematických častí dieselového motora. Vyžaduje starostlivosť poučeného vodiča, aby neprerušoval regeneráciu, jazdil za istých podmienok, jednoducho sa oň staral. Napriek tomu nie je jeho životnosť neobmedzená a príde čas na výmenu. Tá môže byť pekne drahá. Niektorí motoristi sa po problémoch s filtrom rozhodli pre jeho demontáž. Benzínové motory zatiaľ nič také netrápi. Ich katalyzátor je oveľa menej náchylný na poruchy. Teraz príde iniciatíva, že aj benzínové motory škodia... Komu o čo ide? Sú doterajšie výskumy preukázateľné? Alebo ide iba o to, že s inštaláciou filtra pevných častíc aj pre benzínové motory budú servisy asi zase o niečo plnšie a bohatšie?

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC, transportenvironment.org, DUH

Komentáre k článku