2013-11-19 05:34:34
Daihatsu pripravilo pre tokijský
Daihatsu pripravilo pre tokijský autosalón množstvo noviniek, aj osobný "tirák".
Zdroj: Daihatsu

Chcete osobný kamión? Predstaví sa už tento piatok v Japonsku

Pre autosalón v Tokiu, ktorý sa začne 22. novembra, si domáca automobilka Daihatsu pripravila štyri novinky.

Sú to predovšetkým dva varianty novej generácie miniroadsteru Kopen a mikrobus, či skôr MPV s netradičným názvom Deca Deca. Pravdepodobne najbláznivejším konceptom bude osobný kamión FC Deco Deck. To všetko vo veľkostiach, ktoré sa v Európe akosi nenosia.

Japonské autá automobilky Daihatsu nie sú v našich končinách príliš rozšírené. Pritom je Daihatsu najstarším výrobcom áut v Japonsku. Značku v súčasnosti z väčšinovej časti vlastní Toyota. Hoci Daihatsu ešte nedávno pôsobilo v Európe, v roku 2011 sa rozhodlo opustiť európske teritórium. Na cestách sa sem-tam stretnete s malými modelmi Cuore a Charade, o niečo väčší je hatchback Sirion alebo SUV Terios. Celkom výnimočne je to aj „škatuľoidná“ Materia a vreckový roadster Copen s nezvyčajne zaoblenou karosériou. Nástupca tohto modelu sa predstaví tiež od 22. novembra na autosalóne v Tokiu.

Daihatsu Kopen

Meno síce zostáva, ale iba foneticky. Začiatočné písmeno C sa totiž mení na K, teda Kopen. Daihatsu predstaví rovno dva varianty. Základ je v prípade obidvoch modelov rovnaký. Odlišnosti sú v stvárnení zovňajšku. Kopen Rmz je cestný variant, model Xmz má pripomínať terénne gény, hoci je to v prípade roadsteru poriadne nadnesené, lebo auto sa v skutočnosti určite dobrovoľne nedostane mimo ciest.

Zdroj: Daihatsu
Zdroj: Daihatsu

Obidva kopeny majú oproti výrazne zaoblenému predchodcovi celkom moderný dizajn karosérie. Trocha pripomínajú výrobky Mitsubishi, hoci s nimi nemá Daihatsu nič spoločné. Autá sú tradične miniatúrne. Do kabíny sa vojdú dvaja ľudia, pričom na dĺžku má Kopen 3,395 metra, na šírku 1,475 metra. Tieto hodnoty sú veľmi významné a dôležité, lebo limity 3,4 metra a 1,48 sú maximálne rozmery pre japonské autá všeobecne známe ako Kei Cars. Dôvodom pre také „mrňavé“ rozmery sú daňové predpisy a možnosť parkovania na vyhradených miestach v centrách preplnených japonských miest. Predpisy platné od roku 1998 ešte dovoľujú maximálny objem motora 0,66 litra a maximálny výkon 47 kW. Daihatsu ale neuviedlo, aký motor bude poháňať tieto modely.

Daihatsu Deca Deca

Je malá dodávka. Rozmery sú opäť v kategórii áut Kei Cars, pôdorys je rovnaký ako má Kopen. Priestrannejšia karoséria má dvojkrídlové dvere na oboch stranách karosérie. V interiéri sa dajú rôzne usporiadať sedadlá, aj keď sa to zdá ako holý nezmysel. Tiež sa zatiaľ nič nevie o pohonnej jednotke, ale bude sa musieť „vpratať“ do parametrov uvedených malých áut.

Zdroj: Daihatsu
Zdroj: Daihatsu

Daihatsu FC Deco Deck

Je asi najbláznivejším konceptom automobilky. FC Deco Deck znova dodržiava parametre Kei Cars. Okrem dĺžky 3,395 metra, šírky 1,475 metra má na výšku 1,985 metra (limitom pre autíčka Kei sú totiž dva metre. Až potiaľ by bolo všetko v poriadku, teda až na nezvyklú výšku. Lenže vážení, Deco Deck je kamión, teda presnejšie zmenšenina ťahača návesov.  A naozaj: opticky sa trafili úplne, len značka kamióna sa nedá dobre rozpoznať.. :-). Niektoré línie potom dosť pripomínajú iné „škatuľoidné“ kompakty japonských výrobcov – aj iných značiek.

Čo je však na tomto návrhu minikamiónu zvláštne, to je použitý pohon. Auto totiž poháňajú palivové články. Sú umiestnené v „kufri“ na kolieskach, čo umožňuje ich výmenu. No práve použitý pohon je tak trocha hudbou budúcnosti. Auto má takto dosť ďaleko do sériovej výroby. Je to iste škoda, lebo väčšieho (alebo menšieho?) exota na kolesách by sme na cestách asi ťažko stretli. No, možno predsa len raz to bude...

Jozef Vydra
ZDROJ: Daihatsu

Komentáre k článku


Stream naživo