2013-11-14 10:22:00
Detroit Eletric z roku
Detroit Eletric z roku 1912
Zdroj: autofocus.ca

Toto elektrické auto z roku 1912 má dojazd ako tie súčasné!

Mysleli ste si, že elektrické auto je tu iba pár rokov? Čoby! Elektrické autá vznikli v tom čase, keď tie so spaľovacím motorom... Iba sme sa na ne vykašľali.

Model zvaný Detroit Electric z roku 1912 nie je žiadnou nepojazdnou spomienkou na staré časy. Táto potvorka ešte stále jazdí!

Dnes sa investujú miliardy dolárov a eur do elektrických áut, no aj tak ich nikto nekupuje, pretože sú príliš drahé a oproti bežným autám prakticky nevyužiteľné. Vždy sme si mysleli, že elektrické autá sú vývojovo ďaleko za tými so spaľovacími motormi a že potrvá ešte mnoho rokov, kým im budú schopné reálne konkurovať aj výkonom, aj spoľalivosťou a hlavne cenou. Majú krátky dojazd, nízku maximálnu rýchlosť, dlho sa nabíjajú... Kúpia si ich akurát tak nadšenci, či pár kvázi ekologických firiem, aby zabodovali v očiach verejnosti.Výnimku pochopiteľne tvoria štáty s dotáciami na tieto autá...

Predstavte si, kde by boli elektrické autá dnes, keby sa v ich vývoji pokračovalo nepretržite od ich vzniku až po súčasnosť? Boli by autá na elektrinu také zaostalé oproti autám na benzín, či na naftu? Asi ťažko. Lenže viete ako to chodí... kto má peniaze, má aj moc a kto má moc, má páky na to, aby presadil to, čo mu vyhovuje viac.

Zdroj: autofocus.ca

Investovať vtedajšie milióny do vývoja pohonu, ktorý by papkal len trošku "elektrinky" zo zástrčky, pričasto by sa nekazil a jeho súčiastky by vydržali mnoho rokov... To sa jednoducho neoplatilo. Lepšie bolo začmudiť planétu, tým čo v tom čase vyvieralo pomaly na každom kroku...

Odkiaľ mám také informácie, že sa vtedajšie elektrické autá až tak nekazili, a že aj vydržali? Svedčí o tom práve model Detroit Electric 1912. Jeho vtedajší dojazd bol 130 kilometrov (!!!), čo je dojazd Nissanu Leaf teraz. V dizajne a v ovládaní prakticky nezaostával za svojimi rovesníkmi. Jediné čo mu bolo možné vytknúť, bola cena – 3200 vtedajších dolárov. Avšak po pravde, vtedy stála väčšina áut skoro rovnako (okrem slávneho Fordu T).

Dobre, povedali sme si, že auto malo na tú dobu veľmi slušný dojazd, nestálo horibilnú sumu (v porovnaní s konkurenciou) a čo také batérie? O dnešných batériách je známe, že po pár rokoch vypovedia službu a ich náhrada stojí skoro toľko čo nové auto...

Zdroj: autofocus.ca

Nevieme koľko stáli samotné batérie, vieme však, že ich nebolo treba meniť každú chvíľu... Batérie v Detroit Electric 1912 niesli meno Edison a v aute vydržali viac než 60 rokov poctivej služby! Majiteľka auta ich musela dať vymeniť v osemdesiatych rokoch 20. storočia. Už si svoje skrátka odslúžili. Výmenou okrem straty značky Edison majiteľka stratila aj dojazd a maximálku. Namiesto dojazdu 130 km s pôvodnými batériami mala dojazd len 80 km s tými „novodobými." Rýchlosť sa znížila na 44 km/h. Mimochodom, aj samotný Thomas Alva Edison používal jeden z modelov Detroit Electric.

Zdroj: autofocus.ca

Tak čo poviete? Nie sú tí ľudia sprostí? Vlastne... nie sme my ľudia sprostí? Keby tieto autá dostali aspoň polovicu priestoru ako tie naše dymiace, kto vie ako by sme jazdili dnes a kto vie okoľko by bola planéta čistejšia...  

Zdroj: autofocus.ca

PS: A tu si môžete pozrieť celý príbeh tohto krásneho autíčka.

Ján Hargaš
ZDROJ: autofocus.ca

Komentáre k článku


Stream naživo