2013-10-07 04:35:30
Aeromobil 2.5
Aeromobil 2.5 je vývojový medzistupeň, či skôr prototyp sériového modelu 3.0.
Zdroj: aeromobil.com

O lietajúce auto zo Slovenska má záujem aj americká kozmická agentúra NASA

Lietajúce auto je snom mnohých ľudí. Predstavilo sa ich už nespočetne. Sériovej výroby sa nedočkali.

Na Slovensku máme človeka, ktorý je nielen dizajnérom a konštruktérom, ale aj aktívnym letcom. Štefan Klein sa viac ako dvadsať rokov snaží, aby uskutočnil svoj sen, v ktorý verilo iba málo ľudí – jazdiace lietadlo (alebo lietajúce auto...). Dlhý čas, ale teraz vidno hmatateľné výsledky. Funkčný prototyp dvaapoltej generácie už vzlietol.

Na budúci rok by sa mala rozbehnúť sériová výroba tretej generácie. Aeromobile je "jazdiace lietadlo", ktoré dokonale využíva existujúce infraštruktúry vytvorené pre automobily a lietadlá, a otvára dvere ku skutočnému cestovaniu door-to-door. Ak hovoríme o automobilovej konfigurácii, zmestí sa na štandardné parkovacie miesto, pritom jeho motor umožňuje tankovať kedykoľvek na čerpacej stanici, ako je to bežné pri cestnej doprave. Ako lietadlo je schopné vzlietnuť a pristáť na každom letisku na svete.

Na lietajúcom aute pracuje od roku 1990

Vtedy počas štúdia dizajnu v rámci svojej diplomovej práce predstavil Štefan Klein prvý návrh - Aeromobil 1.0, kde názov vznikol spojením dvoch slov: aeroplane a automobil. Pracoval na ňom päť rokov, kým prišiel ďalší vývojový stupeň – Aeromobil 2.0

Zdroj: aeromobil.com
Zdroj: aeromobil.com

V tomto prípade už išlo o zmenu pôvodného konceptu návrhu a druhý model mal oveľa bližšie k lietadlu, ako to celkom prvé priblíženie. Viac ako pätnásť rokov usilovnej roboty popri práci vysokoškolského učiteľa a tvorcu priemyselného dizajnu (1995-2000) prinieslo výsledok v podobe ďalšieho medzistupňa. Je ním verzia 2,5 - vlastne funkčný prototyp modelu, ktorý by sa už len v mierne pozmenenej podobe mal dostať do sériovej výroby. Zmeny budú hlavne v materiáli kapotáže autolietadla. Povrchové plochy trupu nebude tvoriť plátno, ktorým je potiahnutá rúrková konštrukcia, ale ďalšie karbónové dielce.

Ďalší nadšenec do partie

Je zaujímavé, že už Henry Ford predpovedal v štyridsiatych rokoch 20. storočia vznik takéhoto stroja, keď vyhlásil, že sa čoskoro bude vyrábať dopravný prostriedok, ktorý spojí auto s lietadlom. Okrem vizionárov a nadšencov treba pre vývoj a výrobu náročných prototypov aj ľudí, ktorí to zaplatia. Druhým do partie je od roku 2010 Juraj Vaculík, ktorý sa stal partnerom a investorom projektu. Ten už nadobúda veľmi reálne kontúry hlavne po prvom svetovom predstavení na výstave SAE Aerotech v kanadskom Montreale. Prezentovali sa na ňom novinky zo sveta leteckého priemyslu. Tam prototyp zaujal natoľko, že o ňom tvorcovia hovorili so zástupcami amerického leteckého a vesmírneho úradu NASA. Ten podporuje podobné snahy pre individuálnu leteckú dopravu a pomáha firmám uviesť ich do života. Súčasný model 2,5 zostane len prototypom, ako medzistupeň medzi dvojkou a trojkou.

Vývoj nie je na konci, ale...

Podľa Štefana Kleina, ktorý testuje svoj výtvor vo vzduchu, bude ešte rok trvať, kým sa podarí otestovať Aeromobil 3.0 a získať všetky certifikáty pre to, aby mohol byť tento dopravný prostriedok registrovaný ako auto aj ako lietadlo. Nebude určený pre bežných zákazníkov, ale mali by si ho kupovať najmä ľudia, ktorí si už dnes môžu dovoliť autá vyššej triedy. Poskytne im komfort cestovania od dverí k dverám na dlhšie vzdialenosti. Všetko samozrejme bude závisieť aj od ceny. Už teraz sa ľudia o Aeromobil zaujímajú, takže môže mať predajný úspech. Hlavne v USA, kde sa kombinuje prekonávanie veľkých vzdialeností. A cena? Tá sa bude závisieť napríklad od toho, aký oň bude záujem, keď sa spustí výroba v limitovanej sérii.

Zdroj: aeromobil.com
Zdroj: aeromobil.com

Aby s Aeromobilom neboli problémy na úradoch, výrobcovia ho chcú dopracovať tak, aby sa na prvý pohľad vôbec nelíšilo od bežných áut ani lietadiel. Aby nevzbudzovalo pocit odmietnutia, keď ho niekto zbadá. Musí to byť jednoducho krásne auto. K tomu má pomôcť sila dizajnu. K tomu ešte patrí aj nastavenie podvozka, aby bol rovnaký ako pri normálnych autách. Potrebujeme, aby mohol jazdiť na bežných, štandardných cestách a zaparkovať bez špeciálnych úkonov, či ebz pomoci. A to isté platí aj pri lietaní. Skrátka, aby to bolo dobré auto a dobré lietadlo v jednom.

Konštrukcia je letecká

Základom prototypu Aeromobil 2.5 je konštrukcia z oceľového rámu pokrytá plátnom a karbónovými karosárskymi dielcami. Pohyb po zemi aj vo vzduchu zabezpečuje motor Rotax 912 s maximálnym výkonom 73,5kW (100 k) pri 5800 otáčkach za minútu. Na ceste udelí  450 kilogramov vážiacemu stroju rýchlosť vyše 160 km/h pri spotrebe 7,5 l/100 km a dojazde asi 500 kilometrov.

Vo vzduchu je cestovná rýchlosť viac ako 200 km/h a spotrebu uvádzajú 15 l/hodinu, čo znamená dolet asi 700km. Pre let potrebuje vozidlo dosiahnuť rýchlosť aspoň 130 km/h a roztiahnuť sklápateľné krídla – na šírku 8,2 metra. Po ich sklopení je z lietadla  auto so šírkou 1,6 metra, pričom celková dĺžka 6 metrov sa nemení.

Jozef Vydra
ZDROJ: aeromobil.com, flyingrevue

Komentáre k článku


Stream naživo