04.07.2013

Z modelu Corvette chceli vyrobiť len 150 kusov, dodnes ich je vyše 1,5 milióna

Chevrolet nevedel, ako verejnosť prijme model Corvette. Že za 60 rokov osloví toľko ľudí, to nepredpokladal.

Prvé vozidlo tohto typu zišlo z výrobnej linky závodu Flint v americkom štáte Michigan 30. júna 1953. Už v prvom roku výroby bol ale dopyt tak veľký, že vyrobili dvojnásobok. Automobilka povzbudená týmto úspechom presunula výrobu do továrne v St. Louis v štáte Missouri, ktorá bola vybavená lepšie pre výrobu tak pokrokového auta na danú dobu.

Zároveň mala vyššiu výrobnú kapacitu, preto už v druhom roku výroby (1954) vzniklo 3640 kusov. Odvtedy sa Corvette stala americkou ikonou, ktorá dodnes ponúka to najlepšie zo súčasných technológií a výkonov. Iba máloktorému autu sa podarí nielen stať sa ikonou, ale aj prežiť s rovnakým názvom a filozofiou vyše pol storočia. Corvette to dokázala a je neustále obľúbená u zákazníkov.

Viac ako jeden a pol milióna

Počas svojho života zaznamenala pozoruhodnú štatistiku vývoja: v roku 1977 prekonala hranicu pol milióna, v roku 1992 to bol už milión a pred troma rokmi poldruha milióna. K dnešnému dňu má táto americká ikona na konte zhruba 1,56 milióna predaných kusov. Zdá sa, že sa jej sláva nekončí, naopak. Po príchode novej generácie, ktorá sa po chvíľkovom odčlenení ako samostatná značka opäť vrátila pod krídla Chevroletu, ju čaká sľubná budúcnosť.

 „V priebehu šiestich dekád sa Corvette stala súčasťou americkej kultúry, športovým vozidlom, po ktorom siahajú filmové hviezdy, hudobníci aj astronauti,“ povedal Chris Perry, viceprezident Chevrolet pre marketing. „Najlepšie Corvetty reprezentujú úroveň svojej doby v dizajne, technológiách aj výkonnosti.“ Corvette stala súčasťou Ameriky na striebornom plátne. Jej význam v americkej kultúre je očividný. Od akčných dobrodružných filmov až po televízne hry, je so svojimi 1434 hlavnými a vedľajšími rolami Chevrolet Corvette pevnou súčasťou americkej pop kultúry.

 

Pozrite si, ako sa oslavuje 60-ka v podaní takého výnimočného modelu, akým je Corvette:

Začiatky neboli štýlové

Kto si chcel kúpiť prvú Corvette, mohol si vybrať farbu karosérie biala Polo a červený interiér. V ponuke bol až jediný radový šesťvalec s výkonom 110 kW (150 k) s automatickou dvostupňovou prevodovkou. Takže nič extra, no aj keď nešlo o typický športiak, na vtedajšie pomery dokázalo zrýchlenie na stovku za 11,5 sekundy dobre rozstrapatiť dámam natupírované účesy povojnovej éry. To všetko za cenu 3498 dolárov. V Chevrolete ale prišli veľmi rýchlo na to, čo je pre jeho model to dobré a správne. Už po roku 1955 začal za príplatok dodávať vidlicový osemvalec. Zrýchlylil auto pri akcelerácii o tri sekundy. Túto verziu s i vybralo až 90 percent všetkých zákazníkov. Šesťvalec poslali rýchlo do múzea a odvtedy majú všetky modely so skríženými vlajkami až dodnes už len osemvalcový motor.

Ešte pár zaujímavých faktov zo 60 ročnej histórie modelu:

  • Corvette je najdlhšie bez prerušenia vyrábaným osobným automobilom.
  • Corvette absolvovala svoj debut ako štúdia na General Motors Autorama v New York City 17. januára 1953. Úspech spustil výrobu limitovanej série 300 vozidiel 30. júna.
  • V roku 2006 sa na aukcii predalo tretie vyrobené vozidlo 1953 Corvette za rekordných 1,06 milióna $.

  • Corvette sa prvých 10 rokov vyrábala výlučne ako kabriolet. Pevná strecha modelu Corvette Sting Ray coupe „split-window“ (s deleným zadným oknom) znamenala príchod druhej generácie. Predaj sa zdvojnásobil, model sa stal celoročne využiteľným aj v chladnejších oblastiach.
  • Ani jeden kus modelu 1983 Corvette nepredali verejnosti. Tento modelový rok preskočili pre prípravu celkom nového modelu 1984 Corvette, ktorý bol začiatkom generácie C4. Postavili len štyridsať štyri prototypov. Zachoval sa iba jeden z nich a je vystavený v National Corvette Museum v Bowling Green, Ky.

Aby ste si pripomenuli Corvette aj v pohybe, máme pre vás aj krátke video, v ktorom sa počas 2 minút predstavuje celá história Corvette:

Jozef Vydra
ZDROJ: Chevrolet

Komentáre k článku