2025-03-20 15:59:00
BYD Han L a
BYD Han L a Tang L
Zdroj: BYD/Carnewschina.com

Nabíjanie rýchle ako tankovanie: Nové EV-čka BYD zvládnu 1MW nabíjanie. Už mieria na trh!

Pamätám si, že pred niekoľkými rokmi sme s obdivom písali o nabíjaní výkonom 0,5 MW. 1 MW znie neuveriteľne.

Najmä, ak si uvedomíme, že na Slovensku máme len niekoľko nabíjačiek schopných nabíjať výkonom nad 200 kW a tu sa bavíme o nabíjaní výkonom 1000 kW. Ale je to tak. Nožnice zvané náskok sa medzi západom a Čínou naďalej roztvárajú a najvýznamnejší výrobca elektromobilov na svete ešte väčšmi zvyšuje náskok pred ostatnými.

Nová platforma pre elektrické automobily sa nazýva Super e-Platform, píše Carnewschina. BYD na nej už v najbližšej dobe postaví dva nové elektrické modely, pričom každý z nich bude schopný zniesť nabíjanie výkonom 1000 kW (1 mega-watt). To je v preklade do reči kilometrov dojazdu na úrovni 2 km/s. Dva kilometre za sekundu, respektíve 400 km za 5 minút (samozrejme podľa papierovej spotreby).

Každopádne sú to už sú reálne čísla, ktoré dokážu zaaretovať sánku v dolnej polohe aj tým, ktorí tvrdili, že elektromobil si kúpia až vtedy, keď bude nabíjanie také rýchle ako tankovanie. No, tak začnite šetriť vážení, lebo tá doba prichádza. Aj keď samozrejme nie u nás... My nie sme pre BYD zaujímavým trhom vôbec. Kým na západe rozširuje svoje zázemie, na východnú Európu zvysoka...

Samozrejme je jedna vec uniesť takýto výkon z hľadiska elektromobilu, no celkom iná je z hľadiska siete. Nájsť vhodné miesto, kde by sa takto výkonné nabíjačky schopné poskytnúť aspoň jednému elektromobilu výkon 1MW to bude ťažké a laickým predpokladom je, že by to malo byť priamo v areáli elektrárne, či v dohľadovej blízkosti... Určite platí, že nabíjacie spoty s takýmto výkonom sú záťažou pre rozvodnú sieť a musia byť inštalované takpovediac v blízkosti poriadneho vedenia, ale BYD sa chvastá, že v nasledujúcich rokoch dokáže vybudovať až 4000-tisíc takých nabíjačiek po celej Číne. A to je iba jeden výrobca a jeho smelé plány...

Zdroj: BYD/Carnewschina.com

Ale späť k platforme elektromobilov. Super ePlatform má byť základom pre budúce modely BYD Han L a Tang L, ktoré si zákazníci v krajine už môžu objednávať a prvé kúsky sa k nim majú dostať už tento rok.

Obe autá budú vďaka novej platforme ťažiť aj z novej generácie elektromotorov, ktorých strop je až 30-tisíc otáčok a výkonnostné obmedzenie hraničí na úrovni 770 koní. Verzie modelov Han L a Tang L budú dostupné ako jednomotorové a dvojmotorové. Verzie s jedným (zadným) motorom ponúknu bezmála 700 koní. AWD-čka k nim pridajú skromnejšie predné elektromotory s výkonom cez 310 koní. Systémový výkon tak presiahne úroveň 1000 k. Han L zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy, Tang L SUV za 3,6 sekundy. Maximálky sú vyše 270 a až 300 km/h.

Kľúčovými slovami sú v tomto prípade karbid kremíka v elektronike, 1000V architektúra, nabíjací prúd 1000 A, plné nabitie batérie za 6 minút (baterka teda znesie neuveriteľný desaťnásobný výkon v porovnaní s kapacitou). Pri teste dosiahlo nabíjanie výkon 1 MW za desať sekúnd nabíjania a nabitie zo 7 na 50% prebehlo za 4,5 minúty.

No dobre a teraz posledný klinec do rakvy, dobre? Objednávky týchto dvoch nových elektromobilov sú už spustené a ceny sa pohybujú od 34, respektíve 35-tisíc eur. Prvé kusy naskladnia už o pár mesiacov. A to sú luxusné modely s najmodernejšou technikou, prémiovou výbavou a dĺžkou cez 5 metrov. No povedzte, že by ste si nekúpili činsky Taycan s lepšou technikou za štvrtinovú cenu...


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: carnewschina.com

Komentáre k článku


Stream naživo