2025-02-01 23:57:00
BMW iX facelift 2025
BMW iX facelift 2025
Zdroj: BMW

BMW iX má nové svetlá, ale hlavne batériu na 700 kilometrov

Nemecká automobilka BMW vyrába ako vrchol svojich elektrických vozidiel model iX.

Ukázal sa už roku 2020, ale odvtedy prešlo veľa času, preto je vhodné uvažovať o modernizácii. A tá pri vchádza aktuálne. Nie je to modernizácia výrazných komponentov karosérie, je to skôr modernizácia v štýle osvieženia dizajnu, ale hlavne pretransformovania pokroku v elektrických motoroch a batériách do toho najzaujímavejšieho vozidla, ktoré, medzi elektrickými, automobilka ponúka.

Poďme na to ale postupne. Ak sa na auto pozrite zvonka, tak možno zbadáte nový tvar vnútorností predných svetlometov. Je to pripomienka toho, že už onedlho bude na trhu to, čo BMW označuje ako Neue Klasse. Veď vo svetlách sú po dva segmenty denného svietenia, ale majú skôr šikmý pásikový štýl. Ďalšou formou svietenia môže byť lem prednej masky. Áno, veľká predná maska, ktorú automobilka používa na špecifických a trochu kontroverzných modeloch, je aj pre BMW iX s možnosťou podsvietenia.

Výrazné zmeny ďalej prichádzajú pri pohľade na nárazníky. Aj verzia M Sport Package, čiže s balíkom doplnkov M je iná. Výrazné trojuholníkové tvary nárazníku zmizli a miesto nich sú skôr tradičnejšie formované nasávacie otvory. Zmeny v zadnej časti asi ani netreba spomínať, možno stačí povedať, že svetlá môžu byť zatemnené v rámci ďalšieho M Sport Professional balíka, ale zároveň zaujímavo vyzerá aj difúzor pre najvýkonnejšie verzie.

Zdroj: BMW

BMW iX predvádza, že dokáže zaujať aj v interiéri. Tu sa veľa nezmení, akurát pri spomínanom balíku doplnkov M môžete očakávať aj výrazné športové sedadlá, s ktorými môže prísť aj ventilácia vhodná pre letné použitie.

Sústava dvoch displejov skrytých pod spoločným krycím sklom natočeným k vodičovi ostáva na svojom mieste a BMW pripravilo novšiu verziu informačno-zábavného systému, ktorý má označenie 8.5. Nový systém podporuje to čo doteraz, ale pridáva možnosť sledovať niekoľko streamovacích platforiem, alebo môžete hrať hry. Dôležitou funkciou ale bude skôr to, že tento operačný systém dokáže lepšie spolupracovať so sieťou nabíjačiek a dokáže taktiež priniesť možnosť zvoliť si preferovaného dodávateľa elektrickej energie. S ním bude kalkulovať pri určovaní ďalšej trasy.

Ale pozrime sa na tie motory, ktoré BMW iX má. Veď základ bol donedávna dostatočne schopný, pomenovaný xDrive40. Miesto neho bude BMW iX xDrive45, ktorému pribudne 60 kW (82 k) výkonu. V celkových hodnotách to znamená, že už základ bude mať 300 kW (408 k) a pohon všetkých štyroch kolies. Zvýšenie výkonu sa podpíše pod zlepšené zrýchlenie na stovku. Z času ubudla 1 sekunda a to znamená, že na stovku sa základný model dostane už za 5,1 sekundy. Toto prevedenie bude mať aj novú batériu s kapacitou 94,8 kWh. Zvýšená kapacita je záležitosťou použitia nových článkov batérie so zvýšenou energetickou hustotou. Táto batéria sa dá nabíjať výkonom až 175 kW jednosmerného prúdu. No a dojazd základnej verzie má byť 490 až 602 km.

Ďalším bodom v ponuke bude BMW xDrive60 s výkonom zvýšeným o 15 kW (21 k) na 400 kW (544 k). Toto prevedenie je na stovke ešte o 0,5 sekundy rýchlejšie ako nové xDrive45. Tak ako základ dosahuje maximálnu rýchlosť 200 km/h. Táto rýchlosť je ale obmedzená. Prevedenie xDrive60 bude mať batériu s kapacitou 109,1 kWh, čo mu umožní najdlhší dojazd zo všetkých verzií. Dostane sa až do vzdialenosti 563 až 701 km v meraní podľa WLTP, čo je absolútne maximum pre takto veľké vozidla. Nabíjanie batérie bude možné výkonom až 195 kW.

Vrcholný model bude naďalej BMW iX s podpisom M. Tentoraz to už nebude M60, ale M70 s výkonom zvýšeným o 30 kW (40 k) až na 485 kW (659 k). Ak sa tešíte, tak možno máte trošku smolu, lebo tento výkon bude dostupný iba v režime My Mode Sport. Maximálny krútiaci moment 1 100 Nm bude zase dostupný iba pre funkciu Launch Control. Zrýchlenie na stovku bude za 3,8 sekundy. Maximálna rýchlosť bude ale posunutá až na 250 km/h. Vrcholné prevedenie bude mať batériu s kapacitou 108,9 kWh, na ktorú prejde, pri plnom nabití, 521 až 600 kilometrov. Nabíjanie bude možné znova 195 kW, ako pri xDrive60.

Ale dôležitá vec hovorí o tom, že všetky tri prevedenia budú mať možnosť nabíjať striedavým prúdom výkonom až 22 kW. V reále to teda znamená, že za noc dokážete nabiť akékoľvek prevedenie a zároveň viete, že budete mať dostatok dojazdu. Akurát musíte mať dostatočnú prípojku a rozumné ističe. Inak sa nedostanete cez 11 kW nabíjania.

BMW týmto modelom ukazuje, že je stále tým technologickým lídrom medzi európskymi elektrickými vozidlami. Má totiž predpoklady na to, aby mohol model iX stále zapĺňať titulné stránky. Dokonca ani tá kontroverznosť neodišla do zabudnutia. Ak chcete vedieť ceny, tak tie budú známe neskôr. Treba si počkať.


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku


Stream naživo