Arden AJ23 RS je závan minulosti, pripomína V8 v Jaguare F-Type
To, kam sa uberá Jaguar svojimi novými konceptami už asi videl každý.
Znamenajú absolútne odrezanie od pôvodného dizajnu a pôvodných hodnôt a predvádzajú niečo, čo má mať potenciál zaujať do budúcna. Lenže každý, kto rozmýšľa nad Jaguarom, tak rozmýšľa v intenciách benzínových motorov, dlhých kapôt a trochou gangsterského štýlu. Presne toto predstavuje Jaguar F-Type. A ako pripomienku odchádzajúcej slávy si ho zobral do parády úpravca Arden.
Úprava vznikla s názvom AJ23 RS a má pod kapotou to, čo by ste čakali. Je to štandardný osemvalec, ktorý je ešte z vývoja Jaguar Land Rover a nie je od BMW. V praxi to znamená, že má výkon 423 kW (575 k), čo vlastne naznačuje už aj označenie P575 v pôvodnom stave. Toto bolo najvýkonnejšie prevedenie, ktoré si Jaguar F-Type mohol vziať z ponuky obidvoch britských automobiliek.
Lenže Arden sa pozrel na ten výkon a povedal si, že málo je. Preto sa pozrel na kompresor, trochu ho zmenil, ale zmenil aj riadiacu jednotku. Aktuálne sa dostáva na výkon 468 kW (635 k) a krútiaci moment 760 Newton metrov. Ale to nie je všetko. Ak budete auto používať výhradne na okruhové účely, tak vám dokáže výkon posunúť až na 518 kW (703 k), pričom krútiaci moment narastie na 873 Newton metrov. To už je, v spolupráci s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom zadnej nápravy, naozaj masívna porcia. Vlastne masívne je aj základné cestné nastavenie. Aby sa nič nezmenilo na charaktere auta, tak Arden použil klapkový výfuk schopný zachovať a podčiarknuť práve možnosti zvukových prejavov tohto prevedenia charizmatického kupé.
Ďalším bodom, na ktorý sa Arden zameral bolo upravenie podvozku Jaguaru F-Type. Na pomoc si prizval odborníkov od KW, ktorí spravili kompletne novú sústavu tlmičov a pružín. Pružiny sú kratšie, čo znižuje ťažisko a úpravca tvrdí, že toto nastavenie bude vhodné na cesty, ale aj na okruh. S tým asi veľmi nesúhlasím, lebo asi nešli po bežnej slovenskej ceste medzi tradičnými slovenskými dedinami. Ale na Slovakia Ringu a Pezinskej babe môže nastavenie fungovať celkom schopne.
Aby toho nebolo málo, Arden trochu zmenil aj to ako auto vyzerá. Taký ten gangstersko-čertovský vzhľad podporuje aj nový spojler predného nárazníka, ktorý pokračuje do upravených prahov a k tomu ešte pridáva aj zadný difúzor. Okrem čiernej farby toto auto používa aj žlté náznaky. Všetko preto, aby Jaguar F-Type prezlečený za Arden AJ23 RS pôsobil ešte agresívnejšie a dynamickejšie.
Ďalším bodom do skladačky je aktívne zadné krídlo. To nielen tvorí jeden zo základných bodov prítlaku, ale zároveň pomáha udržať vizuálnu príťažlivosť a predvedie aj dynamiku mimo papiera. V interiéri sa toho veľa nezmenilo, Arden vlastne pridal len upravený volant a zároveň siahol na pedále. Sú hliníkové a sú súčasťou balíka športovejšieho vzhľadu. Ak by ste chceli, tak máte, samozrejme, možnosť priplatiť si za niečo ďalšie, napríklad za iné kožené čalúnenie. Arden ponúka aj kompletné karbónové obklady prístrojovej dosky, čiže výber by bol.
Jaguar oznámil, že už sa bude sústrediť výhradne na elektrické automobily a prvý elektrický sériový model má byť s odkazom na koncept Type 00. Musíme ale brať do úvahy, že nie všetky línie sa dostanú do sériovej produkcie. Tak to pri konceptoch býva. Jedno je však jasné, ak čakáte, že sa Jaguar vráti ku svojim tradičným hodnotám, tak máte asi smolu. Preto si zoberte tento Arden ako poctu obdobiu spaľovacích motorov tejto automobilky. Stále ale platí, že ak by si to náhodou Jaguar s elektromobilitou rozmyslel, tak má dostupný motor V8, ale už je s logami BMW, s ktorým na tomto poli spolupracuje.
AUTOR: © Zoznam/jm
Komentáre k článku