2024-10-23 14:33:00
Peugeot 208 a Peugeot
Peugeot 208 a Peugeot 5008
Zdroj: jh

JAZDA: Peugeot 5008 a 208 - to isté srdce, celkom iný prejav. Reťaz a trojspojka

Nový Peugeot 5008 a faceliftovaný Peugeot 208 zdieľajú srdce, no u každého bije inak. Aj preto, lebo je celkom nové.

Novou generáciou nežije len rad 3008 a 5008, nová generácia sa týka aj mimoriadne rozšíreného trojvalcového motora 1,2 PureTech. Motor získal nové vnútornosti a novú kolegyňu. Nazvime ju trojspojka, i keď jej skromne stačí aj dvojspojkové pomenovanie.

Už dlhšie sa skloňuje odluka prevodoviek Aisin s meničom od motorov PureTech. Toto doteraz populárne riešenie musí skončiť. Je v tom možno trochu politiky, možno trochu rozpočtov, možno trochu čipovej krízy, no najmä je v tom jedna veľká pravda. Pri hybridoch menič skrátka stráca zmysel. Vytvára straty v čase, keď sa ráta každý gram. Preto postupne všetci prechádzajú na dvoj,troj a viacspojkové riešenia. Aj keď to niektorí rafinovane zakrývajú a niektorí sa urputne držia pôvodných riešení, jedno je isté: bez zmien sa v novej norme Euro 6.4 skrátka nedá.

No ako to býva pri uvádzaní nových produktov, prichádzajú s nedôverou. Niekedy za to môže zveličovanie, niekedy generalizovanie, niekedy dokonca konšpirovanie, no na začiatku toho všetkého vždy je kúsok pravdy. Lebo bez vetríka sa ani lístok nepohne.

Aby sme aj my novinári lepšie pochopili zač je toho loket, Peugeot zorganizoval stretnutie a jazdy s novým modelovým portfóliom. Novinári si mohli vyskúšať prakticky všetky osobné vozidlá značky. Mňa pochopiteľne najviac zaujímala nová 5008-čka. A ponuka priamo porovnať v krátkosti za sebou jazdné dojmy s rovnakým motorom v celkom odlišných autách, také sa neodmieta.

Zdroj: jh

208 po facelifte - ešte viac štýlu a nový motor

Peugeot 208 je typický zástupca segmentu B. Šikovné vonkajšie rozmery, menšia kabína, no dostatok miesta pre dvojicu a ich koníčky. Zároveň auto nie je také malé, aby spôsobovalo úzkosti v momente, keď s ním vyrazíte mimo mesta. V testovanej GT verzii navyše pôsobí mimoriadne sviežo a po pravde, je aj poriadne vybavené. No bez ohľadu na výšku výbavy a finálnej ceny, je tento cukrík predovšetkým obdarený novým motorom 1,2 PureTech s výkonom 136 koní v kombinácii s prevodovkou e-DCS6.

Pre krátkosť času som sa počas jazdy veľmi neobťažoval jazdnými dojmami z diaľnice a okresných ciest. Aj tak je najzaujímavejšie a zároveň najnáročnejšie jazdenie v mestskej džungli. Lebo práve tam tkvie otázka: dokáže kombinácia mild-hybridnej elektrickej sústavy s prepĺňaným turbomotorom ponúknuť v meste niečo navyše? Odpoveď je jasná: dokáže.

Lebo tento mild-hybrid je postavený tak, aby aj napriek relatívne skromnému výkonu elektromotora, dokázal pracovať v omnoho širšom spektre situácií, než by ste od bežného milďasa čakali. Samozrejme, že kľúč je v e-DCS6, ale o tom neskôr. Teraz je dôležitejší výsledok. A síce: auto počas jazdy v širšom centre Bratislavy pracovalo väčšinu času bez spusteného spaľovacieho motora. Ten sa zapínal len pri akcelerácii, či pri jazde po okruhu vyššou rýchlosťou. Alebo pri zaparkovaní a odopnutí bezpečnostného pásu bez vypnutia vozidla, ale táto bezpečnostná funkcia je vedľajšia (v zmysle: nezabudni, stále ide motor!).

Zdroj: jh

S malým a veľmi svižným autom som sa mestom prepletal s ľahkosťou. Keď sa stálo na križovatke, či keď som sa posúval v kolóne, spaľovací motor si obvykle ani nepípol. Až pri rozbehu zabral. Prevodovka radí často, ale jej radenie je menej rušivé ako pri prvých ohmatoch s touto motorizáciou, i keď je radenie stále citeľné v porovnaní s hybridmi napr. od Toyoty.

No aj to radenie a ťah spaľovacieho turbomotora je vecou, ktorá pri bežných hybridoch vie chýbať. Po ukončení jazdy v meste bola spotreba 5,4 litra na 100. Aj s ťažšou nohou, aj s vyššími rýchlosťami, aj s dlhším státím v kolóne a aj s pokojnejším jazdením tam, kde sa dalo. Môj predpoklad je, že v meste sa reálne dá aj za menej, no pointa je skôr v tom, že spotreba v meste tomuto autu nestúpa, skôr klesá, keďže spaľovací motor je veľkú časť z jazdy neaktívny.

Zdroj: jh

Peugeot 5008 - s rovnakým trojvalcom. A bude to stačiť?

Aj keď sa tento model s trojvalcom predáva už dlhšie, doteraz som túto skúsenosť nemal. Ale je dobré začať v momente, keď je Podkapotou výkonnejší variant obohatený o elektrický doping. Nastavenie pohonného ústrojenstva v tomto aute je iné. Prejav je nonšalantnejší, jemnejší, výrazne lepšie odizolovaný. Kým v malej 208-čke sa cítite tak ako sa v nej chcete cítiť - že sa niečo deje, že ste priamo pri tom. Vo vysokom komfortne ladenom SUV vám táto "prízemnosť" nesedí. A tak máte auto, ktoré trojvalcovú architektúru a prepínanie jazdných režimov i pripojenie spaľovacieho motora dáva najavo omnoho menej. No napriek tomu, že je auto vysoké, o veľa ťažšie, na rovnakých cestách si vypýtalo 7,3 l/100 km. Tu už dojem - veď je to full hybrid, neplatí. Spaľovací motor sa jednoducho zapája viac, jeho silu je viac treba. No ani tu priemerná spotreba nemá tendenciu stúpať, skôr naopak. Krátky výjazd na diaľnicu i stovky minulých kilometrov dokazovali, že v meste spotreba dokáže klesať z bežného priemeru. Ten sa pohybuje okolo 8 litrov, ak sa vodič vyslovene nesnaží auto trápiť v situáciách na ktoré nie je stavané. Lebo 5008 s týmto motorom naďalej zostáva skôr pokojným rodinným prevážadlom, než hltačom diaľničných kilometrov. O to viac mrzí, že auto vôbec nemá v ponuke naftový variant. Ale čo už. Túto úlohu dynamickejšieho a diaľniciam väčšmi nakloneného spoločníka preberá nový plug-in hybrid a LR elektrická verzia... Ako však vidíte, ani jedno z týchto riešení sa vyslovene na diaľnicu nehodí. Škoda.

Zdroj: jh

Nuž a prečo dokáže 208-čka i 5008-čka v meste vykazovať spotrebu, ktorá sa nehrnie do výšin? Mild-hybrid totiž ťaží z konštrukcie automatickej prevodovky. Tá má "hlavnú" pohonnú jednotku zabudovanú priamo v sebe - elektromotor. Je súčasťou prevodovky a je to on, pre koho sú určené obe spojky. Spaľovací motor sa do systému pripája cez tretiu spojku. To znamená, že motory môžu pracovať spolu i samostatne a zároveň to znamená, že elektromotor má k dispozícii všetkých 6 prevodových stupňov plus spiatočku tak ako spaľovací motor. Takže aj keď je "nízkonapäťový" a nemá taký vysoký výkon, pracovať dokáže vo všetkých dostupných rýchlostiach. A ako viete, aj tých pár koníkov niekedy stačí, aby auto pokračovalo vo zvolenej rýchlosti, či mierne spomaľovalo, ba dokonca mierne zrýchľovalo.

Princíp fungovania mild-hybridnej sústavy je totiž rovnaký ako v prichádzajúcom plug-in hybride. Rozdiel je len vo výkone elektromotora a samozrejme s tým súvisiacej robustnosti, veľkosti a hmotnosti celej prevodovky. Prevodovku v rozobratom stave Peugeot priniesol na prezentáciu, obzrieť sa dá teda naozaj dôkladne. Odklon od meničového automatu je odôvodnený úsporou emisií, zvýšením efektivity systému, no azda aj tým, že túto prevodovku si Peugeot - Stellantis spoluvyvíjal s belgickou firmou Punch. Trojspojková prevodovka je teda z vlastného vývoja, disponuje možnosťou aktualizovania pri servisných kontrolách - čo vysvetľuje, prečo sa jej práca zlepšuje v reálnom čase.

Zdroj: jh

Veľkými zmenami však prešiel i samotný motor. Ten po novom pracuje v millerovom cykle (práve vďaka prítomnosti elektromotorov si môže dovoliť ekonomickejší režim) a namiesto remeňa v oleji si v oleji močí reťaz. Zákazníci výrobcu na tento argument dosť berú, problémy prvých verzií PureTechov sú už pouličnými legendami. Aj keď výrobca o slabine remeňa v kombinácii s etanolom v palivách vie a rieši to bezplatnými výmenami remeňov po dobu desiatich rokov od výroby - ak sa pri servise objaví nejaký problém - remeň má napríklad väčší rozmer, či trhliny a pod. Pár ďalších info o novom motore i obrázky motora s rozobranou prevodovkou nájdete v galérii.

Nová 5008 teda naďalej ponúka päť až sedemmiestne usporiadanie. Nová palubná doska, nové inštrumenty, ešte o kúsok vyšší posed. Dobre sa v nej sedí, dobre sa v nej jazdí. Kto túži po priestrannom MPV a lákaniu na bohatú výbavu za slušnú cenu rozumie, toto je dobrá alternatíva. Testovaná verzia v GT výbave je za necelých 40-tisíc. 5008-čku kúpite od 35-tisíc eur.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo