2024-09-22 19:49:00
Lotus Theory 1 koncept
Lotus Theory 1 koncept
Zdroj: Lotus

Lotus sa od SUV dostáva späť k ozajstným športovým autám. Theory 1 má čím šokovať

Lotus začal svoju novú elektrickú éru superšportovým SUV. Teraz sa oblúkom vracia ku svojim koreňom.

Nie však prostredníctvom spaľovacieho motora, tento koncept už britsko-čínska značka opustila. Nie, teraz prichádza na rad nové športové dvojmiestne trojmiestne kupé s dverami zdvíhajúcimi sa na hor a s dvomi extrémami. Namiesto sústredenia sa iba na výkon to tentokrát Lotus chce urobiť ako to robil v minulosti. Výkon v priamom spojení s nízkou hmotnosťou. A značka tvrdí, že sa to dá napriek použitiu čisto elektrického pohonu. A tie parametre nepochybne znejú zaujímavo.

V prvom rade: Theory 1 je koncept budúceho auta. Nie je to však skica, či dizajnové cvičenie. Lotus vozidlo má v rukách a tak je k reálnej malosériovej výrobe omnoho bližšie ako väčšina podobne šokujúcich konceptov.

Zdroj: Lotus

Lotus tvrdí, že koncept Theory 1 je dizajnovo inšpirovaný modelom Esprit. Profil v tvare klinu vedie k ostrej prednej časti s tenkými svetlami v tvare bumerangu. Kabína je posunutá vpred akoby za ňou sedel motor umiestnený vzadu-v-strede podobne ako v Esprite. Zadná časť je od predlohy úplne odlišná, s ultra tenkými zadnými svetlami, vysokým vysúvateľným spojlerom a obrovským difúzorom. Najzaujímavejšou črtou sú dvere, ktoré sa otvárajú tak, že sa otočia dozadu a následne vylezú nahor. Niečo ako Koenigsegg, ale pohyb je iný.

Základom Theory 1 je karbónová karoséria s tromi sedadlami: jedno centrálne pre vodiča a dve na každej strane pre pasažierov, podobne ako v McLaren F1. Interiér je vybavený head-up displejom a obrazovkami vedľa každého A-stĺpika namiesto bočných zrkadiel - tie absentujú z jednoduchého dôvodu - aerodynamika. Zvláštnosťou sú nafukovacie moduly vložené do výplne sedadiel, dverí a volantu, ktoré slúžia na masáž pasažierov a poskytovanie haptickej spätnej väzby vodičovi. V hlavových opierkach každého sedadla sú zabudované reproduktory tlačené pomocou 3D - odhalí ich unikátna mriežková štruktúra. 

Zdroj: Lotus

Najzaujímavejšia časť interiéru Theory 1 sú jeho tlačidlá na požiadanie. Tu ide podľa mňa o inšpiráciu sériou kníh o malom čarodejníkovi, lebo tlačidlá tam sú, len keď ich naozaj potrebujete, a keď nie, zmiznú. No skrátka miznúca miestnosť miznúce tlačidlá. Tieto tlačidlá, vytvorené pomocou takzvanej „reaktívnej textílie“, sú umiestnené pozdĺž povrchov kabíny. Reagujú pravdepodobne na pohyb, či dotyk, alebo skrátka na veľmi silnú myšlienku...

Základom auta je samozrejme ultra ľahký karbónový monokok. Karbón vôbec nikto neskrýva, vidieť ho v kabíne i na detailoch exteriéru. Práve ten je hlavným strojcom úspechu v orezávaní hmotnosti vozidla. Lotus si predsavzal, že auto nebude mať hmotnosť vyššiu než 3500 libier, teda 1588 kg. V strede auta tróni 70 kWh batéria s teoretickým dojazdom 402 km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by malo prebehnúť za 2,5 sekundy. Maximálny výkon je 735 kW (1000 k). To je o tisícku menej, než má SUV Evija, no Theory 1 je aj o 300 kg ľahším autom...

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Lotus

Komentáre k článku


Stream naživo