15.06.2022
Škoda Fabia RS Rally
Škoda Fabia RS Rally 2
Zdroj: Škoda

Škoda Fabia RS je realitou, ale nie na bežné cesty

Škoda predstavila novú generáciu Fabie RS. Ak sa tešíte, tak je to priskoro.

Môžete si ju síce kúpiť, ale nebudete s ňou môcť bežne jazdiť po cestách. Je to z dôvodu, že celé meno nového modelu znie Škoda Fabia RS Rally2. Už určite viete odkiaľ vietor fúka a že nový model bude súťažným špeciálom. Bude tak pokračovať v takmer 20-ročnej účasti malého vozidla v slávnych pretekoch s veľkou fanúšikovskou základňu.

Nová Fabia pre rally je logickým pokračovaním toho, čo automobilka v minulej generácii nazývala Fabia R5 a Fabia R5 evo. Tieto modely boli pomerne úspešné a nová generácia má byť ešte lepšia. Podobne ako tie predtým musí aj novinka spĺňa všetky požiadavky FIA na bezpečnostné prvky, ale aj na parametre agregátu pod kapotou.

Fabia RS Rally2 prichádza s výrazne rozšírenou karosériou, kvôli lepšej stabilite a aerodynamicky optimalizovanými prvkami pre čo najväčšiu hodnotu prítlaku v momentoch, kedy ho malé rally auto bude potrebovať. Tomu je prispôsobené aj zaujímavo riešené zadné krídlo nad oknom  piatych dverí karosérie. Na streche môžeme vidieť veľký nasávač, ktorý privádza vzduch do interiéru a zlepšuje posádke možnosti dýchania čerstvého vzduchu.

Interiér stratil všetky komfortné prvky v mene čo najnižšej hmotnosti. Pribudol však ochranný rám a tiež športové škrupinové sedadlá stabilizujúce pilota a navigátora v naozaj ostrých zákrutách s obrovským preťažením. Tieto prvky nie sú iba pre samotnú rýchlu jazdu, ale sú aj príspevkom k bezpečnosti pri nehode. Nehôd v rally naozaj veľmi nie je málo, na youtube vystačia na niekoľkodňovú večernú alternatívu streamovacích služieb.

Automobilka pre novú generáciu súťažného špeciálu predstavila aj nový agregát. Je odvodený z klasického dvojlitrového TSI EA888, ale má objem znížený na 1,6 litra. S prepĺňaním dosahuje výkon až 214 kW (290 k) a krútiaci moment je 430 Nm. Agregát je zaujímavý aj tým, že spaľuje výlučne nové syntetické palivo z obnoviteľných zdrojov. Motor je spojený so sekvenčnou päťstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Štvorkolka má na oboch nápravách mechanický samosvorný diferenciál a stredový systém je možné elektrohydraulicky ovládať. To znamená, že v zákrute stačí zatiahnuť za hydraulickú ručnú brzdu a na chvíľu sa auto bude chovať ako zadokolka, čo umožní lepší prejazd.

Úpravami, oproti predchodcovi, prešla aj brzdová sústava. Pri šotolinovom nastavení má vpredu aj vzadu zhodne 300-milimetrové brzdové kotúče, ale pri nastavení na asfalt majú predné kotúče priemer až 350 milimetrov.

Aj napriek tomu že automobilka Škoda predstavila auto ako sériový súťažný model, dokonca má aj farbu z aktuálneho vzorkovníka, nebude dostupný úplne pre každého. Môže za to nielen obmedzené využitie, ale aj násobne vyššia cena ako majú aj tie najdrahšie kusy Fabie. Ak však súťažíte a máte od sponzorov rozpočet na nové auto pre ďalšiu sezónu, tak do toho!


AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Škoda

Komentáre k článku