2022-02-17 11:30:00
Mazda CX-5 2022
Mazda CX-5 2022
Zdroj: Mazda

Mazda CX-5 si k jubileu darovala facelift a už aj slovenské ceny

Už je to desať rokov odkedy Mazda CX-5 prvýkrát prišla na trhy po celom svete.

Ale príbeh vozidla Mazda CX-5 sa začal pre verejnosť písať už v roku 2010. Vtedy Mazda odhalila koncept štvordverového športového kupé Shinari, a tým predstavila aj svoj nový dizajnový smer, ktorý nazvala Kodo – duša v pohybe. Novým dizajnovým jazykom hovoril aj ďalší koncept, kompaktný crossover SUV s názvom Minagi. S ním zároveň prišla celá paleta technológií Mazda Skyactiv. Z crossoveru vychádzajúca Mazda CX-5 mala premiéru na autosalóne vo Frankfurte v septembri 2011. Na trhy následne prúdila na prelome roka, a tak je to už vyše desať rokov odkedy sa CX-5 začala zjavovať aj na našich cestách.

„Vytvoriť SUV s globálnou odozvou bola náročná úloha,“ spomína Masashi Nakayama, generálny riaditeľ divízie dizajnu spoločnosti Mazda, ktorý stojí za návrhom a štýlom pôvodného modelu CX-5. „My sme sa však rozhodli čeliť takejto výzve a spojili sme protichodné dizajnové prvky – SUV sme obohatili o športové komponenty – výsledkom sa stalo vozidlo, ktoré je možné označiť ako „segment CX-5," tvrdí hrdý "tato" dizajnu prvej generácie.

Druhá generácia CX-5 bola uvedená na trh v roku 2017. Hlavný dizajnér Shinichi Isayama vysvetľuje: „Druhá generácia CX-5 stavala na kľúčových vlastnostiach pôvodného vozidla, akými sú nádherný exteriér a vysokokvalitný interiér. Domnievam sa, že zákazníci spoločnosti Mazdy chápu a milujú emocionálnu hodnotu dizajnu CX-5. Napĺňa ma hrdosťou, že som mal možnosť zohrať určitú rolu pri dizajne a vývoji tohto modelu.“

Najnovší model zdieľa rovnakú dizajnovú DNA so svojím predchodcom, pričom riaditeľ Nakayama dodáva: „Nechceli sme meniť časti dizajnu, ktoré u našich zákazníkov rezonujú, namiesto toho sme sa snažili vylepšiť charakteristický vzhľad vozidla na zdokonalenie jeho unikátnych tvarov, najmä v jeho prednej časti.“ Hlavný dizajnér novej Mazdy CX-5 Takanori Tsubaki tento bod podčiarkuje a dodáva: „Použili sme predĺžené svetlomety, ktoré zvýrazňujú vnímanie sily vozidla a poskytujú tiež mimoriadnu bezpečnosť na nočných cestách.“ Dizajnérske kredity modelu CX-5 je možné nájsť aj v lakovaní karosérie. Je to prvé vozidlo s lakom Soul Red Crystal, ktorý sa stal synonymom značky Mazda. Do ponuky teraz pribudol úplne nový lak Zircon Sand Metallic, ktorý si môžete pozrieť v galérii.

CX-5 je jedným z najpredávanejších vozidiel Mazda na svete a drží si prvé miesto v USA, Kanade, Austrálii, na Novom Zélande a v Holandsku. Model získal viac ako 100 medzinárodných ocenení, pričom hneď v roku svojho uvedenia na trh si odniesol 45 ocenení. Medzi jeho bezpečnostné kredity patrí ocenenie TOP SAFETY PICK (najbezpečnejšia voľba) získavané kontinuálne už od roku 2012 od poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť na cestách (Insurance Institute for Highway Safety). Auto bolo tiež jediné, ktoré reálne prešlo cez sprísnené bočné nárazové testy tejto organizácie spomedzi väčšieho množstva konkurenčných kompaktných SUV.

Celosvetovo sa doteraz predalo viac než tri milióny vozidiel Mazda CX-5. V Česku viac než 7 300 vozidiel a na Slovensku viac než 3 300. Na Slovensku si za minulý rok drží pekné druhé miesto za Mazdou CX-30, ale je suverénne najväčším obľúbencom českých zákazníkov.

Pri pohľade do štatistík predajov od roku 2011 do konca roka 2021 vidieť posun v zákazníckych preferenciách. Zatiaľ čo v priemere sú predaje automatických a manuálnych prevodoviek zhruba 50 : 50, za rok 2021 už bolo automatickou prevodovkou vybavených viac než 70 % predaných vozidiel Mazda CX-5. Aj posun v porovnaní predajov vznetových a zážihových motorov je jasne viditeľný v značnom náraste preferencií benzínového variantu. V celkových predajoch od roku 2011 tvoria dieselové vozidlá zhruba 28 %, ale za rok 2021 na Slovensku už menej než 2 %.

 Vo farbách je voľba jednoznačná. Aj keď bola na začiatku predajov veľmi obľúbená aj tyrkysovomodrá farba pod názvom Sky, v celkovom priemere sa predalo takmer 40 % vozidiel v rôznych variantoch červenej farby Soul. Zhruba 7 % zákazníkov zvolilo rôzne odtiene sivej a na treťom mieste sa umiestnila biela farba.

Zdroj: Mazda

Mazda CX-5 začína na Slovensku vo výbave Emotion s motorom 2,0 Skyactiv 165 s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies na 27 120 EUR. Nová výbava Newground s tou istou motorizáciou ide od 34 520. Verzia s automatom je dostupná až od druhej najnižšej výbavy Challenge a začína na 31 420 eur. Výkonnejšia verzia s väčším 2,5 litrovým motorom je dostupná len s automatom a za G194 AT Newground zaplatíte 36 820 eur.  Verzie s pohonom všetkých kolies kúpite aj so základným motorom a s manuálnou prevodovkou. Takto nastavený model štartuje na výbave Challenge za 31 320 eur.

Vrcholná motorizácia s väčším a výkonnejším motorom, s automatom a pohonom AWD štartuje na výbave Newground za 38 820.

To je všetko? Nie to nie je všetko. Ešte je tu celá jedna kapitola s naftovými motormi. Základný motor s objemom 2,2 litra ponúka 110 kW a kúpite ho s výbavou Challenge s manuálom a pohonom prednej nápravy za 31 820 eur. 110 kW automat a AWD štartuje na výbave Newground s cenou 39 020 eur. Najvýkonnejší naftový motor s označením D184 a s krútiacim momentom 445 Nm v najvyššej výbave Takumi Plus štartuje na cene 44 220 eur.

Už výbava Challenge je slušná, 17-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia s výduchmi aj pre zadných pasažierov, kožený balík a zatmavené zadné okná. Výbava Newground je vlastne nad výbavou Attraction Plus a ponúka 19-palcové čierne lakované disky, čierne vonkajšie spätné zrkadlá, predný a zadný ochranný kryt, striebornú bočnú dekoráciu dverí, zelený akcent čelnej masky, sedadlá z umelej kože so zeleným prešitím, elektricky ovládané sedadlo vodiča, dno batožinového priestoru s vodeodolnou vrstvou, a v prípade verzie s AWD aj Off-road mode.

Červený lak Soul Red Crystal kúpite za 940 eur. (Všetky ceny s DPH).


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mazda

Komentáre k článku


Stream naživo