2018-07-12 16:30:00
Mercedes eCitaro
Mercedes eCitaro
Zdroj: Daimler

Daimler predstavil svoj elektrický autobus eCitaro. Už má prvé objednávky

Mestské hromadné prostriedky sú ekologické už len tým, že sú hromadné. Autobusy úplne bez lokálnych emisií prichádzajú.

Nemecký výrobca automobilov, koncern Daimler, v utorok predstavil v meste Mainz svoj prvý elektrický autobus značky Mercedes-Benz. Cieľom automobilky je začať s jeho sériovou výrobou, aby mohli takéto ekologické dopravné prostriedky postupne nahradiť doterajšie mestské autobusy. Bežné autobusy jazdia zväčša na naftu, prípadne zemný plyn.

Daimler plánuje na tento program minúť 200 miliónov eur do roku 2020.

Mercedes eCitaro sa bude vyrábať v Mannheime a Daimler by chcel koncom roka spustiť sériovú produkciu. V Mannheime sa už testujú autobusy na cestách a objednávky koncernu poslali aj Berlín a Hamburg. Celkovo si veľkomestá objednali prvých 35 kusov modelu.

Zdroj: Daimler

eCitaro je plne elektrická verzia autobusu, z ktorého aktuálnej generácie sa už predalo 50 000 kusov. Elektrická verzia modelu má lítium-iónové batérie s celkovou maximálnou kapacitou 243 kWh. Rozdelené sú do desiatich modulov, každý má kapacitu takmer 25 kWh. Vďaka rozdeleniu do samostatných modulov si zákazník môže navoliť požadovanú kapacitu batérií presne podľa svojich preferencií. Batérie sú umiestnené v zadnej časti a na streche. eCitaro s plnou kapacitou batérií váži 13,44 tony, maximálna hmotnosť je 19,5 tony. To znamená, že maximálna kapacita vozidla je 88 pasažierov, alebo 6 ton.

Vozidlo možno nabíjať rôznymi spôsobmi, prostredníctvom rôznych prípojok v závislosti od preferencie zákazníka. Ak by bolo nevyhnutné dobíjanie aj počas prevádzky pre predĺženie dojazdu, v budúcnosti bude možné autobus doplniť trolejovým systémom. V podstate tak eCitaro bude môcť fungovať hybridne ako trolejbus v najbližšom centre mesta a ako elektrický bezemisný autobus mimo pokrytia trolejovou sieťou.

Zdroj: Daimler

Pre efektivitu dennodenného jazdenia takéhoto elektrobusu je okrem teoretického dojazdu a s ním spojenej kapacity batérii dôležitá najmä spotreba energie spotrebičov na palube. Ide najmä o univerzalitu vozidla vo všetkých klimatických podmienkach. Inžinieri koncernu sa tak zapotili najmä pri zefektívnení chladenia a vykurovania vozidla. V porovnaní s konvenčným vozidlom je eCitaro schopné udržiavať žiadanú teplotu o 40% úspornejšie.

Keď už sme pri dojazde, eCitaro by v najhoršom prípade malo byť schopné pokryť 150 kilometrov denne bez dodatočného nabíjania pri prevádzke v lete. To znamená, že autobus môže celý deň obsluhovať kratšie mestské trasy bez toho, aby potreboval prestávky na nabíjanie. V ideálnom prípade dokáže bez nabitia najazdiť 250 kilometrov.

Štatisticky to znamená, že eCitaro je už dnes schopné splniť požiadavky prevádzkovateľov v 30% prípadov. Teda už dnes by mohlo eCitaro obsluhovať 30% liniek priemerného prevádzkovateľa mestskej hromadnej dopravy bez potreby dodatočného nabíjania počas dňa.

Už v blízkej budúcnosti ale môže eCitaro splniť až 100 %. Dokáže to nie vďaka výraznému navýšeniu kapacity batérií, ale vďaka hybridizácii prostredníctvom využívania vodíkových palivových článkov v podobe range extendera.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Daimler

Komentáre k článku


Stream naživo