15.05.2018

Rolls-Royce Cullinan predstavili oficiálne – je to poriadny „macko“

Už je to tu – tradičná (a konzervatívna) britská luxusná automobilka predstavila svoje prvé SUV.

Teda, v ich názvosloví je to niečo „celkom iné“. Aby bolo jasné, označuje ho iba ako „zvýšené vozidlo“. Pritom je  to poriadny kus auta. Je výrazne väčší ako Bentley Bentayga. Cullinanu tak nechýba sebavedomie. Ak ste si mysleli, že koniec automobilového konzervativizmu nastane v momente, keď aj taká značka, ako je Rolls-Royce, predstaví svoje športovo-úžitkové auto, to sa práve udialo.

Pohon zabezpečuje známy dvanásťvalcový motor, používaný aj v iných modeloch značky. Má tradičný zdvihový objem 6,75 litra a výkon mu pomáha dosiahnuť dvojica turbodúchadiel. Maximum je 420 kilowattov, má pritom maximálny krútiaci moment 900 Nm. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, pričom už klasicky sa neuvádza zrýchlenie na stovku.

Motivácia pre stavbu takéhoto auta je podobná, ako malo napríklad u Lamborghini so svojim modelom Urus. Nejde iba o módnu vlnu SUV, ale najmä pokukovanie po nových trhoch, ktoré sa stávajú čím ďalej tým zaujímavejšie aj pre luxusné značky, hoci cesty sú tam naozaj mizerné. Príkladom môže byť India, ale nielen tá.

Cullinan spočíva na novej platforme s vysokým podielom hliníka, ktorú zdieľa s novým modelom Phantom. V porovnaní s vlajkovou loďou je však Cullinan o 400 mm kratší a o nezanedbateľných 200 mm vyšší. Jeho hmotnosť je úctyhodných 2660 kilogramov. Ak novinku porovnáme s jej hlavným konkurentom, Bentley Bentayga – Cullinan je dlhší o 201 milimetrov a má na dĺžku 5341 milimetrov. Rázvor má dlhší o rovných 300 milimetrov.

Jazdné režimy rátajú aj so snehom a pieskom. Pri ich voľbe sa menia nastavenia riadenia, aj vzduchového odpruženia či elektrického riadenia stáleho pohonu všetkých kolies. Jazdné vlastnosti tak aktívne upravuje súbor mnohých prvkov.



Rolls-Royce Cullinan v sériovej podobe má dizajn exteriéru ešte o čosi hranatejší, ako má nový Phantom. Samozrejme nechýba majestátna maska ​​chladiča a s nevyhnutnou soškou na vrchole. Do vnútra sa nastupuje dverami otváranými proti sebe ako pri limuzínach značky. Prekvapuje pomerne nezvyčajne vysoké presklenie kabíny.

Podľa fotiek  interiéru vidno, že sa vo viacerých bodoch dosť výrazne podobá na Phantom, vrátane „schovávacieho“ displeja infotainmentu. Vo výbave auta nechýba head-up displej, nočné videnie, WiFi hotspot, systém na stráženie bdelosti vodiča, ale aj rad mnohých ďalších asistenčných systémov. Zaujímavosť sa skrýva pod vekom batožinového priestoru, kde okrem klasického miesta na batožinu je aj „rekreačný modul“. Sú to dve sedačky so stolčekom, značka na ne lákala už skôr.

Sériová výroba sa má začať v druhej polovici roka a prví zákazníci si nový Cullinan preberú ešte pred koncom roka.

Komentáre k článku