23.03.2018

Volkswagen Golf 1,5 TSI je mikrohybrid: za jazdy môže úplne vypnúť motor

Volkwagen si dal s uvedením motora 1,5 TSI pre model Golf skutočne načas. Stálo to však za to.

Volkswagen iba nedávno ukončil predaj modelu Golf s motorom 1,4 TSI (aj keď v cenníku stále figuruje, nový si už neobjednáte). Novší motor 1,5 TSI si aktuálne tiež nekúpite a v ponuke je tak Golf aktuálne iba s trojvalcom 1,0 TSI. K tomu treba samozrejme prirátať naftové motory 1,6 TDI, 2,0 TDI, plug-in hybrid GTE a Golf GTI a Golf R... No skrátka veľmi oklieštená ponuka.

Nový motor 1,5 TSI už pritom nájdete v autách značky SEAT, či Škoda. Golf si ale počkal na ešte novšiu verziu, ktorá sa navyše môže pochváliť prívlastkom mikro hybrid. Nový motor 1,5 TSI ACT Bluemotion dostal maximálny výkon 130 koní a maximálny krútiaci moment 200 Nm a okrem schopnosti vypínania dvojice vnútorných valcov dokáže v prípade potreby aj za jazdy úplne vypnúť a odpojiť motor. Takýmto mikro-hybridným systémom sa napríklad môže pochváliť najnovší model Audi A8, ktorého oba (a zároveň všetky) motory sú už mikro hybridy.

Systém vypínania a odpájania motora od pohonnej sústavy funguje s novou automatickou 7. stupňovou prevodovkou DSG. Funguje to tak, že keď počas jazdy vo vyššej rýchlosti pustíte nohu z plynu, vozidlo môže buď zavrieť prívod paliva do dvoch vnútorných valcov, alebo cez spojku prevodovky úplne odpojiť motor a vypnúť ho. O tom, kedy sa tak udeje rozhoduje samo auto. Následne počas jazdy motor nebadane naštartuje a pripojí akonáhle sa napríklad vodič dotkne plynového pedálu. V čase, keď je motor vypnutý, čerpajú všetky elektrické komponenty 12 Voltového systému (mikrohybridný Golf teda neprejde na 48 Voltovú architektúru) energiu z malej lítium-iónovej batérie. V Audi o vypnutí motora rozhoduje systém aj na základe údajov z kamier a navigácie. Úplným vypnutím motora za jazdy môže byť v Golfe ušetrených až 0,4 litra benzínu na 100 km. Podľa výrobcu sa tak dostane priemerná spotreba mimo mesta na úroveň 4,0 litra benzínu na 100 km (DSG a podľa NEDC).

Kombinácia deaktivácie valcov, vypínania motora pri plachtení, či pri státí na križovatke s pokročilým systémom prepĺňania s VGT turbom, priamym vstrekovaním, zvýšením kompresie na 12,5:1 a ďalšími výdobytkami moderného motora 1,5 TSI vrátane práce v Millerovom cykle, umožňuje výrobcovi tvrdiť, že nový motor 1,5 TSI ACT Bluemotion dosahuje efektivitu naftového motora s rovnakými parametrami.

Nový motor bude okamžite dostupný pre modely Golf a Golf Variant a následne ho získajú aj ďalšie modely značky Volkswagen. Viac o motore 1,5 TSI zistííte v tomto článku. V blízkej budúcnosti bude práve motor 1,5 TSI a jeho deriváty tvoriť základ ponuky motorov na celom svete. Okrem iného sa čoskoro dočkáme aj verzií plug-in hybrid a hybrid. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: VW

Komentáre k článku