14.12.2017

Fiat Punto dostalo 0 hviezd z crash testov! EuroNCAP bralo hviezdy aj ďalším

Fiat Punto je stále v predaji. EuroNCAP ho preto podrobilo najnovším testom. Získalo 0 hviezd.

Ešte nikdy nemusel EuroNCAP ohodnotiť bezpečnosť súčasného nového automobilu takýmto spôsobom. Ešte nikdy sa nestalo, aby stále vyrábané auto dostalo tak výrazne zlé hodnotenie v crash teste.

Fiat Punto je totiž automobil, ktorý na trh prišiel ešte v roku 2005 a prakticky bez zmien sa naďalej predáva aj v roku 2017, teda 12 rokov po uvedení. Kým v Južnej Amerike si už konečne užívajú nástupcu, Európania kupujúci Fiat sú v tomto segmente (B) naďalej odkázaní na tento zastaraný automobil.

EuroNCAP Punto spolu s ďalšími staršími malými hatchbackmi podrobilo svojim najprísnejším aktuálnym crash testom a iba schopnosti Punta muselo ohodnotiť celkovým skóre 0 z 5. Je to vôbec najhoršie hodnotenie aké za svoju 20-ročnú existenciu organizácia udelila. Aj keď by v prípade opakovaného testovania ešte starších áut ako Punto, museli ísť hodnotitelia aj do mínusu...

Punto dostalo z ochrany dospelých osôb, chodcov a detí v autosedačkách 2 hviezdy (51 % z ochrany dospelých a 43 % detí a 52% chodcov). To je výrazne podpriemerné hodnotenie – nový Duster napríklad získal 71 % z ochrany chodcov, a to patrí k tým najslabším súčasným modelom.

Lenže vzhľadom na to, že výrobca Punto neaktualizoval ani prostredníctvom spevnenia konštrukcie, ale ani pridaním nových bezpečnostných asistenčných systémov, celkové hodnotenie sa prepadlo až takto nízko.

Čelný náraz bol pri crash testoch podľa NCAP ešte relatívne slušný. Najhoršie by na tom bol hrudník vodiča a výrobca nedokáže zabezpečiť rovnakú mieru ochrany pre rozličné postavy sediace s rozličným nastavením volantu a sedadiel. Veľmi zlá bola ochrana pri bočnom náraze, rovnako nedostatočná ochrana pri náraze zo zadu.

„Toto je pravdepodobne najzreteľnejší príklad výrobcu, ktorý pokračuje v predaji produktu, ktorý je za svojim „dátumom spotreby“... Výrazne odporúčame spotrebiteľom, aby si pred výberom nového automobilu najprv pozreli našu stránku (EuroNCAP) a vybrali si automobil s čo najaktuálnejším päťhviezdičkovým ratingom. Takých sme v roku 2017 videli viacero,“ povedal na margo otrasného výsledku Punta generálny sekretár EuroNCAP Michiel van Ratingen (ten má ratingy ešte aj v mene).  

Ako som spomenul vyššie, EuroNCAP testovalo i ďalšie nové automobily, ktoré sa naposledy zúčastnili nárazových testov pred zavedením najnovšej verzie.

Sklamaním sú i výsledky rodinných automobilov Ford C-Max a Ford Grand C-Max, ktoré sa z piatich hviezd dostali na 3. Taktiež najmä vďaka absencii nových asistenčných systémov. Tri hviezdy si z nových testov odviezli Opel Karl, Toyota Aygo (4 so safety packom), MG ZS, ale aj Citroen DS3 a Alfa Romeo Giulietta, ktorá podobne ako Punto prežíva v predaji ďalej bez akýchkoľvek vylepšení už od roku 2010 (prekonala iba drobné facelifty). Pri uvedení pritom získala 5 hviezd.

Cieľom opakovaných testov je prinútiť automobilky konať a aktualizovať modely, u ktorých to ešte ide. No a tie ktoré patria do starého železa tam aj konečne poslať. Lebo Punto nebolo ani v roku 2005 obzvlášť aktuálne a moderné.

Tento test pochopiteľne neznamená, že Punto, ktoré vám už dekádu slúži, sa oddnes náhle stáva totálne nebezpečným a najmenej bezpečným autom v Európe. Sú to aj horšie automobily, ktoré zub času, ale tiež neodborné opravy nahlodávajú omnoho viac ako Punto (ktoré z hľadiska tuhosti konštrukcie pri náraze nie je až také tragické, i keď vo všetkom ostatnom áno). Ide skôr o to, že v súčasnosti neexistuje nové auto s horším výsledkom v aktuálnych crash testoch, než práve Punto.

jh

Komentáre k článku