2016-11-23 04:25:00
Qoros Qamfree
Qoros Qamfree
Zdroj: Qoros

Qoros uviedol sériovú verziu motora bez vačiek. Toto je revolúcia

Čínsko-izraelská automobilka Qoros uviedla sériovú verziu motora bez vačiek založenom na vývoji Koenigssegu.

Motor s objemom 1,6 litra s názvom QuamFree ktorý pred odstránením vačiek a pred využitím elektronicko-hydraulicko-pneumatických aktuátorov PHEA s obchodným označením FreeValve od Koenigssegu /presnejšie od FreeValve AB/ dosahoval maximálny výkon 160 koní a 240 Nm. Dnes má maximálny výkon 230 koní a maximálny krútiaci moment 320 Nm, a to s nižšou spotrebou, emisiami, nákladmi a pri zachovaní pôvodného malého sériového turbodúchadla. Odstránením celého mechanizmu získal motor zlepšenie v toľkých ohľadoch až sa zdá, akoby motor za noc prešiel doslova revolúciou.

Vďaka absencii vačiek a celého mechanizmu rozvodov je motor o 15 až 20 kilogramov ľahší, v závislosti od špecifikácie. Zároveň je menší, nižší a samozrejme výkonnejší a úspornejší. Pritom nevyužíva priame vstrekovanie, ale nepriame viacbodové vstrekovanie. Vďaka tomu opäť usporí náklady za veľmi drahé priame vstrekovače a tiež usporí emisie, keďže nemá problém s pevnými časticami ako priamovstrekové agregáty.

To ale nie je všetko... Motor vďaka nezávislým elektronicky riadeným aktuátorom nasávacích aj výfukových ventilov dokáže nastavovať časy a veľkosť otvorenia a zatvorenia jednotlivých ventilov podľa aktuálnej situácie v spaľovacom priestore, zároveň môže omnoho rýchlejšie reagovať na požiadavky vodiča, môže tiež plynulo prechádzať do rôznych cyklov, pôsobiť aj ako škrtiaca klapka. Jednotlivé ventily sú nezávislé jeden od druhého a to nielen medzi jednotlivými valcami, ale aj na samotnom valci, vďaka čomu získava riadiaca jednotka úplnú kontrolu nad spaľovaním.

Qoros nechal spoločnosťou FreeValve AB upraviť svoj sériový motor vyvinutý v spolupráci s rakúskou firmou Magna (Magna ho aj vyrába). Prvé pokusy s masovo vyrábaným motorom s technológiou FreeValve oznámil Koenigsseg a Qoros v priebehu jari tohto roka. Dnes, na autosalóne v čínskom Guanzhou prišla sériová verzia.

Vo výsledku má motor o 15 % nižšiu spotrebu paliva ako pred úpravou, má o takmer 50 % vyšší výkon a krútiaci moment (jeho prednosťou je vysoký krútiaci moment od "podlahy"). Má o 35 % nižšie emisie, za čo do veľkej miery vďačí zlepšeniu emisií pri studených štartoch. Pritom je kultivovaný a spoľahlivý, navyše nepotrebuje zložitý a drahý servis (výmena rozvodov a pod.).

Vďaka využitiu elektronicky ovládaných aktuátorov ventilov mohol FreeValve AB zvýšiť kompresný pomer z pôvodných 9:1 na súčasných 12:1, pričom je možné zvýšiť ho až na 14:1. Možné je tiež vypínať jednotlivé valce podľa potreby.

Zdroj: Qoros

Pripomíname, že ide o prepĺňaný agregát, kde takéto vysoké hodnoty kompresie sú skutočne raritou (najmä pri bežnom masovom maloobjemovom motore).

Qoros je značka, ktorá predstavila svoj prvý model aj u nás, no vplyvom veľmi zlých predajov na domácom trhu v Číne odložila oficiálne uvedenie na trh na neurčito a momentálne sa sústredí na boj o kľúčový domáci trh. Paradoxne práve nová technológia od Koenigssegu môže Qorosu ekonomicky pomôcť, keďže motor s týmto systémom je výrazne lacnejší na výrobu, bez potreby drahého vývoja vzhľadom na čoraz prísnejšie emisné normy.

Nápad mať motor bez vačiek nie je nový, je to však prvýkrát čo sa uvádza do sériovej výroby. 

Viac detailov zistíte vo videách. Prvé ozrejmuje princíp fungovania takéhoto motora, druhé vysvetľuje aplikáciu systému do motora Qoros.

 

  

jh

Komentáre k článku


Stream naživo