02.03.2016

Nový Renault Scénic kamufluje, že patrí k MPV. Hrá to na crossover

Renault predstavil v Ženeve okrem Méganu kombi aj nový Scénic.

Model Scénic sa po novom snaží upútať pozornosť zákazníkov nielen ponukou priestoru a variability, túži byť viac šik a viac trendy. Tak sa stalo, že auto pôsobí ako crossover s vyššou svetlou výškou a dizajnom niekde na rozmedzí modelov Captur a Espace. Najmä však pôsobí menší než v skutočnosti je, nenechajte sa ale oklamať, je to riadny kus auta. Ide o očný klam vyvolaný úplne úmyselne. Reálne je auto väčšie než Scénic tretej generácie, svoje rozmery maskuje moderným dizajnom i veľkými diskami.

Chceli sme aby bol nový Scénic prelomový. Zastáva viac sexi a modernejší prístup k MPV, zároveň poskytuje vynikajúcu modularitu, ktorá bola kľúčová pre posledné tri generácie modelu za ostatných 20 rokov. Jeho proporcie a veľké kolesá berú inšpiráciu z konceptu R-Space,“ vysvetlil šéfdizajnér značky Laurens van den Acker.

Renault pri snahe odlíšiť svoje nové MPV od konkurentov vsadil na populárny imidž crossoveru. Zatiaľ čo Espace crossoverom skutočne je, no do terénu s ním chodiť neskúšajte, Scénic to iba hrá. Pomáha mu v tom ako nový kabát, tak i základné (!) dvadsaťpalcové disky. Nechce sa nám veriť, že menšie disky nebude ponúkať, najmä v našich končinách kde dvadsiatky načnete už po prvom kilometri. Zatiaľ však má obuté iba tieto disky a ubezpečuje, že ani s nimi nebudete mať problém s komfortom – pneumatiky majú mať výšku 107 mm.

Tak ako aj ďalšie nové Renaulty vrátane modelov Espace, Talisman a Mégane i nový Scénic dokáže ponúknuť pokrokové technológie ako Full LED svetlomety, či asistenčné systémy ako núdzové brzdenie s detekciou chodcov, adaptívny tempomat, či automatizované parkovanie a podobne.

V kabíne ponúkne 8,7 palcový displej infotainmentu R-Link tak ako Talisman, či Mégane, head up displej, BOSE audio a pohodlné sedadlá pre piatich pasažierov (o Grande sa zatiaľ nehovorí). Kufor má objem 577 litrov, zadné sedadlá sú sklopné v pomere 60:40. Novinkou je posuvná stredová opierka/konzola s objemom 13 litrov.

Rozmerovo Scénic štvrtej generácie narástol vo všetkých smeroch. Dĺžka je 4406 mm (+ 40 mm), šírka je 1856 mm (+20 mm), výška je 1653 mm (+ 13 mm), svetlá výška 170 mm (+ 40 mm), rázvor 2734 mm (+ 32 mm), zadný previs (741 mm (+ 16 mm), rozchod zadných kolies je 1594 mm (+36 mm) a rozchod predných kolies 1594 mm (+49 mm). V preklade to znamená, že automobil je širší, vyšší, dlhší, má viac miesta na batožinu i pre zadných cestujúcich, auto je zároveň stabilnejšie pre výrazný nárast rozchodu kolies a vďaka väčším diskom má vyššiu svetlú výšku. Znamená to, že vodič automobilu si bude užívať lepší výhľad do okolia vďaka vyššiemu posedu a posádka bude vo väčšom bezpečí.  

Vozidlo neponúkne riadenie všetkých štyroch kolies, zato si budú môcť zákazníci vybrať z množstva prevažne naftových motorizácií. Opäť sú v hre 1,5 dCi a 1,6 dCi, pričom sa zákazníci môžu tešiť aj na bi-turbo naftu a vôbec prvýkrát na tzv. mild hybrid, ktorý Renault označuje Hybrid Assist. Stručne ide o kombináciu naftového motora (1,5 dCi) s malým elektromotorom, ktorý však nie je spojený s kolesami, iba pôsobí ako výpomoc pre pohonný agregát v okamihoch, keď je spaľovací motor najmenej efektívny (akcelerácia). Motor môže zároveň slúžiť ako štart-stop systém pri spúšťaní spaľovacieho motora. Elektromotor čerpá energiu z rekuperatívneho brzdenia. Auto tak nie je zaťažené množstvom batérií, cena takéhoto vozidla nie je zbytočne vysoká a auto má výrazne lepšiu spotrebu.  Základ tvorí naftový motor dCi 95 so šesťstupňovým manuálom, dCi 110 taktiež so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou dvojspojkou (EDC), dCi 130 so 6-stupňovým manuálom a na záver dCi 160 so 6-stupňovou dvojspojkou (EDC). Benzínová ponuka je skromnejšia, zahŕňa iba motor 1,2 TCe v dvoch výkonnostných verziách 115 a 130 (koní).  

jh

Komentáre k článku