2015-08-07 10:30:00
Herbert Quandt a Johanna
Herbert Quandt a Johanna Quandt
Zdroj: welt.de

Zomrela dedička automobilky BMW Johanna Maria Quandtová. Jej muž zachránil BMW

Jedna z najbohatších Nemiek, dedička automobilky BMW, Johanna Maria Quandtová už nie je medzi živými.

Žena, ktorá spoločne so synom Stefanom a dcérou Susanne, vlastnila 47 percent akcií spomínanej nemeckej automobilky, skonala v pondelok večer v Bad Homburgu vo veku 89 rokov.

Informáciu, ktorú priniesol mienkotvorný denník Süddeutsche Zeitung, potvrdil pre tlačovú agentúru DPA v stredu večer hovorca rodiny.

Rodáčka z Berlína, dcéra historika umenia Wolfganga Bruhna, vdova po podnikateľovi Herbertovi Quandtovi, s ktorého menom sa spája vzostup BMW, sa angažovala v charite pomáhajúc hlavne deťom sužovaným nádorovými ochoreniami.

Jej muž, Herbert Quandt bol v histórii automobilky BMW azda tou najvýznamnejšou osobnosťou spolu so svojou manželkou. Práve on totiž automobilku zachránil pred kolapsom po druhej svetovej vojne, no nielen to. Začnime ale po poriadku.

Zdroj: wiki

Johanna Bruhnová sa narodila 21 júna 1926 v Berlíne rodičom zaoberajúcim sa históriou umenia. Ako dospelá strávila rok v Detroite ako slúžka v domácnosti a v roku 1955 sa vrátila do Nemecka. Bola sekretárkou istého bankára v Cologne, následne prešla do kancelárie Herberta Quandta v meste Bad Homburg. Počas nasledujúcich rokov sa stala Quandtovou osobnou asistentkou, partnerkou a mala čoraz väčší vplyv na jeho podnikateľské rozhodnutia. Zobrali sa v roku 1960. Bola jeho treťou manželkou.

Zlomový bol však rok predtým. V roku 1959 navrhol manažment BMW, aby akcionári predali značku Daimleru, keďže nevideli inú možnosť ako ju uchrániť pred kolapsom. Quandt s tým súhlasil, nakoniec v Daimleri mal spolu so svojim bratom cca 10%-tný podiel, no v poslednej chvíli sa rozhodol inak.  Navzdory radám jeho osobných bankárov sa nechal presvedčiť zamestnancami, odbormi a niekoľkými malými akcionármi značky BMW, aby zväčšil svoj podiel v krachujúcom BMW na 50 percent. Zamestnanci a oddaní akcionári vedeli, že je to jediný spôsob ako zabrániť konkurenčnému Daimleru, aby prevzal BMW.

Následne Quandt predstavil svoj ozdravný plán značky. Automobilka predstavila model 1500, ktorý priniesol filozofiu športového sedanu s prémiovou kvalitou. Plán bol úspešný a spolu so svojou manželkou budovali značku do jej dnešnej podoby. Keď Herbert Quandt v roku 1982 zomrel, stala sa majoritnou akcionárkou v spoločnosti. V čase smrti vlastnila 16,7 % akcií BMW, väčšinu jej podielu prevzali deti. Sama bola do roku 1997 v dozornej rade automobilky a stála tak prakticky pri celej modernej histórii automobilky.

Následne sa venovala charite. Jej podiel v automobilke bude rozdelený medzi syna a dcéru, vďaka čomu sa podiel syna Stefana Quandta zvýši na 25,75 % zo 17,4 % a podiel dcéry Susanne Klatten zvýši z 12,6 % na 20,95 %.

Rodina Quandtovcov síce urobila veľa pre nemecký priemysel, najmä po II. svetovej vojne, fakt je ten, že minulosť Quandtovcov sa spája s nacizmom. Guenther Quandt, otec Herberta pracoval na výrobe zbraní Mauser a protilietadlových systémov pre Tretiu ríšu. V roku 1946 ho zatkli spojenecké jednotky.

Johanna Quandt v roku 2007 po odvysielaní dokumentu, ktorý rodinu spojil s nacistami poverila profesora švajčiarskej univerzity, aby objasnil úlohu rodiny v Tretej ríši. Ten prišiel na to, že vo fabrike Quandtovcov počas vojny pracovali robotníci na nútených prácach. Rodina však chcela na angažovanosť Guenthera Quandta zabudnúť.

Johanna Quandtová svoju výnimočnú materiálnu situáciu využívala aj na podporu novinárov, predovšetkým ekonomických. Poskytovala im kurzy, snažila sa o zlepšenie kvality a investigatívy v ekonomickej oblasti a každoročne udeľovala novinárske ceny. Nemala rada svetlá reflektorov a uprednostňovala život v ústraní, vo vile v Bad Homburgu. Keď sa objavila na verejnosti, nechýbala jej charizma veľkej dámy, energia a sebavedomie.

Zosnulá bola podľa amerického hospodárskeho magazínu Forbes na 77. mieste rebríčka najbohatších ľudí planéty s odhadovaným majetkom vo výške 11,8 miliardy dolárov a bola na 8. mieste v Nemecku.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR, Automotive Europe

Komentáre k článku


Stream naživo