2015-06-24 12:33:48
Peugeot Partner facelift 2015
Peugeot Partner facelift 2015
Zdroj: Peugeot

Peugeot Partner sa podrobil omladeniu, skúšali sme ho pod napätím

Aby nedošlo k nedorozumeniu: prvú jazdu sme absolvovali s elektrickou verziou populárnej „dodávky“.

To označenie dodávka je v úvodzovkách naschvál, lebo Partner pôvodne vznikol ako model pre rodinu a malých podnikateľov a postupne sa vypracoval k univerzálnemu autu nielen pre rodiny. Svojou variabilitou dvoch dĺžok vo verzii Furgon slúži dobre aj malým prepravcom, či živnostníkom, ktorí majú napríklad rozvážkové služby, či zásobovanie. Dodáva sa však tiež aj podvozok s dvojmiestnou karosériou ako základ pre rôzne nadstavby, ktorá je dnes spolu s osobnou verziou Teepee v portfóliu obľúbeného vozidla s levom vo svojom znaku.

História modelu Peugeot Partner sa začala písať už v 90 rokoch minulého storočia spoločne so sesterským modelom Citroën Berlingo. Boli to jedny z prvých úžitkových áut, ktoré prišli s jednopriestorovou karosériou. Patria medzi veľmi populárne najmä v Európe, kam smeruje až 70 % výroby. Auto sa vo svojej prvej generácii predstavilo v roku 1996 s faceliftom v roku 2002 a druhá generácie je na svete od roku 2008. Je preto jasné, že sa po času nejaké tie retuše priam pýtali na svet.

Vynovený už druhýkrát

Súčasný Partner však už jeden facelift prekonal v roku 2012, toto je druhá medzigeneračná obmena. S tým súvisí fakt, že príliš veľa zmien nemožno očakávať. Dlhoročná stálica francúzskej automobilky Peugeot dostala v prvom rade vynovenú tvár a s ňou prišla aj nová výbava. Omladenie znamená v prvom rade upravenú prednú masku, v ktorej sa zrkadlí aktuálna identita značky.

Zákazníci si budú môcť vybrať dve verzie exteriéru - Pack Look alebo Outdoor. Pribudli nové farby a 16 palcové zliatinové disky. Civilná verzia označená Teepee ponúka variabilný interiér s piatimi, či siedmimi samostatne vyberateľnými sedadlami, batožinový priestor s objemom 675 až 3000 litrov a rovnú podlahu. Technologické vymoženosti zastupuje 7" farebný dotykový multimediálny displej a parkovacia kamera, systém MirrorScreen ktorý umožňuje zobrazenie obsahu smartfónu priamo na displeji a využitie rôznych praktických aplikácií, napríklad Sygic, Coyote, Parkopedia alebo Glympse. Pribudlo tiež hlasové ovládanie a niektoré ďalšie.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Úžitková verzia Furgon

Zvonku sa zmeny týkajú vyložene len detailov, rovnako ako vo vnútri. Veď nie je nutné meniť to, čo dobre funguje, a to platí predovšetkým pre bohatý vnútorný priestor. Úžitková verzia s dĺžkou L1 má vnútorný priestor dlhý 1,8 metra s objemom 3,3 m³ a ako jedna z mála malých dodávok prevezie dve europalety. Verzia L2 disponuje objemom priestoru na náklad 3,7 m³ s dĺžkou 2,5 metra.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Partner Furgon, ako sa úžitková verzia označuje, má tri miesta pre cestujúcich vpredu, sedadlá spolujazdcov sa pritom dajú rôzne sklápať. Vďaka systému MultiFlex je možné buď odviezť dvoch pasažierov, alebo využiť ich vysokú variabilitu – napríklad sa dajú sklopiť dopredu pre prevoz dlhého predmetu, alebo zdvihnúť hore pre ďalšie zväčšenie prepravnej kapacity. Vytvoriť možno aj menšiu mobilnú kanceláriu sklopením prostredného sedadla a do uzamykateľnej schránky pod ním možno zase schovať cenné veci. Stredové operadlo môže napríklad slúžiť ako obdoba stolíka pre počítač.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Peugeot Partner Teepee

Osobná verzia Teepee získala špeciálnu panoramatickú presklenú strechu, v ponuke je aj sedemmiestny variant. Nový je pre tento model aj systém Grip control (známy napr. z Peugeotu 2008), ktorý pribrzdením kolies simuluje diferenciál s obmedzenou svornosťou. Auto môže mať špeciálne strešné nosiče, ktoré sa dajú využiť podľa aktuálnej potreby buď v priečnej, alebo pozdĺžnej polohe. V závislosti od výbavy a verzie je dostupné aj vyklápateľné zadné sklo.

Novinkou vo výbave je parkovacia kamera a systém Mirrorscreen (Carplay a Mirrorlink dokopy), ktorý mal zároveň premiéru vo faceliftovanom modeli Peugeot 208. Partner tak získal dotykový displej aj špeciálne fleetové a lokalizačné online služby. Koncom roka má pribudnúť aj aktívne brzdenie do 30 km/h v rámci systému Active City Brake.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Peugeot

Pod kapotou možno mať základný 1,6 litrový benzínový atmosférický štvorvalec 1.6 VTi s výkonom 72 kW (98 k). Dostupný je aj vo výkonnejšej verzii 88 kW (120 k) v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Na budúci rok pribudne do ponuky nový preplňovaný trojvalec 1,2 PureTech s výkonom 81 kW (110 k). Zvyšok ponuky pohonu tvoria vynovené naftové štvorvalce 1,6 BlueHDi s výkonom 75 koní (s päťstupňovou manuálnou prevodovkou), 100 koní (okrem päťstupňového manuál aj so šesťstupňovou robotizovanou prevodovkou) alebo 120 koní (so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou).

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Jozef Vydra

Partner s napätím a prúdom (elektrickým)

Samozrejmosťou je aj v tejto generácii aj čisto elektrická verzia Electric. No a práve tú sme podrobili po prvý raz krátkej prvej jazde. Treba priznať, že jazdiť v horskom prostredí s „električkou“ bolo nielen zábavné, ale aj veľmi zaujímavé. Hoci sme mali určenú „plochú“ trasu s čo najmenším prevýšením, pustili sme sa aj do zdolávania kopcov, hoci s nezaťaženým autom. O jeho pohon sa staral elektromotor s výkonom 50 kW. Nie je to veľa, no rozjazd aj jazda samotná boli celkom dynamické.  Výrobca udáva pri tomto aute s čisto elektrickým pohonom, vhodným hlavne pre zásobovanie a rozvoz tovaru v mestách, dojazd 170 km na jedno nabitie. To trvá v normálnom režime z normálnej 230 voltovej elektrickej zásuvky 8 a pol hodiny. Dobré riešenie: v noci nabíjam, cez deň jazdím...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dostali sme auto s indikovaným dojazdom 110 kilometrov. Naše skúmanie a skúšanie prinieslo tri zistenia: Aj keď nie je výkon elektromotora nijak omračujúci, väčšina krútiaceho momentu je k dispozícii už od prvých metrov. Prázdne auto sa správalo nesmierne dynamicky. Smer jazdy sa (z)volí otočným ovládačom na prístrojovej doske. Auto nemá prevodovku, vďaka elektromotoru sa tvári, že má len jeden prevod a sa správa, akoby v útrobách bola bezstupňová automatická prevodovka.

Zdroj: Peugeot

No a na záver musím zdôrazniť, že ma osobne veľmi príjemne prekvapil reálny dojazd. Po najazdení vyše 25 kilometrov indikátor ukazoval ešte stále dojazd vyše 100 kilometrov. Z dojazdu ich tak ubudlo zhruba 10. Môže za to okrem iného aj výborne prepracovaný manažment využitia energie a pokročilá rekuperácia energie. V bežnej premávke tak vlastne ani nepotrebujete použiť brzdový pedál. Po pustení „plynu“ auto začne výrazne spomaľovať a spätne dobíjať baterky. Na záver ešte jeden údaj: záruka na batérie je 8 rokov alebo 100 000 km.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo