04.06.2015

Suzuki postavilo svoj prvý naftový motor v histórii. Je to dvojvalec!

Suzuki si doteraz naftové agregáty „požičiavalo“ od iných výrobcov. Teraz značka predstavila diesel z vlastného vývoja.

Japonská automobilka doteraz nikdy nevyrobila naftový motor, ktorý by sériovo dodávala do svojich osobných vozidiel. Veci sa menia a prichádza s vlastným naftovým motorom, ktorý bude osádzať do malého modelu Celerio. Dôvod je jasný. Motor aký Suzuki potrebuje nemá prakticky nikto.

Nový naftový motor má objem 0,793 litra, dva valce, turbodúchadlo, výkon 35 kW (48 k), krútiaci moment 125 Nm, poriadne veľký zotrvačník a schopnosť urobiť z naftového modelu Celerio, pre ktorý je určený automobil s najnižšou spotrebou v Indii. Kombinovane ide o 3,7 litra na 100 km (iný spôsob merania)

Práve India je trh, pre ktorý je motor určený. Záujem o naftové motory je v krajine veľmi veľký aj vďaka podpore tamojšej vlády. Agregát s kódom E08A má hliníkový blok i hlavu, osem ventilov, teda štyri na valec.

Výrobca sa posnažil jednak znížiť hmotnosť a aj vibrácie. Okrem hliníkového bloku na zmenšenie hmotnosti slúži kompaktný palivový systém a malé turbodúchadlo. Tiež však bolo cieľom obmedziť vibrácie, ktoré dvojvalcový naftový agregát produkuje. To zas Suzuki dosiahlo úpravou zotrvačníku, optimalizovaním zavesenia motora, zvýšením tuhosti vozidla vozidla a pridaním tlmiacich materiálov. Motor má slušný záťah v nízkych otáčkach, kde je zároveň najekonomickejší. To sa podarilo znížením kompresného pomeru a lepšou prácou s teplom k čomu pomáha väčší medzichladič.  

Doteraz Suzuki využívalo naftové motory vyrábané druhými spločnosťami. Tak v nedávnej dobe značka osádzala 1,9 litrové naftové motory od VM Motori, či 1,6 litrové agregáty od koncernu PSA, tie využíva dodnes. Avšak malý lacný motor vhodný na osadenie do mestského vozidla Celerio značka nemala. Či sa motor objaví aj na iných trhoch dnes nemožno povedať. Ten indický je veľmi špecifický a aj takéto motory tam majú šancu najmä pre nízke príjmy kúpyschopného obyvateľstva spolu so skutočnosťou, že auto v Indii mnohí viac berú ako uspokojenie potreby mobility, než status, či prestíž (i keď sa nájdu aj takí).

Nové naftové Celerio sa bude predávať v základnej výbave od 465 393 rupií, čo je v prepočte 6 540 eur. Suzuki nie je jediná značka, ktorá pracuje na naftovom dvojvalci, nedávno podobný motor ukázal aj Renault s tým rozdielom, že išlo o dvojtakt.

Ján Hargaš
ZDROJ: carscoops.com

Komentáre k článku