2015-06-02 16:51:44
Nový Opel Astra
Nový Opel Astra
Zdroj: Opel AG

Nový Opel Astra prichádza s veľkým množstvom noviniek v triede

Opel a kompaktná trieda – to je príbeh úspechu, ktorý sa začal už v roku 1936 modelom Kadett.

A teraz - v jedenástej generácii - pokračuje novým modelom Astra. Dodnes opustilo výrobné haly vyše 24 miliónov kompaktných modelov Kadett a Astra. A teraz Opel otvára novú kapitolu svojho bestsellera: ďalšia generácia modelu Astra s je postavená na kompletne novej ľahkej architektúre vozidla, poháňajú ju iba motory najnovšej generácie a poskytuje prvky vybavenia, ktoré boli doteraz k dispozícii iba vo vyšších segmentoch.

Štíhla, elegantná a inovatívna Astra je až o 200 kilogramov ľahšia a pôsobí atletickejšie ako kedykoľvek predtým. Nový Opel Astra bude mať svetovú premiéru na jeseň na frankfurtskom autosalóne IAA.

Šetriť, kde je to dôležité

Ako vzor pre jedenástu generáciu kompaktného modelového radu Opel slúžila vizionárska štúdia Monza Concept, predstavená na frankfurtskom autosalóne v roku 2013. Ľahší, úspornejší a súčasne komfortnejší je nový Opel Astra vďaka úspešnej odtučňovacej kúre. Podľa modelu a vybavenia je až o 200 kilogramov – v každom prípade však najmenej o 120 kilogramov – ľahšia ako predchodca.

Zdroj: Opel AG
Zdroj: Opel AG

Rozhodujúcu rolu pri tom zohráva úplne nová architektúra vozidla. Dbalo sa na kompaktné rozmery a ľahké materiály. Tým sa už hmotnosť surovej karosérie znížila o vyše 20 percent z 357 na 280 kilogramov. Konštrukčné opatrenia na podvozku – použitie ocele vysokej a ultra vysokej pevnosti, kompaktne koncipované pomocné rámy a zníženie hmotnosti na obidvoch nápravách priniesli úsporu ďalších 50 kilogramov. Logickým dôsledkom je zvýšenie agility a komfortu jazdy. Nová Astra reaguje spontánnejšie, zatáča dynamickejšie a poskytuje viac radosti z jazdy.

Pre pohon iba to najlepšie

Pod kapotou každej verzie bude výlučne motor z kompletne nového portfólia s výkonovým rozpätím od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Benzínové a naftové agregáty s objemom do 1,6 litra majú tri spoločné charakteristiky: najvyššiu účinnosť s najlepšou reakciou a vysokú kultúrou chodu. Turbodiesel 1.6 CDTI je k dispozícii v niekoľkých výkonových stupňoch od 70 kW (95 k). Základným benzínovým agregátom je trojvalec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonom 77 kW (105 k). Premiéru v modelovom rade značky Opel má úplne nový štvorvalec 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, vychádza z rovnakého  radu ako malý, výkonný prepĺňaný trojvalec s objemom 1,0 litra. Celohliníkový motor debutuje vo verzii s výkonom 107 kW (145 k). Má dynamický charakter a vysoký výkon pri priaznivej spotrebe paliva. Štvorvalec dosahuje vysoký maximálny krútiaci moment 250 Nm v pásme otáčok od 1.800 do 4.000 min-1 – čo poskytuje najlepšie predpoklady pre vysokú hospodárnosť. Okrem toho má motor menšiu hmotnosť, samotný blok z hliníka je o 10 kilogramov ľahší ako liatinový blok aktuálneho agregátu s objemom 1,4 litra.

Zdroj: Opel AG

Zvonka malá zvnútra väčšia

Nová Astra na seba upozorňuje ľahkým, atletickým vzhľadom nie vizuálnou robustnosťou. Logo blesku v strede chrómovanej lišty na maske chladiča a charakteristická „čepeľ“ na boku, jasne identifikujú člena rodiny Opel. Nová, dvojitá chrómovaná lišta masky zachádza do ostro rezaných reflektorov LED matrix. Najnápadnejším prvkom dizajnu karosérie je vizuálne prerušený zadný stĺpik karosérie, vytvárajúci efekt vznášajúcej sa strechy. Priečna hrana na zadnej časti horizontálne nad logom značky spája zadné skupinové svetlá. Astra novej generácie nielen pôsobí menšia ako jej predchodca ale taká aj skutočne je: s celkovou dĺžkou 4,37 metra je o takmer 5 centimetrov kratšia ako predchodca, výška je menšia o 2,6 centimetra (1,46 metra). Zmenené rozmery prospievajú aerodynamike aj celkovej účinnosti. Nový Opel Astra má koeficient aerodynamického odporu menej ako 0,30.

Zdroj: Opel AG
Zdroj: Opel AG

Vonku menší, v interiéri ale väčší – konštruktéri Opel vytvorili úspešnú kvadratúru tohto kruhu. Rázvor sa síce skrátil o 2 centimetre, no vnútorný priestor kabíny vzrástol. V kombinácii s novo tvarovanými sedadlami majú pasažieri v zadnej časti kabíny teraz o 35 milimetrov väčší priestor na nohy. Súčasne sa zväčšil odstup medzi prvým a druhým radom sedadiel – z čoho profituje komfort aj pocit vnútorného priestoru. Na charakteristický a estetický vonkajší dizajn v interiéri plynulo nadväzuje hodnotný kokpit a prístrojový panel s výnimočne jasným členením, redukovaným počtom gombíkov a ovládacích prvkov a veľkým farebným dotykovým monitorom na stredovej konzole.

Pomoc a služby 24 hodín denne

Astra novej generácie bude prvým modelom značky Opel, ktorý bude od začiatku predaja vybavený online asistenčným a servisným systémom Opel OnStar. Ten poskytuje širokú ponuku bezpečnostných a komfortných služieb. Operátori OnStar sú k dispozícii 24 hodín denne, 365 dní v roku. Okrem toho sa nová Astra vďaka systému Opel OnStar stáva mobilným výkonným hotspotom WiFi 4G/LTE. K nemu sa dá súčasne pripojiť až 7 mobilných koncových zariadení od smartfónu po laptop.

Zdroj: Opel AG
Zdroj: Opel AG

Premiéru má aj nová generácia systému infotainmentu  IntelliLink. Umožňuje pripojiť k vozidlu smartfón prostredníctvom Android Auto a Apple CarPlay – čo je premiéra v segmente kompaktnej triedy. Pri Android Auto sú v stredobode Google Maps, Google Now a možnosť telefonovať cez Google, ako aj rastúca ponuka aplikácií pre audio a messaging. Napríklad WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify a Podcast-Player. Apple CarPlay umožňuje bezproblémový prístup k funkciám iPhone počas jazdy a zobrazuje ich na monitore infotainmentu. Vodič môže pomocou dotykového monitora alebo hlasového ovládania Siri uskutočňovať telefonické hovory, posielať a prijímať textové správy alebo prehrávať hudbu. Apple CarPlay podporuje aplikácie ako Phone, Messages, Maps, Music a kompatibilné aplikácie tretích strán. Jednotlivé funkcie sa dajú ovládať prostredníctvom veľkého farebného dotykového monitora s uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm) na stredovej konzole, multifunkčného volantu (hlasitosť) alebo hlasového ovládania.

Zdroj: Opel AG

Prémiové technológie pre kompaktnú triedu

Absolútna novinka s významnou bezpečnosťou je inteligentný osvetľovací systém reflektorov LED matrix na báze svietiacich diód IntelliLux LED®. Umožňuje jazdu s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky a je po prvý raz k dispozícii v kompaktnej triede. Nový systém tvorí 16 segmentov LED – po 8 na každej strane vozidla – ktoré automaticky a kontinuálne regulujú dosah a rozdelenie svetelného lúča podľa potreby. Systém využíva kameru Opel Eye na monitorovanie pohybu iných áut. Keď auto opustí obec, diaľkové svetlá sa automaticky a trvalo zapnú. Pri 80 kilomerovou rýchlosťou vodič zaregistruje objekty na kraji cesty o 30 až 40 metrov skôr ako pri konvenčných halogénových alebo xenónových tlmených svetlách. To mu poskytuje približne o 1,5 sekundy dlhší reakčný čas. Zároveň ej vylúčené oslňovanie iných účastníkov cestnej premávky. Keď kamera zaregistruje reflektory protiidúcich vozidiel alebo koncové svetlá vozidiel idúcich vpredu, individuálne LED, ktoré osvetľujú danú zónu sa vypnú. Zvyšná oblasť cesty a krajnice zostávajú jasne osvetlené.

Reflektory LED-Matrix osvetľujú okolie jasnejšie a majú pritom výrazne dlhšiu životnosť ako reflektory s halogénovými žiarovkami alebo xenónovými výbojkami. Systém nepotrebuje nijaký mechanický pohyb – individuálne segmenty LED sa iba zapínajú a vypínajú podľa potreby, čo tiež prispieva k zvýšeniu celkovej životnosti.

Pre novú Astru sú k dispozícii mnohé ďalšie bezpečnostné, asistenčné a komfortné systémy, z ktorých niektoré sú nové v kompaktnej triede. Rozoznávanie dopravných značiek Traffic Sign Assistant a asistenčný systém pre jazdu v jazdnom pruhu Lane Keep Assist robia jazdu bezpečnejšou, rovnako indikácia odstupu Distance Indication a výstraha pred kolíziou s automatickým núdzovým brzdením Forward Collision Alert with Collision Imminent Braking. Správnu rýchlosť stráži tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Komfort jazdy zvyšuje parkovací asistent Advanced Park Assist, ktorý ovládaním riadenia automaticky zaparkuje vozidlo na vhodné miesto. Pri zaradení spiatočky sa aktivuje cúvacia kamera, obraz sa prenáša na monitor infotainmentu. A asistenčný systém pre zmenu jazdného pruhu Side Blind Spot Alert zachytáva vozidlá v okruhu 3 metre, ktoré vodič nevidí vo vonkajších spätných zrkadlách.

Nové sedadlá predstavujú špičkovú triedu tradícií ocenených ergonomických sedadiel Opel a prinášajú nové komfortné prvky. Sedadlo vodiča sa dá nastavovať v 18 smeroch, obidve sedadlá AGR majú masážnu funkciu, ventiláciu a elektropneumatické nastavovanie bočných častí sedáka a operadla. Vzadu okrem väčšieho priestoru môžu byť na želanie obidve vonkajšie miesta vyhrievané.

Komentáre k článku


Stream naživo