2015-04-29 04:45:00
Ako vyzerá nehoda v
Ako vyzerá nehoda v spomalenom pohybe?

Už o tri roky vám pri nehode môže zachrániť život vlastné auto!

Nové autá si už o tri roky budú musieť vedieť zavolať pomoc v prípade nehody. Včera to schválil Európsky parlament.

Európsky parlament včera schválil nové nariadenie, podľa ktorého budú musieť všetky nové automobily „zavolať“ na tiesňovú linku 112 a privolať pomoc.

Systém, ktorý už viacerí výrobcovia používajú (resp. podobné systémy), tak budú musieť zaviesť všetky automobilky.

Konkrétne ide o systém zvaný eCall, ktorý napojuje autá na tiesňovú linku 112 v prípade nehody. Eurposlanci veria, že celoplošné zavedenie systému pomôže k zrýchleniu a k zefektívneniu záchranných služieb. Taktiež si myslia, že systém zníži náklady krajín.

Ako to funguje?

Ak palubné senzory, konkrétne senzory airbagov zistia, že prišlo k vážnej nehode (aktivácia airbagov), systém na základe údajov z navigácie odošle na tiesňovú linku údaj o polohe a k tomu pridá informácie o type vozidla, či smere jazdy. Následne informácie získa operátor tiesňovej linky, ktorý na základe získaných údajov a vlastných vedomostí a skúseností pošle príslušnú pomoc. Operátor sa bude môcť navyše pokúsiť spojiť s posádkou vozidla. Systém navyše bude môcť aktivovať aj posádka. Pomôže to najmä pri menej vážnych nehodách, pri ktorých sa eCall neaktivuje sám.

Vďaka tomuto systému bude môcť záchranná služba, hasiči, prípadne aj polícia vyraziť na cestu skôr, než kým by nehodu nahlásil okoloidúci (ak by sa niekto ochotný volať 112 našiel...), prípadne posádka vozidla.

Cieľom nariadenia je znížiť úmrtnosť na cestách. Systém eCall bude služba poskytovaná zdarma všetkým bez ohľadu na kategóriu a cenu vozidla. Samozrejme je zavedenie takéhoto systému spojené s nákladmi automobiliek a zvýšením množstva prvkov v „základnej výbave“, čo aj tak v konečnom dôsledku zaplatí zákazník. Každé auto tak bude musieť vedieť určiť svoju polohu a vykonať hovor, resp. poslať správu. To znamená, že bude potrebovať minimálne systém na neustále určovanie polohy vozidla prostredníctvom GPS, a tiež istú obdobu prijímača mobilného signálu.

Zdroj: ADAC

Systém, ktorý skutočne môže priniesť záchranu životov však môže zákazníkov okrem vyššej ceny za nový automobil stáť ešte niečo – pocit súkromia. Mnohí sa totiž obávajú, že prostredníctvom systému bude môcť zistiť aj tretia osoba polohu vozidla - napríklad polícia pri krádeži automobilu - čo sa nezdá byť až tak zlé, všakže. Zastáncovia návrhu ale tvrdia, že poskytnúť údaje tretej osobe bude možné iba pri výslovnom súhlase dotknutej osoby, navyše má mať celý systém schopnosť údaje po ich použití úplne vymazať.

Po zavedení systému do osobných vozidiel bude následne Európska komisia vypracúvať hodnotiacu správu, ktorá by priniesla odpoveď na otázku, či by sa mal eCall rozšíriť aj do autobusov, či nákladných vozidiel.

V roku 2014 zahynulo na cestách v Európskej únii viac než 25 000 osôb. Systém by mohol po zavedení v roku 2018 znížiť ich počet až o 10 % ročne.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: CT

Komentáre k článku


Stream naživo